Tato diplomová práce je zaměřena na hodnocení držení těla u vybrané skupiny žáků prvního stupně základní školy. V teoretické části se zabýváme například charakteristikou sledovaného období, držením těla, faktory ovlivňujícími držení těla nebo metodami jeho hodnocení. Dále se také věnujeme předchozím šetřením dané problematiky. Pro hodnocení držení těla byla zvolena metoda Jaroše a Lomíčka. Po zpracování a vyhodnocení všech dat, která byla získána během testování, jsme došli k závěru, že dívky nemají lepší držení těla než chlapci, ale že děti ve věku 6-7 let mají lepší držení těla oproti dětem ve věku 10-11 let.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the assessment of body posture of a selected group of primary school pupils. In the theoretical part, we deal, for example, with the characteristics of the monitored period, posture, factors influencing the posture or methods of its evaluation. We also deal with previous investigations of the given issue. The method of Jaroš and Lomíček was chosen for the assessment of body posture. After processing and evaluating all the data that was obtained during the testing, we came to the conclusion that girls do not have better posture than boys, but that children aged 6-7 years have better posture than children aged 10-11 years.
Klíčová slova
Mladší školní věk, svalová nerovnováha, držení těla, testování, zdravotní tělesná výchova.
Klíčová slova v angličtině
Early school age, muscle imbalance, posture, testing, health physical education.
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na hodnocení držení těla u vybrané skupiny žáků prvního stupně základní školy. V teoretické části se zabýváme například charakteristikou sledovaného období, držením těla, faktory ovlivňujícími držení těla nebo metodami jeho hodnocení. Dále se také věnujeme předchozím šetřením dané problematiky. Pro hodnocení držení těla byla zvolena metoda Jaroše a Lomíčka. Po zpracování a vyhodnocení všech dat, která byla získána během testování, jsme došli k závěru, že dívky nemají lepší držení těla než chlapci, ale že děti ve věku 6-7 let mají lepší držení těla oproti dětem ve věku 10-11 let.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the assessment of body posture of a selected group of primary school pupils. In the theoretical part, we deal, for example, with the characteristics of the monitored period, posture, factors influencing the posture or methods of its evaluation. We also deal with previous investigations of the given issue. The method of Jaroš and Lomíček was chosen for the assessment of body posture. After processing and evaluating all the data that was obtained during the testing, we came to the conclusion that girls do not have better posture than boys, but that children aged 6-7 years have better posture than children aged 10-11 years.
Klíčová slova
Mladší školní věk, svalová nerovnováha, držení těla, testování, zdravotní tělesná výchova.
Klíčová slova v angličtině
Early school age, muscle imbalance, posture, testing, health physical education.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce dle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
7. Projekt práce:
a) Shrnutí teoretických východisek práce (držení těla, charakteristika mladšího školního věku, problematika zdravotní tělesné výchovy).
b) Shrnutí metodologických východisek práce (zajištění sledovaného souboru, výběr vhodné metody sběru dat). Sledovaný soubor bude čítat zhruba 100 žáků. Pro tuto práci bude použito hodnocení držení těla dle testu Jaroše a Lomíčka.
c) Realizace výzkumného šetření se sběrem a zpracováním dat. Sběr dat bude probíhat na ZŠ Petrovice a na 2. ZŠ Propojení Sedlčany.
d) Vyhodnocení výsledků, stanovení závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce dle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
7. Projekt práce:
a) Shrnutí teoretických východisek práce (držení těla, charakteristika mladšího školního věku, problematika zdravotní tělesné výchovy).
b) Shrnutí metodologických východisek práce (zajištění sledovaného souboru, výběr vhodné metody sběru dat). Sledovaný soubor bude čítat zhruba 100 žáků. Pro tuto práci bude použito hodnocení držení těla dle testu Jaroše a Lomíčka.
c) Realizace výzkumného šetření se sběrem a zpracováním dat. Sběr dat bude probíhat na ZŠ Petrovice a na 2. ZŠ Propojení Sedlčany.
d) Vyhodnocení výsledků, stanovení závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. Haladová, E., & Nechvátalová, L. (2003). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. 2. Hnízdil, J., Šavlík, J., & Chválová, O. (2005). Vadné držení těla dětí. Praha: Triton. 3. Hošková, B. (2012). Vademecum: Zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum. 4. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada. 5. Larsen, C., Larsen, C., & Hartelt, O. (2010). Držení těla: analýza a způsoby zlepšení. Olomouc: Poznání.
Seznam doporučené literatury
1. Haladová, E., & Nechvátalová, L. (2003). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. 2. Hnízdil, J., Šavlík, J., & Chválová, O. (2005). Vadné držení těla dětí. Praha: Triton. 3. Hošková, B. (2012). Vademecum: Zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum. 4. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada. 5. Larsen, C., Larsen, C., & Hartelt, O. (2010). Držení těla: analýza a způsoby zlepšení. Olomouc: Poznání.