Bakalářská práce se věnuje analýze postojů dětí z odlišného sociokulturního prostředí ke klimatu školní třídy.
Teoretická část práce se zabývá oblastí školního klimatu a problematikou sociální exkluze.
Empirickou část tvoří výsledky šetření pomocí dotazníku Klima školní třídy (Mareš, Ježek, 2012). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat u vybraných respondentů jejich postoje k vnímané opoře od učitele, přenosu naučeného mezi školou a rodinou, rovnému přístupu učitele k žákům, preferenci soutěžení ze strany žáků, vztahům a spolupráci se spolužáky a dění o přestávkách. Výzkumu praktické části se zúčastnilo celkem 108 žáků druhého stupně základních škol z odlišného sociokulturního prostředí. Na základě výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení, která jsou využitelná v praxi speciální pedagogiky - intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is devoted to the analysis of the attitudes of children from a different socio-cultural environment towards the climate of the school classroom.
The theoretical part of the work deals with the area of school climate and the issue of social exclusion.
The empirical part consists of the results of an investigation using the Classroom Climate questionnaire (Mareš, Ježek, 2012). The aim of the research investigation is to find out, find and compare among the selected respondents their attitudes towards the perceived support from the teacher, the transfer of what has been learned between school and family, equal access of the teacher to pupils, the preference of competition on the part of pupils, relationships and cooperation with classmates and what happens during breaks. A total of 108 pupils of the second grade of elementary schools from different socio-cultural backgrounds were recruited for the research. Based on the research, conclusions and recommendations are formulated that can be used in the practice of special pedagogy - intervention and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, sociální exkluze, sociálně vyloučené lokality, klima školní třídy, starší školní věk, standardizovaný dotazník
Klíčová slova v angličtině
social disadvantage, social exclusion, socially excluded localities, school classroom climate, older school age, standardized questionnaire
Rozsah průvodní práce
46 s. (74 771 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje analýze postojů dětí z odlišného sociokulturního prostředí ke klimatu školní třídy.
Teoretická část práce se zabývá oblastí školního klimatu a problematikou sociální exkluze.
Empirickou část tvoří výsledky šetření pomocí dotazníku Klima školní třídy (Mareš, Ježek, 2012). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat u vybraných respondentů jejich postoje k vnímané opoře od učitele, přenosu naučeného mezi školou a rodinou, rovnému přístupu učitele k žákům, preferenci soutěžení ze strany žáků, vztahům a spolupráci se spolužáky a dění o přestávkách. Výzkumu praktické části se zúčastnilo celkem 108 žáků druhého stupně základních škol z odlišného sociokulturního prostředí. Na základě výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení, která jsou využitelná v praxi speciální pedagogiky - intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is devoted to the analysis of the attitudes of children from a different socio-cultural environment towards the climate of the school classroom.
The theoretical part of the work deals with the area of school climate and the issue of social exclusion.
The empirical part consists of the results of an investigation using the Classroom Climate questionnaire (Mareš, Ježek, 2012). The aim of the research investigation is to find out, find and compare among the selected respondents their attitudes towards the perceived support from the teacher, the transfer of what has been learned between school and family, equal access of the teacher to pupils, the preference of competition on the part of pupils, relationships and cooperation with classmates and what happens during breaks. A total of 108 pupils of the second grade of elementary schools from different socio-cultural backgrounds were recruited for the research. Based on the research, conclusions and recommendations are formulated that can be used in the practice of special pedagogy - intervention and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, sociální exkluze, sociálně vyloučené lokality, klima školní třídy, starší školní věk, standardizovaný dotazník
Klíčová slova v angličtině
social disadvantage, social exclusion, socially excluded localities, school classroom climate, older school age, standardized questionnaire
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat analýze postojů dětí z odlišného sociokulturního prostředí ke klimatu školní třídy. Teoretická část práce se bude zabývat oblastí školního klimatu a problematikou sociální exkluze. Empirickou část budou tvořit výsledky šetření pomocí dotazníku Klima školní třídy (Mareš, Ježek, 2012). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat u vybraných respondentů jejich postoje k vnímané opoře od učitele, přenosu naučeného mezi školou a rodinou, rovnému přístupu učitele k žákům, preferenci soutěžení ze strany žáků, vztahům a spolupráci se spolužáky a dění o přestávkách. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky – intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat analýze postojů dětí z odlišného sociokulturního prostředí ke klimatu školní třídy. Teoretická část práce se bude zabývat oblastí školního klimatu a problematikou sociální exkluze. Empirickou část budou tvořit výsledky šetření pomocí dotazníku Klima školní třídy (Mareš, Ježek, 2012). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat u vybraných respondentů jejich postoje k vnímané opoře od učitele, přenosu naučeného mezi školou a rodinou, rovnému přístupu učitele k žákům, preferenci soutěžení ze strany žáků, vztahům a spolupráci se spolužáky a dění o přestávkách. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky – intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4894-7.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-419-0.
NĚMEC, Jiří, VOJTOVÁ, Věra, FRANIOK, Petr a kol. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1
STARÝ, Karel. Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-511-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.
ŽENATOVÁ, Zdenka. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-391-9.
Seznam doporučené literatury
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4894-7.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-419-0.
NĚMEC, Jiří, VOJTOVÁ, Věra, FRANIOK, Petr a kol. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1
STARÝ, Karel. Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-511-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.
ŽENATOVÁ, Zdenka. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-391-9.