Význam prostředí, kde dítě vyrůstá a způsob péče a výchovy zásadně ovlivňují a
formují jeho další vývoj a mají významný vliv i na pozdější život v dospělosti. Adolescenti, kteří zažili v dětství adverzní zkušenosti (ACE), v obtížných situacích zpravidla selhávají, přicházejí častěji do kontaktu se sociálně-patologickými jevy a uchylují se k určitým formám rizikového chování. Účinnou a efektivní pomoc v řešení jejich nepříznivé životní situace poskytuje sociální služba dům na půl cesty, která zabraňuje sociálnímu vyloučení a reaguje
na individuální potřeby svých klientů. Cílem bakalářské práce je nalezení faktorů, které motivují mladé dospělé ke vstupu do tohoto typu služby a na základě kvalitativního šetření zjistit, v jakých nejčastějších nepříznivých sociálních situacích se klienti domu na půl cesty ocitají.
Anotace v angličtině
The importance of the environment, where a child grows up and the way of care and upbringing fundamentally shape their further development and have significant impact on later life as an adult. Adolescents, who experienced adverse childhood experiences (ACE) in their childhood, often fail in difficult situations, more often come into contact with socially pathological phenomena and tend to specific forms of risky behaviour. The social service halfway house is an effective help for people to solve their adverse life situations. It also
prevents the social exclusion and responds to the individual needs of its clients. The aim of the bachelor´s thesis is to find factors, that motivate young adults to access to this type of service. Based on the qualitative research, the aim is also to find out, what are the most common adverse social situations, the clients of the halfway house find themselves in.
Klíčová slova
Adverzní dětské zkušenosti, rizikové chování, náhradní výchova, sociální služby,
dům na půl cesty
Klíčová slova v angličtině
Adverse childhood experiences, risky behaviour, alternative care, social services,
halfway house
Rozsah průvodní práce
73 s. (136 800 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Význam prostředí, kde dítě vyrůstá a způsob péče a výchovy zásadně ovlivňují a
formují jeho další vývoj a mají významný vliv i na pozdější život v dospělosti. Adolescenti, kteří zažili v dětství adverzní zkušenosti (ACE), v obtížných situacích zpravidla selhávají, přicházejí častěji do kontaktu se sociálně-patologickými jevy a uchylují se k určitým formám rizikového chování. Účinnou a efektivní pomoc v řešení jejich nepříznivé životní situace poskytuje sociální služba dům na půl cesty, která zabraňuje sociálnímu vyloučení a reaguje
na individuální potřeby svých klientů. Cílem bakalářské práce je nalezení faktorů, které motivují mladé dospělé ke vstupu do tohoto typu služby a na základě kvalitativního šetření zjistit, v jakých nejčastějších nepříznivých sociálních situacích se klienti domu na půl cesty ocitají.
Anotace v angličtině
The importance of the environment, where a child grows up and the way of care and upbringing fundamentally shape their further development and have significant impact on later life as an adult. Adolescents, who experienced adverse childhood experiences (ACE) in their childhood, often fail in difficult situations, more often come into contact with socially pathological phenomena and tend to specific forms of risky behaviour. The social service halfway house is an effective help for people to solve their adverse life situations. It also
prevents the social exclusion and responds to the individual needs of its clients. The aim of the bachelor´s thesis is to find factors, that motivate young adults to access to this type of service. Based on the qualitative research, the aim is also to find out, what are the most common adverse social situations, the clients of the halfway house find themselves in.
Klíčová slova
Adverzní dětské zkušenosti, rizikové chování, náhradní výchova, sociální služby,
dům na půl cesty
Klíčová slova v angličtině
Adverse childhood experiences, risky behaviour, alternative care, social services,
halfway house
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude nalezení a pojmenování klíčových mometů, které motivují adolescenty ke vstupu do pobytové sociální služby dům na půl cesty. V teoretické části autorka zaměří pozornost na charakteristiku klientů této služby, sociálně patologické jevy a nepříznivé životní situace, v nichž se zpravidla ocitají, a které mají významný vliv na jejich rozhodování. Těžištěm praktické části bude vypracování případových studií vybraných klientů domu na půl cesty, kvalitativní výzkumné šetření postavené na sběru dat, analýze interních dokumentů a polostrukturovaných rozhovorech s klienty a pracovníky dvou pražských zařízení.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude nalezení a pojmenování klíčových mometů, které motivují adolescenty ke vstupu do pobytové sociální služby dům na půl cesty. V teoretické části autorka zaměří pozornost na charakteristiku klientů této služby, sociálně patologické jevy a nepříznivé životní situace, v nichž se zpravidla ocitají, a které mají významný vliv na jejich rozhodování. Těžištěm praktické části bude vypracování případových studií vybraných klientů domu na půl cesty, kvalitativní výzkumné šetření postavené na sběru dat, analýze interních dokumentů a polostrukturovaných rozhovorech s klienty a pracovníky dvou pražských zařízení.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0076-5.
DOLEJŠ, Martin. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-736-7040-5
KRULICHOVÁ, Eva, PODANÁ, Zuzana a BURIÁNEK, Jiří. Delikvence mládeže: trendy a souvislosti. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2.,dopl. přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
WINNETTE, Petra. O ztraceném dítěti & cestě do bezpečí: attachment, poruchy attachmentu a léčení. Tišnov: Scan, 2010. ISBN 80-86620-20-4.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0076-5.
DOLEJŠ, Martin. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-736-7040-5
KRULICHOVÁ, Eva, PODANÁ, Zuzana a BURIÁNEK, Jiří. Delikvence mládeže: trendy a souvislosti. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2.,dopl. přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
WINNETTE, Petra. O ztraceném dítěti & cestě do bezpečí: attachment, poruchy attachmentu a léčení. Tišnov: Scan, 2010. ISBN 80-86620-20-4.