Bakalářská práce se zabývá problematikou přechodu dětí z běžné a speciální mateřské školy do základní školy. V teoretické části se práce zaměřuje na děti v mateřské škole a základní škole, především na nároky na něj kladené, školní zralost, připravenost a činitele ovlivňující přechod: dítě, zákonní zástupci, poradny, spolužáci, učitelé, samotné školy a jejich požadavky nejen u zápisu.
V druhé části bude použita metoda kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Sběr dat bude proveden pomocí osobních rozhovorů a dotazníkových šetření. Zjištění bude provázeno i rozhovory především s pedagogy, psychology a následně i řediteli škol či rodiči. Výzkumným nástrojem bude dotazník.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the transition of children from mainstream and special kindergarten to primary school. In the theoretical part, the work focuses on children in kindergarten and elementary school, primarily on the demands placed on it, school maturity, readiness, and factors influencing the transition: the child, legal representatives, counselors, classmates, teachers, the schools themselves, and their
requirements not just for enrolment.
The method of both qualitative and quantitative research will be used in the second part. The data collection will be done through face-to-face interviews and questionnaire surveys. The findings will also be accompanied by interviews with educators, psychologists and subsequently school administrators or parents. The research tool will be a questionnaire.
Klíčová slova
mateřská škola, základní škola, nástup dítěte do základní školy, adaptace dítěte na základní školu, požadavky základní školy na dítě, školní zralost a připravenost, dítě, žák, rodina, učitelé, spolužáci
Klíčová slova v angličtině
primary school, boarding, adapting a child to primary school, primary school requirements for a child, school maturity and preparedness, child, pupil, family, teachers, classmates
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou přechodu dětí z běžné a speciální mateřské školy do základní školy. V teoretické části se práce zaměřuje na děti v mateřské škole a základní škole, především na nároky na něj kladené, školní zralost, připravenost a činitele ovlivňující přechod: dítě, zákonní zástupci, poradny, spolužáci, učitelé, samotné školy a jejich požadavky nejen u zápisu.
V druhé části bude použita metoda kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Sběr dat bude proveden pomocí osobních rozhovorů a dotazníkových šetření. Zjištění bude provázeno i rozhovory především s pedagogy, psychology a následně i řediteli škol či rodiči. Výzkumným nástrojem bude dotazník.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the transition of children from mainstream and special kindergarten to primary school. In the theoretical part, the work focuses on children in kindergarten and elementary school, primarily on the demands placed on it, school maturity, readiness, and factors influencing the transition: the child, legal representatives, counselors, classmates, teachers, the schools themselves, and their
requirements not just for enrolment.
The method of both qualitative and quantitative research will be used in the second part. The data collection will be done through face-to-face interviews and questionnaire surveys. The findings will also be accompanied by interviews with educators, psychologists and subsequently school administrators or parents. The research tool will be a questionnaire.
Klíčová slova
mateřská škola, základní škola, nástup dítěte do základní školy, adaptace dítěte na základní školu, požadavky základní školy na dítě, školní zralost a připravenost, dítě, žák, rodina, učitelé, spolužáci
Klíčová slova v angličtině
primary school, boarding, adapting a child to primary school, primary school requirements for a child, school maturity and preparedness, child, pupil, family, teachers, classmates
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá problematikou přechodu dětí z běžné a speciální mateřské školy do základní školy. V teoretické části se práce zaměřuje na děti v mateřské škole a základní škole, především na nároky na něj kladené, školní zralost, připravenost a činitele ovlivňující přechod: dítě, zákonní zástupci, poradny, spolužáci, učitelé, samotné školy a jejich požadavky nejen u zápisu.
V druhé části bude použita metoda kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Sběr dat bude proveden pomocí osobních rozhovorů a dotazníkových šetření. Zjištění bude provázeno i rozhovory především s pedagogy, psychology a následně i řediteli škol či rodiči. Výzkumným nástrojem bude dotazník.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá problematikou přechodu dětí z běžné a speciální mateřské školy do základní školy. V teoretické části se práce zaměřuje na děti v mateřské škole a základní škole, především na nároky na něj kladené, školní zralost, připravenost a činitele ovlivňující přechod: dítě, zákonní zástupci, poradny, spolužáci, učitelé, samotné školy a jejich požadavky nejen u zápisu.
V druhé části bude použita metoda kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Sběr dat bude proveden pomocí osobních rozhovorů a dotazníkových šetření. Zjištění bude provázeno i rozhovory především s pedagogy, psychology a následně i řediteli škol či rodiči. Výzkumným nástrojem bude dotazník.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-71 -78-308-0
ŽÁČKOVÁ, H , JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : H+D, 2005. ISBN 80-903579-0-3
PRÍHODA, V. Problematika předškolní výchovy. Praha : Státní pedagogická nakladatelství, 1966. 14-008-66.
ANDERSONOVÁ, J. Dobrý start do školy. Praha, Portál, 1993. ISBN 80- 85282-66-6
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000. 92 str. ISBN 80-85931-86-9.
KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: PORTAL, 2001. ISBN 80-7178-588-7
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: PORTAL, 1997. ISBN 80-718-44-87-X
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: PORTAL, 1996. ISBN 80\textendash7178\textendash085\textendash5
BĚLINOVÁ, L., JÍROVÁ, M. Jak připravit dítě pro školu. Praha: SPN, 1976. ISBN 14-435-76
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D+H, 2007. ISBN 978-80-903869-3-8
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 9788025125694.
KURIC, J. a kol. Ontogenetická psychologie. Praha: SPN, 1986. ISBN 1440986.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-71 -78-308-0
ŽÁČKOVÁ, H , JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : H+D, 2005. ISBN 80-903579-0-3
PRÍHODA, V. Problematika předškolní výchovy. Praha : Státní pedagogická nakladatelství, 1966. 14-008-66.
ANDERSONOVÁ, J. Dobrý start do školy. Praha, Portál, 1993. ISBN 80- 85282-66-6
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000. 92 str. ISBN 80-85931-86-9.
KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: PORTAL, 2001. ISBN 80-7178-588-7
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: PORTAL, 1997. ISBN 80-718-44-87-X
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: PORTAL, 1996. ISBN 80\textendash7178\textendash085\textendash5
BĚLINOVÁ, L., JÍROVÁ, M. Jak připravit dítě pro školu. Praha: SPN, 1976. ISBN 14-435-76
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D+H, 2007. ISBN 978-80-903869-3-8
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 9788025125694.
KURIC, J. a kol. Ontogenetická psychologie. Praha: SPN, 1986. ISBN 1440986.