Diplomová práce se zabývá problematikou osobnostních a profesních předpokladů potřebných pro výkon profese vychovatele působícího v oblasti školských zařízení náhradní výchovné péče. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se bude jednat o otázky školských zařízení na výkon nařízené ústavní výchovy, struktury výchovného procesu tamtéž, odpovídající platné legislativy, projektování pedagogických cílů, pedagogické interakce a osobnosti pedagoga. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního kvantitativního šetření, jehož cílem bude porovnat, které kompetence vnímají respondenti - vychovatelé z prostředí dětských domovů a vychovatelé z dětských domovů se školou a výchovných ústavů, jako nezbytné a žádoucí, pro úspěšný výkon sledované profese. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky i managementu sledovaných institucí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of personality and professional qualifications required for the exercise of the profession of a tutor operating in the field of educational institutions of substitute educational care. In the theoretical part, topics related to the chosen issue will be processed, in particular the issues of school facilities on the performance of mandated constitutional education, the structure of the educational process therein, the corresponding applicable legislation, the design of pedagogical goals, pedagogical interactions and personality of the educator. The practical part will be the results of their own quantitative investigation, which will aim to compare which competencies (assumptions) are perceived by respondents - educators from children's homes and educators from children's homes with school and educational institutions, as necessary and desirable, for the successful exercise of the profession being pursued. The work will include concrete conclusions and recommendations for practice. The results achieved and recommendations set will be applicable in the practice of social pedagogy as well as in-monitored management.
Klíčová slova
Školské zařízení náhradní výchovné péče, výchova, podmínky výchovy, kompetence vychovatele, osobnost pedagoga.
Klíčová slova v angličtině
School facilities substitute educational care, upbringing, conditions of upbringing, competence of educator, personality of educator.
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou osobnostních a profesních předpokladů potřebných pro výkon profese vychovatele působícího v oblasti školských zařízení náhradní výchovné péče. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se bude jednat o otázky školských zařízení na výkon nařízené ústavní výchovy, struktury výchovného procesu tamtéž, odpovídající platné legislativy, projektování pedagogických cílů, pedagogické interakce a osobnosti pedagoga. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního kvantitativního šetření, jehož cílem bude porovnat, které kompetence vnímají respondenti - vychovatelé z prostředí dětských domovů a vychovatelé z dětských domovů se školou a výchovných ústavů, jako nezbytné a žádoucí, pro úspěšný výkon sledované profese. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky i managementu sledovaných institucí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of personality and professional qualifications required for the exercise of the profession of a tutor operating in the field of educational institutions of substitute educational care. In the theoretical part, topics related to the chosen issue will be processed, in particular the issues of school facilities on the performance of mandated constitutional education, the structure of the educational process therein, the corresponding applicable legislation, the design of pedagogical goals, pedagogical interactions and personality of the educator. The practical part will be the results of their own quantitative investigation, which will aim to compare which competencies (assumptions) are perceived by respondents - educators from children's homes and educators from children's homes with school and educational institutions, as necessary and desirable, for the successful exercise of the profession being pursued. The work will include concrete conclusions and recommendations for practice. The results achieved and recommendations set will be applicable in the practice of social pedagogy as well as in-monitored management.
Klíčová slova
Školské zařízení náhradní výchovné péče, výchova, podmínky výchovy, kompetence vychovatele, osobnost pedagoga.
Klíčová slova v angličtině
School facilities substitute educational care, upbringing, conditions of upbringing, competence of educator, personality of educator.
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou osobnostních a profesních předpokladů potřebných pro výkon profese vychovatele působícího v oblasti školských zařízení náhradní výchovné péče. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se bude jednat o otázky školských zařízení na výkon nařízené ústavní výchovy, struktury výchovného procesu tamtéž, odpovídající platné legislativy, projektování pedagogických cílů, pedagogické interakce a osobnosti pedagoga. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního kvantitativního šetření, jehož cílem bude porovnat, které kompetence (předpoklady) vnímají respondenti - vychovatelé z prostředí dětských domovů a vychovatelé z dětských domovů se školou a výchovných ústavů, jako nezbytné a žádoucí, pro úspěšný výkon sledované profese. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky i managementu sledovaných institucí.
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou osobnostních a profesních předpokladů potřebných pro výkon profese vychovatele působícího v oblasti školských zařízení náhradní výchovné péče. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se bude jednat o otázky školských zařízení na výkon nařízené ústavní výchovy, struktury výchovného procesu tamtéž, odpovídající platné legislativy, projektování pedagogických cílů, pedagogické interakce a osobnosti pedagoga. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního kvantitativního šetření, jehož cílem bude porovnat, které kompetence (předpoklady) vnímají respondenti - vychovatelé z prostředí dětských domovů a vychovatelé z dětských domovů se školou a výchovných ústavů, jako nezbytné a žádoucí, pro úspěšný výkon sledované profese. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky i managementu sledovaných institucí.
Seznam doporučené literatury
1) BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
2) KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. Komentáře (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7552-821-6.
3) PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN isbn8071787728.
4 ) PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium Servis, 1995. Dědictví Komenského (Amosium servis). ISBN 80-85498-27-8.
5) KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
6) SVOBODA, Zdeněk a Arnošt SMOLÍK. Etopedické propylaje I.: aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.
7)ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2993-0.
8) ŠVANCAR, Zdeněk. Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Knižnice speciální pedagogiky.
9) TRUNDA, Michal. Zákon o pedagogických pracovnících s odborným výkladem. 2. vyd. Třinec: RESK, 2014. ISBN 978-80-87675-05-2.
Seznam doporučené literatury
1) BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
2) KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. Komentáře (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7552-821-6.
3) PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN isbn8071787728.
4 ) PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium Servis, 1995. Dědictví Komenského (Amosium servis). ISBN 80-85498-27-8.
5) KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
6) SVOBODA, Zdeněk a Arnošt SMOLÍK. Etopedické propylaje I.: aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.
7)ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2993-0.
8) ŠVANCAR, Zdeněk. Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Knižnice speciální pedagogiky.
9) TRUNDA, Michal. Zákon o pedagogických pracovnících s odborným výkladem. 2. vyd. Třinec: RESK, 2014. ISBN 978-80-87675-05-2.