Diplomová práce se soustředí na možnosti implementace environmentální výchovy
do výuky výtvarné výchovy na druhém stupni ZŠ. Teoretická část mapuje základní charakteristické rysy tohoto průřezového tématu a nachází styčné plochy s předmětem výtvarná výchova. Text obsahuje didaktická východiska a přístupy, jež lze uplatnit v praxi. Pozornost je věnovaná také environmentální tematice ve výtvarném umění. Výzkumná část mapuje míru zapojení environmentálních témat do výtvarné výchovy na základních školách, informovanost učitelů o environmentální problematice a přehled činností a námětů, které ve výuce uplatňují. V praktické části jsou dílčí poznatky aplikovány při návrhu a realizaci výtvarných zadání pro 2. stupeň ZŠ. Práce se neomezuje pouze na vhled do problematiky syntézy těchto dvou oblastí, ale také přináší soubor metodických pokynů pro plnohodnotné začlenění průřezového tématu do výuky výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the possibilities of implementing environmental education into art education at the secondary level of primary schools. The theoretical part outlines the fundamental characteristics of this interdisciplinary theme and identifies points of intersection with the subject of art education. The text includes didactic foundations and approaches that can be applied in practice. Attention is also given to environmental themes in visual arts. The research section examines the extent of integration of environmental topics into art education in primary schools, teachers' awareness of environmental issues, and an overview of activities and topics that they incorporate into their teaching. In the practical part, partial findings are applied in the design and implementation of art assignments for the secondary level of primary schools. The thesis not only provides insights into the synthesis of these two areas but also offers a set of methodological guidelines for the full integration of the interdisciplinary theme into art education.
Klíčová slova
výtvarná výchova, environmentální výchova, průřezové téma, základní vzdělávání, návrhy modelových hodin
Klíčová slova v angličtině
art education, Environmental education, cross curricular subject, primary school subject, model lesson plans
Rozsah průvodní práce
104 s. (129 998 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se soustředí na možnosti implementace environmentální výchovy
do výuky výtvarné výchovy na druhém stupni ZŠ. Teoretická část mapuje základní charakteristické rysy tohoto průřezového tématu a nachází styčné plochy s předmětem výtvarná výchova. Text obsahuje didaktická východiska a přístupy, jež lze uplatnit v praxi. Pozornost je věnovaná také environmentální tematice ve výtvarném umění. Výzkumná část mapuje míru zapojení environmentálních témat do výtvarné výchovy na základních školách, informovanost učitelů o environmentální problematice a přehled činností a námětů, které ve výuce uplatňují. V praktické části jsou dílčí poznatky aplikovány při návrhu a realizaci výtvarných zadání pro 2. stupeň ZŠ. Práce se neomezuje pouze na vhled do problematiky syntézy těchto dvou oblastí, ale také přináší soubor metodických pokynů pro plnohodnotné začlenění průřezového tématu do výuky výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the possibilities of implementing environmental education into art education at the secondary level of primary schools. The theoretical part outlines the fundamental characteristics of this interdisciplinary theme and identifies points of intersection with the subject of art education. The text includes didactic foundations and approaches that can be applied in practice. Attention is also given to environmental themes in visual arts. The research section examines the extent of integration of environmental topics into art education in primary schools, teachers' awareness of environmental issues, and an overview of activities and topics that they incorporate into their teaching. In the practical part, partial findings are applied in the design and implementation of art assignments for the secondary level of primary schools. The thesis not only provides insights into the synthesis of these two areas but also offers a set of methodological guidelines for the full integration of the interdisciplinary theme into art education.
Klíčová slova
výtvarná výchova, environmentální výchova, průřezové téma, základní vzdělávání, návrhy modelových hodin
Klíčová slova v angličtině
art education, Environmental education, cross curricular subject, primary school subject, model lesson plans
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a shromažďování infromací
2. Průběžné konzultace tématu s odborníky
3. Vytvoření koncepce, konzultace a příprava výtvarně-pedagogického projektu
4. Oslovení instituce a vybraných klientů, domluvení a naplánování spolupráce.
5. Práce na textové části práce
6. Realizace a reflexe výtvarně-pedagogického projektu
7. Zkompletování diplomové práce a její odevzdání
8. Prezentace projektu na výstavě bakalářských a diplomových prací
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a shromažďování infromací
2. Průběžné konzultace tématu s odborníky
3. Vytvoření koncepce, konzultace a příprava výtvarně-pedagogického projektu
4. Oslovení instituce a vybraných klientů, domluvení a naplánování spolupráce.
5. Práce na textové části práce
6. Realizace a reflexe výtvarně-pedagogického projektu
7. Zkompletování diplomové práce a její odevzdání
8. Prezentace projektu na výstavě bakalářských a diplomových prací
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla a Michal SEDLÁK. Výtvarná výchova k projektu environmentálního vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2007.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchovy: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, 2002, 38 s., [25] s. obr. příl. ISBN 80-704-4424-X.
MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou, Brno, Rezekvítek a Lipka,. 2000. ISBN 80-902954-0-1.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-129-X.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
RUHRBERG, Karl, SCHNECKENBURGER, Manfred, FRICKEOVÁ, Christiane, HONNEF, Klaus. Umění 20. století. Praha: Slovart, 2011. 840 s. ISBN 978-80-7391-572-8.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla a Michal SEDLÁK. Výtvarná výchova k projektu environmentálního vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2007.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchovy: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, 2002, 38 s., [25] s. obr. příl. ISBN 80-704-4424-X.
MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou, Brno, Rezekvítek a Lipka,. 2000. ISBN 80-902954-0-1.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-129-X.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
RUHRBERG, Karl, SCHNECKENBURGER, Manfred, FRICKEOVÁ, Christiane, HONNEF, Klaus. Umění 20. století. Praha: Slovart, 2011. 840 s. ISBN 978-80-7391-572-8.