Práce se zabývá využitím lidových písní pro rozvoj jazykových dovedností u dětí s odlišným mateřským jazykem v předškolním vzdělávání. Teoretická část je zaměřena na příslušnou legislativu, přípravu prostředí školy na příchod dětí s odlišným mateřským jazykem a jedna pasáž je také věnována vývoji řeči u dětí.
Praktická část obsahuje sedm pracovních listů s lidovými písněmi a jejich variacemi pro rozvoj jazyka. Je zde také vstupní a výstupní diagnostika dětí, se kterými byl v rámci práce prováděn výzkum.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the application of folk songs for the language competence development of children with different mother tongues during preschool education. The theoretical part focuses on the applicable legislation and the preparation of the school environment for the attendance of children with a different mother tongue, and one passage also covers speech development in children.
The practical part contains seven worksheets with folk songs and their variations for language skills development. An input and output diagnosis of the children who participated in the research is included here as well.
Klíčová slova
Lidová píseň, děti s OMJ, předškolní vzdělávání, hudební činnosti, vývoj řeči
Klíčová slova v angličtině
Folk song, children with DMT, preschool education, musical activities, speech development
Rozsah průvodní práce
79 s. (74 866 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá využitím lidových písní pro rozvoj jazykových dovedností u dětí s odlišným mateřským jazykem v předškolním vzdělávání. Teoretická část je zaměřena na příslušnou legislativu, přípravu prostředí školy na příchod dětí s odlišným mateřským jazykem a jedna pasáž je také věnována vývoji řeči u dětí.
Praktická část obsahuje sedm pracovních listů s lidovými písněmi a jejich variacemi pro rozvoj jazyka. Je zde také vstupní a výstupní diagnostika dětí, se kterými byl v rámci práce prováděn výzkum.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the application of folk songs for the language competence development of children with different mother tongues during preschool education. The theoretical part focuses on the applicable legislation and the preparation of the school environment for the attendance of children with a different mother tongue, and one passage also covers speech development in children.
The practical part contains seven worksheets with folk songs and their variations for language skills development. An input and output diagnosis of the children who participated in the research is included here as well.
Klíčová slova
Lidová píseň, děti s OMJ, předškolní vzdělávání, hudební činnosti, vývoj řeči
Klíčová slova v angličtině
Folk song, children with DMT, preschool education, musical activities, speech development
Zásady pro vypracování
1. Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením na hudební činnosti v mš a obtíže dětí OMJ v mateřské škole
5. Praktická část bude zaměřena na rozvoj slovní zásoby, aktivní i pasivní pomocí lidové písně
Zásady pro vypracování
1. Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením na hudební činnosti v mš a obtíže dětí OMJ v mateřské škole
5. Praktická část bude zaměřena na rozvoj slovní zásoby, aktivní i pasivní pomocí lidové písně
Seznam doporučené literatury
KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8
LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-18-8
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0
LACINOVÁ, Petra. Nečtu, nepíšu, učím se česky [online]. Centrum pro integraci cizinců, 2018 [cit. 2021-10-19]. ISBN 978-80-905526-5-4. Dostupné z: https://www.kurzycestinyprocizince.cz/upload/soubory/Nectu_nepisu_ucim%20se%20cesky.pdf
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. 1. Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
I. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání [online]. Národní pedagogický institut České republiky [cit. 2021-10-19]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/55831/
Seznam doporučené literatury
KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8
LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-18-8
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0
LACINOVÁ, Petra. Nečtu, nepíšu, učím se česky [online]. Centrum pro integraci cizinců, 2018 [cit. 2021-10-19]. ISBN 978-80-905526-5-4. Dostupné z: https://www.kurzycestinyprocizince.cz/upload/soubory/Nectu_nepisu_ucim%20se%20cesky.pdf
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. 1. Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
I. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání [online]. Národní pedagogický institut České republiky [cit. 2021-10-19]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/55831/