Tato diplomová práce je zaměřena na rozvoj fonologické přesnosti českých studentů angličtiny na úrovni A2. Cílem práce je zjistit, zda explicitní výuka výslovnosti může vést ke zlepšení fonologické přesnosti studentů a přispět tak k lepší srozumitelnosti jejich mluveného projevu v daném jazyce. Dále zkoumá, zda jsou aktivity zaměřené na výslovnost součástí učebnic angličtiny běžně používaných na českých základních školách a do jaké míry tyto aktivity reflektují potřeby českých studentů anglického jazyka týkající se výslovnosti.
Teoretická část popisuje, jak důležitou roli měla výuka výslovnosti v historii výuky anglického jazyka a jakou roli sehrává v současných trendech výuky. Dále je zkoumán i vliv jednotlivých fonologických prvků na srozumitelnost v anglickém jazyce.
Praktická část práce definuje, na které fonologické prvky by měl být kladen důraz při výuce českých studentů anglického jazyka a analyzuje aktivity zaměřené na výslovnost obsažené v učebnicích angličtiny. Dále jsou zde prezentovány přístupy některých učitelů angličtiny k výuce výslovnosti. Jádrem této práce je experiment, jehož cílem je zjistit do jaké míry explicitní výuka výslovnosti může ovlivnit fonologickou přesnost studentů. Experiment probíhal v ZŠ Cerhovice po dobu 10 týdnů a experimentu se zúčastnilo 20 žáků, kteří byli rozděleni do experimentální a kontrolní skupiny. Data byla získána porovnáním fonologické přesnosti studentů v nahrávkách před a po experimentu. Výsledky experimentu naznačují, že výslovnost je do značné míry naučitelná a explicitní výuka výslovnosti může výrazně zlepšit fonologickou přesnost a srozumitelnost studentů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on developing phonological accuracy of Czech students of English at A2 level. The aim of the work is to determine whether explicit pronunciation instruction might lead to improved phonological accuracy and thus contribute to students' intelligibility. Moreover, it examines whether pronunciation activities are incorporated in English coursebooks commonly used in Czech elementary schools and to what extent these activities reflect pronunciation needs of Czech EFL learners.
The theoretical part deals with the place of pronunciation in the history of EFL teaching as well as the place of pronunciation in the recent EFL teaching. Furthermore, the impact of individual phonological features on intelligibility is investigated.
In the study the list of high-priority pronunciation features for Czech learners of English is introduced, pronunciation activities in English coursebooks are analyzed and some teachers' approaches towards pronunciation teaching are presented. The core of the study is the actual pronunciation teaching experiment. The experimental pronunciation instruction took place in elementary school in Cerhovice for 10 weeks and 20 students, which were divided into an experimental and a non-experimental group, participated in the experiment. The data was obtained with the help of students' recordings by comparing students' phonological accuracy before and after the experiment. The results seem to support the claims that pronunciation is to large extent teachable and explicit pronunciation instruction might enhance students' phonological accuracy and intelligibility greatly.
Klíčová slova
fonologická přesnost, srozumitelnost, výslovnostní aktivity, výuka výslovnosti, lingua franca, lingua franca core, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
phonological accuracy, intelligibility, pronunciation activities, explicit pronunciation instruction, lingua franca, lingua franca core, EFL teaching
Rozsah průvodní práce
106
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na rozvoj fonologické přesnosti českých studentů angličtiny na úrovni A2. Cílem práce je zjistit, zda explicitní výuka výslovnosti může vést ke zlepšení fonologické přesnosti studentů a přispět tak k lepší srozumitelnosti jejich mluveného projevu v daném jazyce. Dále zkoumá, zda jsou aktivity zaměřené na výslovnost součástí učebnic angličtiny běžně používaných na českých základních školách a do jaké míry tyto aktivity reflektují potřeby českých studentů anglického jazyka týkající se výslovnosti.
Teoretická část popisuje, jak důležitou roli měla výuka výslovnosti v historii výuky anglického jazyka a jakou roli sehrává v současných trendech výuky. Dále je zkoumán i vliv jednotlivých fonologických prvků na srozumitelnost v anglickém jazyce.
Praktická část práce definuje, na které fonologické prvky by měl být kladen důraz při výuce českých studentů anglického jazyka a analyzuje aktivity zaměřené na výslovnost obsažené v učebnicích angličtiny. Dále jsou zde prezentovány přístupy některých učitelů angličtiny k výuce výslovnosti. Jádrem této práce je experiment, jehož cílem je zjistit do jaké míry explicitní výuka výslovnosti může ovlivnit fonologickou přesnost studentů. Experiment probíhal v ZŠ Cerhovice po dobu 10 týdnů a experimentu se zúčastnilo 20 žáků, kteří byli rozděleni do experimentální a kontrolní skupiny. Data byla získána porovnáním fonologické přesnosti studentů v nahrávkách před a po experimentu. Výsledky experimentu naznačují, že výslovnost je do značné míry naučitelná a explicitní výuka výslovnosti může výrazně zlepšit fonologickou přesnost a srozumitelnost studentů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on developing phonological accuracy of Czech students of English at A2 level. The aim of the work is to determine whether explicit pronunciation instruction might lead to improved phonological accuracy and thus contribute to students' intelligibility. Moreover, it examines whether pronunciation activities are incorporated in English coursebooks commonly used in Czech elementary schools and to what extent these activities reflect pronunciation needs of Czech EFL learners.
The theoretical part deals with the place of pronunciation in the history of EFL teaching as well as the place of pronunciation in the recent EFL teaching. Furthermore, the impact of individual phonological features on intelligibility is investigated.
In the study the list of high-priority pronunciation features for Czech learners of English is introduced, pronunciation activities in English coursebooks are analyzed and some teachers' approaches towards pronunciation teaching are presented. The core of the study is the actual pronunciation teaching experiment. The experimental pronunciation instruction took place in elementary school in Cerhovice for 10 weeks and 20 students, which were divided into an experimental and a non-experimental group, participated in the experiment. The data was obtained with the help of students' recordings by comparing students' phonological accuracy before and after the experiment. The results seem to support the claims that pronunciation is to large extent teachable and explicit pronunciation instruction might enhance students' phonological accuracy and intelligibility greatly.
Klíčová slova
fonologická přesnost, srozumitelnost, výslovnostní aktivity, výuka výslovnosti, lingua franca, lingua franca core, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
phonological accuracy, intelligibility, pronunciation activities, explicit pronunciation instruction, lingua franca, lingua franca core, EFL teaching
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda explicitní výuka výslovnosti během hodin anglického jazyka na druhém stupni základních škol může mít pozitivní vliv na srozumitelnost mluveného projevu žáků v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda explicitní výuka výslovnosti během hodin anglického jazyka na druhém stupni základních škol může mít pozitivní vliv na srozumitelnost mluveného projevu žáků v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Brown, D. H. (2001). Teaching by Principles: An interactive approach to language pedagogy. Longman.
Celce-Murcia, M., & Goodwin, J. (1991). Teaching Pronunciation. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language (pp. 136\textendash153). Heinle & Heinle Publishers.
Goodwin, J. (2002). Teaching English as a Second or Foreign Language. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching Pronunciation (Vol. 3, pp. 117\textendash137). Heinle&Heinle.
Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching (4th ed.). Pearson Education.
Herbert, J. (2002). PracTESOL: It’s Not What You Say, but How You Say It! In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in Language Teaching (pp. 188\textendash200). Cambridge University Press.
Hismanoglu, M. (2019). A content analysis on articles related to English (L2) pronunciation teaching. Journal of Language and Linguistic Studies, 15(2), 633\textendash648.
Jones, R. H. (2002). Beyond 'Listen and Repeat': Pronunciation Teaching Materials and Theories of Second Language Acquisition. In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in Language Teaching (pp. 178\textendash187). Cambridge University Press.
Ketabi, S., & Saeb, F. (2015). Pronunciation Teaching: Past and Present. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 4(5), 182\textendash189. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.4n.5p.182
Morley, J. (1987). Current Perspectives on Pronunciation: Practices anchored in theory. TESOL.
Murphy, J., & Baker, A. (2015). History of ESL pronunciation teaching. In M. Reed & J. Levis (Eds.), Wiley-Blackwell handbook of English pronunciation (pp. 36\textendash65). Blackwell Handbooks in Linguistics Series.
Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching. Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching (2nd ed.). Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching: The essential guide to English language teaching (3rd ed.). Macmillan Education.
Sonsaat, S., & Levis, J. M. (2017, November). Pronunciation Teaching in CLT Era. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/321082172_Pronunciation_Teaching_in_the_CLT_Era
Seznam doporučené literatury
Brown, D. H. (2001). Teaching by Principles: An interactive approach to language pedagogy. Longman.
Celce-Murcia, M., & Goodwin, J. (1991). Teaching Pronunciation. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language (pp. 136\textendash153). Heinle & Heinle Publishers.
Goodwin, J. (2002). Teaching English as a Second or Foreign Language. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching Pronunciation (Vol. 3, pp. 117\textendash137). Heinle&Heinle.
Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching (4th ed.). Pearson Education.
Herbert, J. (2002). PracTESOL: It’s Not What You Say, but How You Say It! In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in Language Teaching (pp. 188\textendash200). Cambridge University Press.
Hismanoglu, M. (2019). A content analysis on articles related to English (L2) pronunciation teaching. Journal of Language and Linguistic Studies, 15(2), 633\textendash648.
Jones, R. H. (2002). Beyond 'Listen and Repeat': Pronunciation Teaching Materials and Theories of Second Language Acquisition. In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in Language Teaching (pp. 178\textendash187). Cambridge University Press.
Ketabi, S., & Saeb, F. (2015). Pronunciation Teaching: Past and Present. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 4(5), 182\textendash189. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.4n.5p.182
Morley, J. (1987). Current Perspectives on Pronunciation: Practices anchored in theory. TESOL.
Murphy, J., & Baker, A. (2015). History of ESL pronunciation teaching. In M. Reed & J. Levis (Eds.), Wiley-Blackwell handbook of English pronunciation (pp. 36\textendash65). Blackwell Handbooks in Linguistics Series.
Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching. Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching (2nd ed.). Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching: The essential guide to English language teaching (3rd ed.). Macmillan Education.
Sonsaat, S., & Levis, J. M. (2017, November). Pronunciation Teaching in CLT Era. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/321082172_Pronunciation_Teaching_in_the_CLT_Era