Bakalářská práce je tematicky zaměřena na problematiku specifických poruch učení a jejich včasnou prevenci a predikci u dětí v předškolním věku. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je charakterizováno předškolní období společně s problematikou školní zralosti a připravenosti. Teoretická část dále vymezuje pojem specifických poruch učení, popisuje jejich klasifikaci, etiologii, diagnostiku a prevenci. Část praktická je zaměřena na kvalitativně orientované výzkumné šetření. Výzkumnou metodou užitou v této práci jsou případová studie a využití Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Cílem praktické části práce je nastavení vhodných intervenčních programů pro tři vybrané jedince. V konečné fázi práce jsou vytvořena strukturovaná doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is thematically focused on the issue of specific learning disabilities and their prevention and prediction in preschool age. The text of the thesis is standardly divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part characterizes the preschool period and the issue of school maturity and readiness. The theoretical part further defines the concept of specific learning disabilities, describes their classification, etiology, diagnostics and prevention. The practical part is focused on qualitatively oriented research. The research methods are a case study and the Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. The aim of the practical part is to set up suitable intervention programs for three selected individuals. In the final phase of the thesis are created recommendations for special pedagogical practice.
Klíčová slova
předškolní období, specifické poruchy učení, pedagogická diagnostika, prevence, intervenční program
Klíčová slova v angličtině
preschool age, specific learning disabilities, pedagogical diagnostics, prevention, intervention program
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je tematicky zaměřena na problematiku specifických poruch učení a jejich včasnou prevenci a predikci u dětí v předškolním věku. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je charakterizováno předškolní období společně s problematikou školní zralosti a připravenosti. Teoretická část dále vymezuje pojem specifických poruch učení, popisuje jejich klasifikaci, etiologii, diagnostiku a prevenci. Část praktická je zaměřena na kvalitativně orientované výzkumné šetření. Výzkumnou metodou užitou v této práci jsou případová studie a využití Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Cílem praktické části práce je nastavení vhodných intervenčních programů pro tři vybrané jedince. V konečné fázi práce jsou vytvořena strukturovaná doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is thematically focused on the issue of specific learning disabilities and their prevention and prediction in preschool age. The text of the thesis is standardly divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part characterizes the preschool period and the issue of school maturity and readiness. The theoretical part further defines the concept of specific learning disabilities, describes their classification, etiology, diagnostics and prevention. The practical part is focused on qualitatively oriented research. The research methods are a case study and the Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. The aim of the practical part is to set up suitable intervention programs for three selected individuals. In the final phase of the thesis are created recommendations for special pedagogical practice.
Klíčová slova
předškolní období, specifické poruchy učení, pedagogická diagnostika, prevence, intervenční program
Klíčová slova v angličtině
preschool age, specific learning disabilities, pedagogical diagnostics, prevention, intervention program
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je tematicky zaměřena na problematiku specifických poruch učení a jejich včasnou prevenci a predikci u dětí v předškolním věku. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je charakterizováno předškolní období společně s problematikou školní zralosti a připravenosti. Teoretická část dále vymezuje pojem specifických poruch učení, popisuje jejich klasifikaci, etiologii, diagnostiku a prevenci. Část praktická je zaměřena na kvalitativně orientované výzkumné šetření. Výzkumnou metodou užitou v této práci jsou případová studie a využití Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Cílem praktické části práce je nastavení vhodných intervenčních programů pro tři vybrané jedince. V konečné fázi práce jsou vytvořena strukturovaná doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je tematicky zaměřena na problematiku specifických poruch učení a jejich včasnou prevenci a predikci u dětí v předškolním věku. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je charakterizováno předškolní období společně s problematikou školní zralosti a připravenosti. Teoretická část dále vymezuje pojem specifických poruch učení, popisuje jejich klasifikaci, etiologii, diagnostiku a prevenci. Část praktická je zaměřena na kvalitativně orientované výzkumné šetření. Výzkumnou metodou užitou v této práci jsou případová studie a využití Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Cílem praktické části práce je nastavení vhodných intervenčních programů pro tři vybrané jedince. V konečné fázi práce jsou vytvořena strukturovaná doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 2007. Skripta. ISBN 978-80-7044-855-7.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, c2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-0.
PEŠATOVÁ, Ilona a Václava TOMICKÁ. Společné vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2019. ISBN 978-80-7561-193-2.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-151-7.
WEDLICHOVÁ, Iva a Vladislava HEŘMANOVÁ. Kapitoly z vývojové psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008. Skripta. ISBN 978-80-7414-044-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0789-6.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 2007. Skripta. ISBN 978-80-7044-855-7.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, c2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-0.
PEŠATOVÁ, Ilona a Václava TOMICKÁ. Společné vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2019. ISBN 978-80-7561-193-2.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-151-7.
WEDLICHOVÁ, Iva a Vladislava HEŘMANOVÁ. Kapitoly z vývojové psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008. Skripta. ISBN 978-80-7414-044-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0789-6.