Úvod: Bakalářská práce se zabývá problematikou vývojové dyspraxie u dětí mladšího školního věku a blíže přibližuje metodu Neuro - vývojové stimulace v rámci ergoterapie.
Cíl práce: Cílem této práce je seznámit odbornou i laickou veřejnost s možnostmi využití Neuro-vývojové stimulace v ergoterapii u dětí mladšího školního věku s vývojovou dyspraxií.
Metodika: Vybrání jedné klientky s vývojovou dyspraxií, která v rámci ergoterapie cvičí prvky z Neuro-vývojové stimulace. Na základě výsledků vstupního hodnocení klientky stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu. Poté zaznamenání průběhu ergoterapeutické intervence pod odborným vedením. Po skončení terapií uskutečnění výstupního hodnocení klientky a stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Na závěr shrnutí celkové ergoterapeutické práce a objasnění jejích výsledků. Pro vypracování praktické části bakalářské práce využita metoda případové studie, dále metoda polostrukturovaného rozhovoru s matkou klientky a také metoda pozorování zahrnující přímou práci s klientkou. K vyšetření potřebných oblastí použity vhodné testy.
Výsledky: Shrnutí ergoterapeutické intervence a zhodnocení její úspěšnosti na základě vstupního a výstupního hodnocení u vybrané klientky. V rámci výstupního hodnocení se projevilo zlepšení v oblasti rovnováhy, koordinace pohybů HKK a DKK, bilaterální koordinace, jemné motoriky a grafomotoriky. Ukázalo se mírné potlačení určitých přetrvávajících primárních reflexů. Také byly zaznamenány posuny v oblasti taktilního vnímání, citlivosti pohybu a slabosti.
Závěr: Souhrn celkové ergoterapeutické práce s klientkou v mladším školním věku s vývojovou dyspraxií. Zhodnocení splnění stanovených úkolů a hlavního cíle bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor thesis deals with the issue of developmental dyspraxia in children of younger school age and introduces the method of Neuro - developmental stimulation in occupational therapy.
The aim of the work: The aim of this work is to acquaint the professional and lay public with the possibilities of using Neuro-developmental stimulation in occupational therapy in children of younger school age with developmental dyspraxia.
Methodology: Selection of one client with developmental dyspraxia who practices elements of neuro-developmental stimulation within occupational therapy. Based on the results of the initial evaluation of the client, determination of a short-term occupational therapy plan. Then recording the course of occupational therapy intervention under professional guidance. After the end of the therapies, the client's final evaluation and determination of a long-term occupational therapy plan. Finally, a summary of the overall occupational therapy work and clarification of its results. The method of a case study, the method of a semi-structured interview with the client's mother and the method of observation involving direct work with the client are used to develop the practical part of the bachelor's thesis. Appropriate tests are used to examine the required areas.
Results: Summary of occupational therapy intervention and evaluation of its success based on input and output evaluation of a selected client. The output evaluation showed improvements in balance, coordination of HKK and DKK movements, bilateral coordination, fine motor skills and graphomotor skills. It was showed a slight suppression of certain persistent primary reflexes. Also have been recorded in tactile perception, movement sensitivity and weakness were noted.
Conclusion: Summary of overall occupational therapy work with a client at a younger school age with developmental dyspraxia. Evaluation of fulfillment of set tasks and main goal of bachelor thesis.
Klíčová slova
ergoterapie, mladší školní věk, Neuro - vývojová stimulace, vývojová dyspraxie
Úvod: Bakalářská práce se zabývá problematikou vývojové dyspraxie u dětí mladšího školního věku a blíže přibližuje metodu Neuro - vývojové stimulace v rámci ergoterapie.
Cíl práce: Cílem této práce je seznámit odbornou i laickou veřejnost s možnostmi využití Neuro-vývojové stimulace v ergoterapii u dětí mladšího školního věku s vývojovou dyspraxií.
Metodika: Vybrání jedné klientky s vývojovou dyspraxií, která v rámci ergoterapie cvičí prvky z Neuro-vývojové stimulace. Na základě výsledků vstupního hodnocení klientky stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu. Poté zaznamenání průběhu ergoterapeutické intervence pod odborným vedením. Po skončení terapií uskutečnění výstupního hodnocení klientky a stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Na závěr shrnutí celkové ergoterapeutické práce a objasnění jejích výsledků. Pro vypracování praktické části bakalářské práce využita metoda případové studie, dále metoda polostrukturovaného rozhovoru s matkou klientky a také metoda pozorování zahrnující přímou práci s klientkou. K vyšetření potřebných oblastí použity vhodné testy.
Výsledky: Shrnutí ergoterapeutické intervence a zhodnocení její úspěšnosti na základě vstupního a výstupního hodnocení u vybrané klientky. V rámci výstupního hodnocení se projevilo zlepšení v oblasti rovnováhy, koordinace pohybů HKK a DKK, bilaterální koordinace, jemné motoriky a grafomotoriky. Ukázalo se mírné potlačení určitých přetrvávajících primárních reflexů. Také byly zaznamenány posuny v oblasti taktilního vnímání, citlivosti pohybu a slabosti.
Závěr: Souhrn celkové ergoterapeutické práce s klientkou v mladším školním věku s vývojovou dyspraxií. Zhodnocení splnění stanovených úkolů a hlavního cíle bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor thesis deals with the issue of developmental dyspraxia in children of younger school age and introduces the method of Neuro - developmental stimulation in occupational therapy.
The aim of the work: The aim of this work is to acquaint the professional and lay public with the possibilities of using Neuro-developmental stimulation in occupational therapy in children of younger school age with developmental dyspraxia.
Methodology: Selection of one client with developmental dyspraxia who practices elements of neuro-developmental stimulation within occupational therapy. Based on the results of the initial evaluation of the client, determination of a short-term occupational therapy plan. Then recording the course of occupational therapy intervention under professional guidance. After the end of the therapies, the client's final evaluation and determination of a long-term occupational therapy plan. Finally, a summary of the overall occupational therapy work and clarification of its results. The method of a case study, the method of a semi-structured interview with the client's mother and the method of observation involving direct work with the client are used to develop the practical part of the bachelor's thesis. Appropriate tests are used to examine the required areas.
Results: Summary of occupational therapy intervention and evaluation of its success based on input and output evaluation of a selected client. The output evaluation showed improvements in balance, coordination of HKK and DKK movements, bilateral coordination, fine motor skills and graphomotor skills. It was showed a slight suppression of certain persistent primary reflexes. Also have been recorded in tactile perception, movement sensitivity and weakness were noted.
Conclusion: Summary of overall occupational therapy work with a client at a younger school age with developmental dyspraxia. Evaluation of fulfillment of set tasks and main goal of bachelor thesis.
Klíčová slova
ergoterapie, mladší školní věk, Neuro - vývojová stimulace, vývojová dyspraxie
1. Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u dětí mladšího školního věku s vývojovou dyspraxií \textendash literární rešerše (duben až červen 2021)
2. Výběr vhodného klienta a navázání spolupráce s jeho rodinou (květen 2021)
3. Provedení vstupního hodnocení klienta a stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu (vyplnění senzorického profilu klienta, vyšetření hrubé a jemné motoriky pomocí testu dle Oseretzského, vyšetření mobility aspekcí, vyšetření ADL a kognitivních funkcí, vyšetření přetrvávajících primárních reflexů dle testů z Neuro \textendash vývojové stimulace (červen 2021)
4. Stanovení cílů práce a krátkodobého plánu na základě vstupního vyšetření (červen \textendash červenec 2021)
5. Ergoterapeutická intervence (srpen až prosinec 2021)
7. Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě porovnání výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení (leden až únor 2022)
Zásady pro vypracování
1. Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u dětí mladšího školního věku s vývojovou dyspraxií \textendash literární rešerše (duben až červen 2021)
2. Výběr vhodného klienta a navázání spolupráce s jeho rodinou (květen 2021)
3. Provedení vstupního hodnocení klienta a stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu (vyplnění senzorického profilu klienta, vyšetření hrubé a jemné motoriky pomocí testu dle Oseretzského, vyšetření mobility aspekcí, vyšetření ADL a kognitivních funkcí, vyšetření přetrvávajících primárních reflexů dle testů z Neuro \textendash vývojové stimulace (červen 2021)
4. Stanovení cílů práce a krátkodobého plánu na základě vstupního vyšetření (červen \textendash červenec 2021)
5. Ergoterapeutická intervence (srpen až prosinec 2021)
7. Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě porovnání výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení (leden až únor 2022)
Seznam doporučené literatury
KLUSOŇOVÁ, E. 2011. Ergoterapie v praxi. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
POLÁKOVÁ, P. 2019. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: pozorné a spokojené dítě. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0760-5.
VOLEMANOVÁ, M. 2019. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. vyd. Statenice: INVTS. ISBN 978-80-907369-0-0.
VYSKOTOVÁ, J. a K. Macháčková, 2013. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
ZELINKOVÁ, O. 2017. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1266-9.
Seznam doporučené literatury
KLUSOŇOVÁ, E. 2011. Ergoterapie v praxi. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
POLÁKOVÁ, P. 2019. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: pozorné a spokojené dítě. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0760-5.
VOLEMANOVÁ, M. 2019. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. vyd. Statenice: INVTS. ISBN 978-80-907369-0-0.
VYSKOTOVÁ, J. a K. Macháčková, 2013. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
ZELINKOVÁ, O. 2017. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1266-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Využití Neuro-vývojové stimulace u dítěte mladšího školního věku s vývojovou dyspraxií v ergoterapii“. Cílem studentky bylo seznámit komisi s možnostmi využití Neuro-vývojové stimulace v ergoterapii u dětí mladšího školního věku s vývojovou dyspraxií. Studentka ve své práci využila metodu případové studie, metodu polostrukturovaného rozhovoru s matkou klientky a také metodu pozorování zahrnující přímou práci s 6 letou klientkou. K vyšetření potřebných oblastí použila studentka vhodné testy. Studentka popsala komisi výběr klientky s vývojovou dyspraxií, u které je v rámci ergoterapie využíván koncept Neuro-vývojové stimulace. Na základě výsledků vstupního hodnocení klientky stanovila studentka krátkodobý ergoterapeutický plán. V další části své obhajoby popsala studentka průběh ergoterapeutické intervence. Na závěr shrnula studentka výsledky výstupního vyšetření a stanovila pro klientku dlouhodobý ergoterapeutický plán.
+ otázky vedoucího BP
1.V BP píšete, že dívka chodí na plavání a jógu. v čem vidíte největší přínos těchto
zájmových aktivit. Doporučila byste nějaké další aktivity nebo nějaké alternativy?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Studentka prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.