Zabývám se nejprve vymezením pojmu vývojová dyspraxie a dále se zaměřuji na postupy a metody, které se mohou v rámci dětské ergoterapie u vývojové dyspraxie využívat. Druhá část je věnována konkrétnímu klientovi s vývojovou dyspraxií. Nejprve jsem s klientem vedla rozhovor a získala jeho anamnézu, která je v rámci vyšetření velice důležitá. Po základním ergoterapeutickém vyšetření, které neslo vyšetření taxe, kognitivních funkcí, či svalové síly, jsem stanovila krátkodobý ergoterapeutický plán a následně zhotovila dlouhodobý ergoterapeutický plán, který napomáhá klientovi ke zlepšení jeho potřeb. Jedná se převážně o zvýšení svalové síly a rychlost provedení jednotlivých úkonů.
Anotace v angličtině
First part is devoted to a theoretical description of developmental dyspraxia. It is focused mainly on the concept itself, but also on the procedures and methods that can be used in pediatric occupational therapy of developmental dyspraxia. In the second part, during an interview with the client and his guardian, we took a anamnesis, which is very important in the examination. After a basic occupational therapy examination, which consisted of taxa examination, cognitive function examination, or muscle strength examination, we established a short - term occupational therapy plan and then developer a long - term occupational therapy plan to help the client improve his needs, which included mainly muscle strength improvement and speed of execution of individual actions improvement.
Zabývám se nejprve vymezením pojmu vývojová dyspraxie a dále se zaměřuji na postupy a metody, které se mohou v rámci dětské ergoterapie u vývojové dyspraxie využívat. Druhá část je věnována konkrétnímu klientovi s vývojovou dyspraxií. Nejprve jsem s klientem vedla rozhovor a získala jeho anamnézu, která je v rámci vyšetření velice důležitá. Po základním ergoterapeutickém vyšetření, které neslo vyšetření taxe, kognitivních funkcí, či svalové síly, jsem stanovila krátkodobý ergoterapeutický plán a následně zhotovila dlouhodobý ergoterapeutický plán, který napomáhá klientovi ke zlepšení jeho potřeb. Jedná se převážně o zvýšení svalové síly a rychlost provedení jednotlivých úkonů.
Anotace v angličtině
First part is devoted to a theoretical description of developmental dyspraxia. It is focused mainly on the concept itself, but also on the procedures and methods that can be used in pediatric occupational therapy of developmental dyspraxia. In the second part, during an interview with the client and his guardian, we took a anamnesis, which is very important in the examination. After a basic occupational therapy examination, which consisted of taxa examination, cognitive function examination, or muscle strength examination, we established a short - term occupational therapy plan and then developer a long - term occupational therapy plan to help the client improve his needs, which included mainly muscle strength improvement and speed of execution of individual actions improvement.
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u vývojové dyspraxie u dětí – literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Kontrolní hodnocení vybraných parametrů v průběhu ergoterapie
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u vývojové dyspraxie u dětí – literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Kontrolní hodnocení vybraných parametrů v průběhu ergoterapie
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Seznam doporučené literatury
BOON, M. 2000. Helping Children with Dyspraxia. 3. vydání. London: Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia. ISBN 1 84642 188.
KOLÁŘ, P., J. SMRŢOVÁ, A. KOBESOVÁ. 2011. Vývojová dyspraxie, senzomotorická integrace a jejich vliv na pohybové aktivity a sport. Med Sport Boh Slov. ISSN 1210-5481.
SMRŢOVÁ, J. 2010. Hodnocení vývojové dyspraxie a efektů její léčby u dětí. Praha. Diplomová práce. Univerzita Karlova. 2. lékařská fakulta. Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství. Vedoucí práce MUDr. Josef Kraus, CSc.
ZELINKOVÁ, O. 2015. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
BOON, M. 2000. Helping Children with Dyspraxia. 3. vydání. London: Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia. ISBN 1 84642 188.
KOLÁŘ, P., J. SMRŢOVÁ, A. KOBESOVÁ. 2011. Vývojová dyspraxie, senzomotorická integrace a jejich vliv na pohybové aktivity a sport. Med Sport Boh Slov. ISSN 1210-5481.
SMRŢOVÁ, J. 2010. Hodnocení vývojové dyspraxie a efektů její léčby u dětí. Praha. Diplomová práce. Univerzita Karlova. 2. lékařská fakulta. Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství. Vedoucí práce MUDr. Josef Kraus, CSc.
ZELINKOVÁ, O. 2015. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0875-4.