Bakalářská práce je zaměřena na možnosti zpracování a využití lidové písně v rámci projektových dnů v mateřské škole. Teoretická část je věnována pojmu lidové písně, její historii a zastoupení v mateřské škole. Zaměřuje se také na hudební vývoj dítěte v předškolním věku, vliv zpěvu na psychický vývoj dítěte, dále také na charakteristiku a oblasti rámcového vzdělávacího programu.
Cílem praktické části je vytvořit soubor projektových dnů obsahující známé lidové písně a nejrůznější činnosti tematicky s nimi související. Soubor by mohl být běžně využíván a mohl by sloužit jako inspirace pro učitele v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the possibilities of processing and using folk songs in the project days in kindergarten. The theoretical part is devoted to the koncept of folk song, its history and representation in kindergarten. It also focused on the musicla development of a child in preschool age, the influence of singing on the mental development of the child, as well as on the charakteristics and area sof the framework educational program.
The aim of the practical part is to create a set of project days containing well-known folk songs and various activities thematically related to them. The set could be commonly used and could serve as inspiration for kindergarten teachers.
Klíčová slova
lidová píseň, hudební vývoj, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
folk song, music progression, preschool age
Rozsah průvodní práce
87, 11 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na možnosti zpracování a využití lidové písně v rámci projektových dnů v mateřské škole. Teoretická část je věnována pojmu lidové písně, její historii a zastoupení v mateřské škole. Zaměřuje se také na hudební vývoj dítěte v předškolním věku, vliv zpěvu na psychický vývoj dítěte, dále také na charakteristiku a oblasti rámcového vzdělávacího programu.
Cílem praktické části je vytvořit soubor projektových dnů obsahující známé lidové písně a nejrůznější činnosti tematicky s nimi související. Soubor by mohl být běžně využíván a mohl by sloužit jako inspirace pro učitele v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the possibilities of processing and using folk songs in the project days in kindergarten. The theoretical part is devoted to the koncept of folk song, its history and representation in kindergarten. It also focused on the musicla development of a child in preschool age, the influence of singing on the mental development of the child, as well as on the charakteristics and area sof the framework educational program.
The aim of the practical part is to create a set of project days containing well-known folk songs and various activities thematically related to them. The set could be commonly used and could serve as inspiration for kindergarten teachers.
Klíčová slova
lidová píseň, hudební vývoj, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
folk song, music progression, preschool age
Zásady pro vypracování
1. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č.5D/2020 ,,Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP".
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu - stanovení cílů a obsahu práce.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce zabývající se lidovou písní, hudebním vývojem dítěte předškolního věku, vlivem zpěvu na psychický vývoj dítěte, charakteristikou a oblastmi RVP.
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity.
5. Ověřit navrhované činnosti v pedagogické praxi.
6. Na závěr vyhodnotit realizované činnosti, doplnit přílohy, seznam použité literatury a další využité zdroje.
7. Vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č.5D/2020 ,,Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP".
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu - stanovení cílů a obsahu práce.
3. Zpracovat teoretickou část bakalářské práce zabývající se lidovou písní, hudebním vývojem dítěte předškolního věku, vlivem zpěvu na psychický vývoj dítěte, charakteristikou a oblastmi RVP.
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity.
5. Ověřit navrhované činnosti v pedagogické praxi.
6. Na závěr vyhodnotit realizované činnosti, doplnit přílohy, seznam použité literatury a další využité zdroje.
7. Vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
JURKOVIČ, P., Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3.
TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ, Z., BUREŠOVÁ, V., Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-477-X.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
TICHÁ, A., RAKOVÁ, M., Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími od narození do osmi let. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6.
KUBECOVÁ, M., PEHELOVÁ, M., SLAVÍKOVÁ, M., RŮŽIČKOVÁ, V., VÁŇOVÁ, H. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-322-2.
LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0527-2.
KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami od 4 do 9 let. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0408-4.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
JURKOVIČ, P., Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3.
TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ, Z., BUREŠOVÁ, V., Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-477-X.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
TICHÁ, A., RAKOVÁ, M., Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími od narození do osmi let. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6.
KUBECOVÁ, M., PEHELOVÁ, M., SLAVÍKOVÁ, M., RŮŽIČKOVÁ, V., VÁŇOVÁ, H. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-322-2.
LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0527-2.
KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami od 4 do 9 let. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0408-4.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.