Informace o kvalifikační práci Výkonová motivace v hodinách anglického jazyka u žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni základní školy
Tématem bakalářské práce je "Výkonová motivace v hodinách anglického jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni základní školy". Cílem práce je prozkoumat a porovnat rozdíly ve výkonové motivaci v hodinách anglického jazyka mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a na 2. stupni základní školy. Teoretická část představuje východiska pro empirickou část práce. Zabývá se definicemi, popisem a klasifikací speciálních vzdělávacích potřeb se zaměřením na specifické poruchy učení, pozornosti a chování. Další kapitolu představuje vývoj dětské osobnosti ve školním věku a vztah žáků ke školní práci. Následuje oblast motivace lidského chování, výkonové motivace, její teorie a školní výkonové motivace. Poslední kapitola je věnována výuce cizího jazyka na základní škole s ohledem na rámcový vzdělávací program (RVP ZV). Praktická část vychází z výzkumného šetření, které je provedeno na základě standardizovaného dotazníku zjišťujícího školní výkonovou motivaci žáků.
Anotace v angličtině
The theme of the bachelor thesis is a "School achievement motivation in English language lessons in pupils with special educational needs in a primary and a lower secondary school". The aim of the thesis is to investigate and compare the differences in school achievement motivation in English language lessons between pupils with special educational needs in a primary and a lower secondary school. The theoretical part provides the bases for the empirical part of the thesis. It deals with definitions, descriptions, and classifications of special educational needs with a focus on specific learning disorders, attention and behavioural disorders. The following chapter presents the development of the child personality at school age and the pupils' relationship to schoolwork. This is followed by the description of human behaviour motivation, achievement motivation, its theory, and school achievement motivation. The last chapter is devoted to the teaching of a foreign language in primary school with regard to the Curriculum Framework (RVP ZV). The practical part is based on a research investigation, which was realized by a standardized questionnaire investigating pupils' school achievement motivation.
Klíčová slova
Motivace, výkonová motivace, výkonové potřeby, speciální vzdělávací potřeby, specifická porucha učení, porucha pozornosti, porucha chování
Klíčová slova v angličtině
Motivation, achievment motivation, achievment needs, special education needs, specific learning disorder, attention disorder, behavioural disorder
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je "Výkonová motivace v hodinách anglického jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni základní školy". Cílem práce je prozkoumat a porovnat rozdíly ve výkonové motivaci v hodinách anglického jazyka mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a na 2. stupni základní školy. Teoretická část představuje východiska pro empirickou část práce. Zabývá se definicemi, popisem a klasifikací speciálních vzdělávacích potřeb se zaměřením na specifické poruchy učení, pozornosti a chování. Další kapitolu představuje vývoj dětské osobnosti ve školním věku a vztah žáků ke školní práci. Následuje oblast motivace lidského chování, výkonové motivace, její teorie a školní výkonové motivace. Poslední kapitola je věnována výuce cizího jazyka na základní škole s ohledem na rámcový vzdělávací program (RVP ZV). Praktická část vychází z výzkumného šetření, které je provedeno na základě standardizovaného dotazníku zjišťujícího školní výkonovou motivaci žáků.
Anotace v angličtině
The theme of the bachelor thesis is a "School achievement motivation in English language lessons in pupils with special educational needs in a primary and a lower secondary school". The aim of the thesis is to investigate and compare the differences in school achievement motivation in English language lessons between pupils with special educational needs in a primary and a lower secondary school. The theoretical part provides the bases for the empirical part of the thesis. It deals with definitions, descriptions, and classifications of special educational needs with a focus on specific learning disorders, attention and behavioural disorders. The following chapter presents the development of the child personality at school age and the pupils' relationship to schoolwork. This is followed by the description of human behaviour motivation, achievement motivation, its theory, and school achievement motivation. The last chapter is devoted to the teaching of a foreign language in primary school with regard to the Curriculum Framework (RVP ZV). The practical part is based on a research investigation, which was realized by a standardized questionnaire investigating pupils' school achievement motivation.
Klíčová slova
Motivace, výkonová motivace, výkonové potřeby, speciální vzdělávací potřeby, specifická porucha učení, porucha pozornosti, porucha chování
Klíčová slova v angličtině
Motivation, achievment motivation, achievment needs, special education needs, specific learning disorder, attention disorder, behavioural disorder
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat komparací školní výkonové motivace žáků se zaměřením na zjištění a porovnání potřeb dosáhnout v hodinách AJ úspěšného výkonu a potřeb vyhnout se v hodinách AJ neúspěchu. Cílem práce bude zjistit a porovnat rozdíl ve výkonové motivaci v hodinách anglického jazyka mezi skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni a skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ. Teoretická část bude zahrnovat kapitoly popisující oblast školní výkonové motivace a motivačních tendencí, dále pak oblast speciálních vzdělávacích potřeb, zejména specifických poruch učení, pozornosti a chování. Praktická část bude rozdělena na kapitolu metodologickou popisující způsob vedení výzkumu a výsledkovou popisující výsledky dotazníkového šetření. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 75 respondentů a výzkumná fáze bude probíhat v období 2. čtvrtletí školního roku 2021/2022. Analýza získaných dat bude vedena pomocí deskriptivní statistiky. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení využitelná pro praxi speciální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat komparací školní výkonové motivace žáků se zaměřením na zjištění a porovnání potřeb dosáhnout v hodinách AJ úspěšného výkonu a potřeb vyhnout se v hodinách AJ neúspěchu. Cílem práce bude zjistit a porovnat rozdíl ve výkonové motivaci v hodinách anglického jazyka mezi skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni a skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ. Teoretická část bude zahrnovat kapitoly popisující oblast školní výkonové motivace a motivačních tendencí, dále pak oblast speciálních vzdělávacích potřeb, zejména specifických poruch učení, pozornosti a chování. Praktická část bude rozdělena na kapitolu metodologickou popisující způsob vedení výzkumu a výsledkovou popisující výsledky dotazníkového šetření. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 75 respondentů a výzkumná fáze bude probíhat v období 2. čtvrtletí školního roku 2021/2022. Analýza získaných dat bude vedena pomocí deskriptivní statistiky. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení využitelná pro praxi speciální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří, SVOBODA, Zdeněk a ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-092-7. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Psyché (Grada), 2020. ISBN 978-80-271-2853-2. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří, SVOBODA, Zdeněk a ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-092-7. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Psyché (Grada), 2020. ISBN 978-80-271-2853-2. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.