Diplomová práce se bude zabývat připraveností vychovatelů pro řešení agresivního a afektového projevu dětí ve školských zařízeních ústavní péče - v dětských domovech se školou. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke sledované problematice. Zejména se bude jednat o působnost školských zařízení náhradní výchovné péče, problematiku realizace výchovy v těchto institucích, aktuálních legislativních norem, agrese, afektu a osobnosti dětí se závažnou socializační odchylkou. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastní empirické sondy, jejíž cílem bude analyzovat pomocí výzkumné techniky, úroveň odborné připravenosti pedagogických pracovníků, na zvládání agresivního a afektivního projevu dětí z dětského domova se školou. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovené doporučení budou využitelné v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzn. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
This thesis is looking at the readiness of pedagogical educators while dealing with the aggressive behaviour and affect expressions of children in institutional care in school facilities- in children"s home with school. The theoretical part of the thesis includes topics relevant to the researched issue. Mainly it will cover the scope of school facilities that substitute educational care and the issue of implementation of education in these institutions. Furthermore, it will evaluate the legislative norms of aggression and affect in children with severe deviation of socialisation. The practical part will consist of our own empirical data that will analyse the level of professional readiness of teaching staff while dealing with aggressive behaviour and affective expression of children in children"s home with school. Part of our thesis are specific conclusions and policy recommendations. Results of this thesis and policy recommendations are useful in the practice of social (special) pedagogy and other disciplines, meaning other helping professions.
Klíčová slova
Agrese, afekt, poruchy chování, závažná socializační odchylka, sociální norma, pedagogický pracovník, dětský domov se školou
Klíčová slova v angličtině
Aggression, affect, behavioral disorders, serious social deviation, pedagogical educators, children's home with school
Rozsah průvodní práce
107 (205 501 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se bude zabývat připraveností vychovatelů pro řešení agresivního a afektového projevu dětí ve školských zařízeních ústavní péče - v dětských domovech se školou. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke sledované problematice. Zejména se bude jednat o působnost školských zařízení náhradní výchovné péče, problematiku realizace výchovy v těchto institucích, aktuálních legislativních norem, agrese, afektu a osobnosti dětí se závažnou socializační odchylkou. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastní empirické sondy, jejíž cílem bude analyzovat pomocí výzkumné techniky, úroveň odborné připravenosti pedagogických pracovníků, na zvládání agresivního a afektivního projevu dětí z dětského domova se školou. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovené doporučení budou využitelné v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzn. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
This thesis is looking at the readiness of pedagogical educators while dealing with the aggressive behaviour and affect expressions of children in institutional care in school facilities- in children"s home with school. The theoretical part of the thesis includes topics relevant to the researched issue. Mainly it will cover the scope of school facilities that substitute educational care and the issue of implementation of education in these institutions. Furthermore, it will evaluate the legislative norms of aggression and affect in children with severe deviation of socialisation. The practical part will consist of our own empirical data that will analyse the level of professional readiness of teaching staff while dealing with aggressive behaviour and affective expression of children in children"s home with school. Part of our thesis are specific conclusions and policy recommendations. Results of this thesis and policy recommendations are useful in the practice of social (special) pedagogy and other disciplines, meaning other helping professions.
Klíčová slova
Agrese, afekt, poruchy chování, závažná socializační odchylka, sociální norma, pedagogický pracovník, dětský domov se školou
Klíčová slova v angličtině
Aggression, affect, behavioral disorders, serious social deviation, pedagogical educators, children's home with school
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat připraveností vychovatelů pro řešení agresivního a afektového projevu dětí ve školských zařízeních ústavní péče – v dětských domovech se školou. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke sledované problematice. Zejména se bude jednat o působnost školských zařízení náhradní výchovné péče, problematiku realizace výchovy v těchto institucích, aktuálních legislativních norem, agrese, afektu a osobnosti dětí se závažnou socializační odchylkou. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastní empirické sondy, jejíž cílem bude analyzovat pomocí výzkumné techniky, úroveň odborné připravenosti pedagogických pracovníků, na zvládání agresivního a afektivního projevu dětí z dětského domova se školou. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovené doporučení budou využitelné v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzn. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat připraveností vychovatelů pro řešení agresivního a afektového projevu dětí ve školských zařízeních ústavní péče – v dětských domovech se školou. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke sledované problematice. Zejména se bude jednat o působnost školských zařízení náhradní výchovné péče, problematiku realizace výchovy v těchto institucích, aktuálních legislativních norem, agrese, afektu a osobnosti dětí se závažnou socializační odchylkou. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastní empirické sondy, jejíž cílem bude analyzovat pomocí výzkumné techniky, úroveň odborné připravenosti pedagogických pracovníků, na zvládání agresivního a afektivního projevu dětí z dětského domova se školou. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovené doporučení budou využitelné v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzn. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-1.
HUTYROVÁ, Miluše. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole – jak na ně: individuální výchovný plán. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 8073674149.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-1.
HUTYROVÁ, Miluše. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole – jak na ně: individuální výchovný plán. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 8073674149.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.