The diploma thesis deals with educational strategies of teachers at the primary level for students with autism spectrum disorder. The aim of the diploma thesis is to explore the relationships between the type of organizational arrangement of schools and the chosen educational strategies. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes pervasive developmental disorders, defines types of organizational arrangements in primary schools from the perspective of both the law and experts, and provides a brief overview of support directed towards students with special educational needs. The conclusion of the theoretical part is devoted to the issue of educating individuals with autism spectrum disorders in mainstream school environments. The practical part of the diploma thesis presents the results of a qualitative survey conducted among teachers in small-scale and mainstream schools. Based on the results, conclusions and recommendations are formulated for qualitative changes in teachers' work with students with autism spectrum disorders.
Pervasive developmental disorders, autism spectrum disorders, autism, small school, teacher, education strategies, support measures, integration.
Rozsah průvodní práce
86 s. (147 241)
Jazyk
CZ
Anotace
+651
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with educational strategies of teachers at the primary level for students with autism spectrum disorder. The aim of the diploma thesis is to explore the relationships between the type of organizational arrangement of schools and the chosen educational strategies. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes pervasive developmental disorders, defines types of organizational arrangements in primary schools from the perspective of both the law and experts, and provides a brief overview of support directed towards students with special educational needs. The conclusion of the theoretical part is devoted to the issue of educating individuals with autism spectrum disorders in mainstream school environments. The practical part of the diploma thesis presents the results of a qualitative survey conducted among teachers in small-scale and mainstream schools. Based on the results, conclusions and recommendations are formulated for qualitative changes in teachers' work with students with autism spectrum disorders.
Pervasive developmental disorders, autism spectrum disorders, autism, small school, teacher, education strategies, support measures, integration.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zjistit vztahy mezi typem instituce (úplné, neúplné, malotřídní) a zvolenými edukačními strategiemi učitelů 1. stupně k žákům s poruchami autistického spektra. Teoretická část bude obsahovat literární rešerši problematiky vzdělávání osob s poruchami autistického spektra a jejich podpory v prostředí škol. Pro empirickou část bude zvolen výzkum kvalitativního designu, kdy nástrojem pro sběr dat bude využito narativních rozhovorů s učiteli vybraných škol. Data budou analyzována pomocí otevřeného a následně axiálního kódování. Výsledky budou poukazovat na možné kvalitativní změny u učitelů při práci s žáky s PAS a mohou otevřít prostor pro další výzkumy se zaměřením na další příčiny, které mohou vézt ke změnám metod.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zjistit vztahy mezi typem instituce (úplné, neúplné, malotřídní) a zvolenými edukačními strategiemi učitelů 1. stupně k žákům s poruchami autistického spektra. Teoretická část bude obsahovat literární rešerši problematiky vzdělávání osob s poruchami autistického spektra a jejich podpory v prostředí škol. Pro empirickou část bude zvolen výzkum kvalitativního designu, kdy nástrojem pro sběr dat bude využito narativních rozhovorů s učiteli vybraných škol. Data budou analyzována pomocí otevřeného a následně axiálního kódování. Výsledky budou poukazovat na možné kvalitativní změny u učitelů při práci s žáky s PAS a mohou otevřít prostor pro další výzkumy se zaměřením na další příčiny, které mohou vézt ke změnám metod.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
EMERSON, Eric. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
KUČEROVÁ, Silvie. Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost, 2012. Geographica. ISBN 978-80-904521-8-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.
TUCKERMANN, Antje, Anne HÄUSSLER a Eva LAUSMANN. Strukturované učení v praxi: uplatnění principů Strukturovaného učení v prostředí běžné školy. V Praze: Pasparta, 2014. ISBN 978-80-905576-3-5.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
EMERSON, Eric. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
KUČEROVÁ, Silvie. Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost, 2012. Geographica. ISBN 978-80-904521-8-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.
TUCKERMANN, Antje, Anne HÄUSSLER a Eva LAUSMANN. Strukturované učení v praxi: uplatnění principů Strukturovaného učení v prostředí běžné školy. V Praze: Pasparta, 2014. ISBN 978-80-905576-3-5.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.