Hlavním cílem předkládané bakalářské práce bude charakterizovat výchovně vzdělávací proces jedinců s lehkým mentálním postižením v prostředí dětského domova. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích v oblasti problematiky výchovně vzdělávacího procesu jedinců s lehkým mentálním postižením v prostředí dětského domova. Dále se bude zabývat úlohou vychovatelů v těchto zařízeních, zejména pak jejich profesními a osobnostními kompetencemi. Empirická část práce bude založena na kvalitativním výzkumu, který bude proveden pomocí strukturovaný rozhovorů s vychovateli v dětských domovech a jejich vyhodnocení bude realizováno za využití prvků otevřeného a axiálního kódování. Na základě získaných výsledků bude charakterizován daný výchovně vzdělávací proces a budou stanoveny možné kroky k jeho optimalizaci.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the problematics of education of individuals with mild mental disabilities in the environment of a children's homes. In the theoretical part of this thesis the reader is acquainted with the characterization of institutional education and the individual facilities that provide it. Detailed attention is paid to children's homes and the educational process that takes place in these facilities. The work focuses on the participation of individuals with mild mental disabilities in this proces, characterizes them and describes their specific needs. Also deals with educators in children's homes, especially their professional and personal competencies. The empirical part of the work will be based on qualitative research, which will be carried out by the method of structured interview and qualitative research and uses open and axial coding methods to evaluate it. The aim of the work will be to reveal the importance in the education of an individual with mild mental disabilities in the environment of a children's home, also the aim is to find out how the participation of these children in the children's home affects the function of the facilities. In the conclusion section of this thesis, and possible solutions will be proposed in order to optimize this situation.
Klíčová slova
Dětský domov, lehké mentální postižení, edukace, vychovatel, kompetence
Hlavním cílem předkládané bakalářské práce bude charakterizovat výchovně vzdělávací proces jedinců s lehkým mentálním postižením v prostředí dětského domova. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích v oblasti problematiky výchovně vzdělávacího procesu jedinců s lehkým mentálním postižením v prostředí dětského domova. Dále se bude zabývat úlohou vychovatelů v těchto zařízeních, zejména pak jejich profesními a osobnostními kompetencemi. Empirická část práce bude založena na kvalitativním výzkumu, který bude proveden pomocí strukturovaný rozhovorů s vychovateli v dětských domovech a jejich vyhodnocení bude realizováno za využití prvků otevřeného a axiálního kódování. Na základě získaných výsledků bude charakterizován daný výchovně vzdělávací proces a budou stanoveny možné kroky k jeho optimalizaci.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the problematics of education of individuals with mild mental disabilities in the environment of a children's homes. In the theoretical part of this thesis the reader is acquainted with the characterization of institutional education and the individual facilities that provide it. Detailed attention is paid to children's homes and the educational process that takes place in these facilities. The work focuses on the participation of individuals with mild mental disabilities in this proces, characterizes them and describes their specific needs. Also deals with educators in children's homes, especially their professional and personal competencies. The empirical part of the work will be based on qualitative research, which will be carried out by the method of structured interview and qualitative research and uses open and axial coding methods to evaluate it. The aim of the work will be to reveal the importance in the education of an individual with mild mental disabilities in the environment of a children's home, also the aim is to find out how the participation of these children in the children's home affects the function of the facilities. In the conclusion section of this thesis, and possible solutions will be proposed in order to optimize this situation.
Klíčová slova
Dětský domov, lehké mentální postižení, edukace, vychovatel, kompetence
Hlavním cílem předkládané bakalářské práce bude charakterizovat výchovně vzdělávací proces jedinců s lehkým mentálním postižením v prostředí dětského domova. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích v oblasti problematiky výchovně vzdělávacího procesu jedinců s lehkým mentálním postižením v prostředí dětského domova. Dále se bude zabývat úlohou vychovatelů v těchto zařízeních, zejména pak jejich profesními a osobnostními kompetencemi. Empirickou část práce budou tvořit rozhovory s vychovateli v dětských domovech a jejich vyhodnocení bude realizováno za využití prvků otevřeného a axiálního kódování. Na základě získaných výsledků bude charakterizován daný výchovně vzdělávací proces a budou stanoveny možné kroky k jeho optimalizaci.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem předkládané bakalářské práce bude charakterizovat výchovně vzdělávací proces jedinců s lehkým mentálním postižením v prostředí dětského domova. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích v oblasti problematiky výchovně vzdělávacího procesu jedinců s lehkým mentálním postižením v prostředí dětského domova. Dále se bude zabývat úlohou vychovatelů v těchto zařízeních, zejména pak jejich profesními a osobnostními kompetencemi. Empirickou část práce budou tvořit rozhovory s vychovateli v dětských domovech a jejich vyhodnocení bude realizováno za využití prvků otevřeného a axiálního kódování. Na základě získaných výsledků bude charakterizován daný výchovně vzdělávací proces a budou stanoveny možné kroky k jeho optimalizaci.
Seznam doporučené literatury
FISHER, S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L., Speciální pedagogika. Praha: TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. První vydání. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7367-040-2.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
PTÁČEK, R., KUŽELOVÁ, H. a ČELEDOVÁ, L. Vývoj dětí v náhradních formách péče. Praha: MPSV, 2011. ISBN 978-80-7481-203-3.
SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. a kol. Etopedická propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 802-46-0956-8.
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika.Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
ZILCHER, Ladislav a SVOBODA, Zdeněk. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Vydání 1. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6 .
VALENTA, Milan a kol. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2
Seznam doporučené literatury
FISHER, S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L., Speciální pedagogika. Praha: TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. První vydání. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7367-040-2.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
PTÁČEK, R., KUŽELOVÁ, H. a ČELEDOVÁ, L. Vývoj dětí v náhradních formách péče. Praha: MPSV, 2011. ISBN 978-80-7481-203-3.
SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. a kol. Etopedická propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 802-46-0956-8.
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika.Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
ZILCHER, Ladislav a SVOBODA, Zdeněk. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Vydání 1. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6 .
VALENTA, Milan a kol. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2