Cílem práce je přispět k řešení problematiky léčby vertebrogenních poruch v oblasti bederní páteře s využitím konceptu McKenzie.
Pro svou bakalářskou práci jsem zvolila metodu kvalitativního výzkumného charakteru, kterou jsem zpracovala formou kazuistiky. Jako metodologické nástroje jsem zvolila rozhovor, pozorování a testování. Provedla jsem vstupní kineziologický rozbor pacientky aspekcí, dále jsem pacientku vyšetřila dle vstupního vyšetřovacího spisu pro bederní páteř konceptem McKenzie. Vedle anamnézy, funkčních aktivit a určení VAS škály bolesti, jsem také vyšetřila reakci symptomů na zátěž. Na základě vyšetření jsem stanovila předběžnou diagnózu asymetrický unilaterální derangement pod koleno, kterou jsem během další terapie potvrdila. K terapii jsem nejprve využila flekční princip s laterální komponentou a později princip extenční. Autoterapii vykonávala pacientka pravidelně každé 2-3 hodiny po 10 opakováních. Důležitou součástí léčby byla edukace pacientky, zaměřená na korekci držení těla a vyloučení agravačních faktorů. Terapie byla realizována v rozsahu 7 návštěv s frekvencí 2-3x týdně.
Anotace v angličtině
The aim of the paper is to help handle the problematic of lumbar spine vertebrogenic disorders therapy using the McKenzie concept.
For my Bachelor´s Thesis I chose qualitative research work in aform of acase study.The utilized metodological tools are an interview, observation and testing. Duering the inicial examination, I performed an initial kinesiological examination by sight on the patient. Also I examined the patient using the McKenzie concept based on the initial examination file on lumbar spin. Apart from the anamnesis, functional activites and determioning the VAS pain lumbar spine scale score, I also examined the symptom response to stress. Furthermore I detected the limitation to the range of motion and response to repeated movements . Based on the examination I determined a preliminary diagnosis of asymmetric unilateral derangement below the knee, which I confirmed during the further therapy. In the terapy,I first employed the flection rotation principle with lateral component and later also extension principle. The patient practiced autotherapy regularly every 2-3 hours, doing 10 repetitions. An important part of the therapy was education of the patient, focused on the correct posture and elimination of aggravating factors. Therapy was carried out in the range of 7 visits with frequency of 2-3 times a week.
Results: The Mechanical baseline was improved during therapy from significantly limited extension and moderately limited flexion together with the right-side lateral shift to no limitation in all direction. Thomayer distance shifted from 46cm to 6cm.The Functional baseline also showed signs of improvement after therapy. A prolonged walking is no longer causing any issues to the patient, she can now manage an hour long walk in contrast to the patient´s initial issuews with a 5 minute WALK. The VAS pain scale score changed from 5 to 0. The nerve root iritation radiating to the left leg was elilinated.
Conclusions: Despite the initial issues, the patient is now able to perform standard daily tasks and engage in sports without being limited by pain in any way.
Cílem práce je přispět k řešení problematiky léčby vertebrogenních poruch v oblasti bederní páteře s využitím konceptu McKenzie.
Pro svou bakalářskou práci jsem zvolila metodu kvalitativního výzkumného charakteru, kterou jsem zpracovala formou kazuistiky. Jako metodologické nástroje jsem zvolila rozhovor, pozorování a testování. Provedla jsem vstupní kineziologický rozbor pacientky aspekcí, dále jsem pacientku vyšetřila dle vstupního vyšetřovacího spisu pro bederní páteř konceptem McKenzie. Vedle anamnézy, funkčních aktivit a určení VAS škály bolesti, jsem také vyšetřila reakci symptomů na zátěž. Na základě vyšetření jsem stanovila předběžnou diagnózu asymetrický unilaterální derangement pod koleno, kterou jsem během další terapie potvrdila. K terapii jsem nejprve využila flekční princip s laterální komponentou a později princip extenční. Autoterapii vykonávala pacientka pravidelně každé 2-3 hodiny po 10 opakováních. Důležitou součástí léčby byla edukace pacientky, zaměřená na korekci držení těla a vyloučení agravačních faktorů. Terapie byla realizována v rozsahu 7 návštěv s frekvencí 2-3x týdně.
Anotace v angličtině
The aim of the paper is to help handle the problematic of lumbar spine vertebrogenic disorders therapy using the McKenzie concept.
For my Bachelor´s Thesis I chose qualitative research work in aform of acase study.The utilized metodological tools are an interview, observation and testing. Duering the inicial examination, I performed an initial kinesiological examination by sight on the patient. Also I examined the patient using the McKenzie concept based on the initial examination file on lumbar spin. Apart from the anamnesis, functional activites and determioning the VAS pain lumbar spine scale score, I also examined the symptom response to stress. Furthermore I detected the limitation to the range of motion and response to repeated movements . Based on the examination I determined a preliminary diagnosis of asymmetric unilateral derangement below the knee, which I confirmed during the further therapy. In the terapy,I first employed the flection rotation principle with lateral component and later also extension principle. The patient practiced autotherapy regularly every 2-3 hours, doing 10 repetitions. An important part of the therapy was education of the patient, focused on the correct posture and elimination of aggravating factors. Therapy was carried out in the range of 7 visits with frequency of 2-3 times a week.
Results: The Mechanical baseline was improved during therapy from significantly limited extension and moderately limited flexion together with the right-side lateral shift to no limitation in all direction. Thomayer distance shifted from 46cm to 6cm.The Functional baseline also showed signs of improvement after therapy. A prolonged walking is no longer causing any issues to the patient, she can now manage an hour long walk in contrast to the patient´s initial issuews with a 5 minute WALK. The VAS pain scale score changed from 5 to 0. The nerve root iritation radiating to the left leg was elilinated.
Conclusions: Despite the initial issues, the patient is now able to perform standard daily tasks and engage in sports without being limited by pain in any way.
Zpracovat teoretickou analýzu odborné literatury shrnující problematiku fyzioterapie u vertebrogenních poruch
Provést vyšetření klienta v souladu s metodikou dle R.McKenzie před a po ukončení fyzioterapeutické intervence. Kineziologický rozbor stoje, chůze, svalová síla, dynamika páteře, neurologické vyšetření, stanovení baseline. Určení směrové preference. Kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie
Porovnat vyšetřené hodnoty
Stanovit krátkodobý a dlouhodobý plán fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního vyšetření.
Zásady pro vypracování
Zpracovat teoretickou analýzu odborné literatury shrnující problematiku fyzioterapie u vertebrogenních poruch
Provést vyšetření klienta v souladu s metodikou dle R.McKenzie před a po ukončení fyzioterapeutické intervence. Kineziologický rozbor stoje, chůze, svalová síla, dynamika páteře, neurologické vyšetření, stanovení baseline. Určení směrové preference. Kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie
Porovnat vyšetřené hodnoty
Stanovit krátkodobý a dlouhodobý plán fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního vyšetření.
Seznam doporučené literatury
Ambler, Z., 2011. Základy neurologie. 7. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-707-3
Dylevský, I., et al., 1997. Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada. ISBN 80 -7169-258-1
Donelson, R., 2013. Odhalení záhady cesta k rychlému uzdravení pro většinu pacientů s bolestmi zad a krku. Praha: McKenzie Institut Czech Republic. ISBN 978-80-904693-3-4
Haladová, E., L. Nechvátalová, 2003. Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: NCZO NZO. ISBN 80-7013-393-7
Kasík, J., 2002. Vertebrogenní kořenové syndromy. Praha: Grada. ISBN 80-247-0142-1
Kolář, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1
McKenzie, R., 2010. Léčíme si záda sami. Praha: McKenzie Institut Czech Republic. ISBN 978-80-904693-1-0
Nováková, E., 2001. Terapie bederní páteře přístupem Robina McKenzie. ISBN 80-238-7047-5
Seznam doporučené literatury
Ambler, Z., 2011. Základy neurologie. 7. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-707-3
Dylevský, I., et al., 1997. Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada. ISBN 80 -7169-258-1
Donelson, R., 2013. Odhalení záhady cesta k rychlému uzdravení pro většinu pacientů s bolestmi zad a krku. Praha: McKenzie Institut Czech Republic. ISBN 978-80-904693-3-4
Haladová, E., L. Nechvátalová, 2003. Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: NCZO NZO. ISBN 80-7013-393-7
Kasík, J., 2002. Vertebrogenní kořenové syndromy. Praha: Grada. ISBN 80-247-0142-1
Kolář, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1
McKenzie, R., 2010. Léčíme si záda sami. Praha: McKenzie Institut Czech Republic. ISBN 978-80-904693-1-0
Nováková, E., 2001. Terapie bederní páteře přístupem Robina McKenzie. ISBN 80-238-7047-5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci, jejímž tématem bylo: „Využití konceptu McKenzie v terapii vertebrogenních poruch bederní páteře“. Během prezentace seznámila členy komise pro Státní zkoušky s teoretickými východisky, cílem, úkoly, výsledky práce a vyjádřila se ke splnění cíle a úkolů práce. Vedoucí práce nevznesl žádné dotazy. Studentka zodpověděla dva dotazy oponenta práce: „Proč v popisu objektivního nálezu derangement syndromu píšete opačné nálezy (zvýšení/snížení, centralizace/periferizace atd.) bez dalšího vysvětlení? (str. 29)“; „Jak jste odlišila pozitivní napínací Lasséque (v 80°) od např. zkrácených hamstringů? (str. 40)“. Členové komise nevznesli doplňující dotazy. Návrh klasifikace vedoucího práce byla známka 1 a návrh klasifikace oponenta práce byla známka 1. Členové komise navrhli klasifikovat obhajobu závěrečné práce studentky známkami: 1, 1, 1, 2, 2. Členové komise hlasovali o návrhu klasifikace 1 (3 hlasy pro, 2 hlasy proti). Členové komise klasifikovali obhajobu bakalářské práce studentky známkou: 1.