Cíl: Cílem bakalářské práce je přiblížit úlohu ergoterapeuta a poukázat na ergoterapeutické postupy u klientky s diagnózou afázie následkem cévní mozkové příhody při nácviku komunikační dovednosti. Metodika: Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Z názvu vyplývá, že je práce zaměřena na nácvik komunikace u osoby s kognitivně - komunikačním deficitem. V teoretické části je obecný popis komunikace, motorických a kognitivních funkcí a jejich poruchy, afázie a diagnostické postupy. Dále popsání logopedické dostupnosti a ergoterapie u afázie. Praktická část je zaměřena na kazuistiku klientky po cévní mozkové příhodě s afázií ve starším věku, zpracování její anamnézy, provedení vstupního a následně výstupního hodnocení. Při vstupním hodnocení se použil: rozhovor s klientkou, Barthelův test, Montreálský kognitivní test MoCA - CZ3, dotazník funkcionální komunikace, The Mississippi Aphasia Screening Test (MASTcz) a škála deprese dle Yesavage (GDS - 15). Při výstupním hodnocení se kromě Barthelova testu, z důvodu žádných změn v oblasti ADL, provedlo vše. Poté byl sestaven doporučený dlouhodobý ergoterapeutický plán. Výsledky: Díky zvoleným metodám a postupům se odboural stres z komunikace a došlo k mírnému zlepšení ve většině oblastech v rámci ergoterapeutické intervence. Závěr: Tato bakalářská práce mi pomohla rozšířit si obzory v této problematice a možnostech ergoterapeutické intervence. Všechny cíle, které byly nastavené až na pár výjimek se podařilo splnit.
Anotace v angličtině
Purpose: The purpose of the bachelor thesis is to approach the role of an occupational therapist and to point out occupational therapy procedures for a client with a diagnosis of aphasia as a result of a stroke during communication skills training. Methodology: The work is divided into theoretical and practical part. As the name implies the work is focused on practicing communication in a person with a cognitive - communication deficit. The theoretical part is a general description of communication, motor and cognitive functions and their disorders, aphasia and diagnostic procedures. Further description of speech therapy availability and occupational therapy in aphasia. The practical part is focused on the client's case report after a stroke with aphasia in old age processing of it´s anamnesis performing the initial and subsequent final examination. For the examination was used to: an interview with a client, Barthel test, the Montreal Cognitive Test MoCA - CZ3, a functional communication questionnaire, The Mississippi Aphasia Screening Test (MASTcz) and the Yesavage Depression Scale (GDS - 15). During the final examination everything was done except Barthel test due to no changes in the area of ADL. A recommended long-term occupational therapy plan was then established.
Results: Thanks to the chosen methods and procedures, the stress from communication was eliminated and there was a slight improvement in most areas within the occupational therapy intervention.
Conclusion: This bachelor thesis helped me to broaden my horizons in this area and the possibilities of occupational therapy intervention. All the goals, which were set with a few exceptions were met.
Klíčová slova
afázie, cévní mozková příhoda, ergoterapie, kognitivní funkce, komunikace
Cíl: Cílem bakalářské práce je přiblížit úlohu ergoterapeuta a poukázat na ergoterapeutické postupy u klientky s diagnózou afázie následkem cévní mozkové příhody při nácviku komunikační dovednosti. Metodika: Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Z názvu vyplývá, že je práce zaměřena na nácvik komunikace u osoby s kognitivně - komunikačním deficitem. V teoretické části je obecný popis komunikace, motorických a kognitivních funkcí a jejich poruchy, afázie a diagnostické postupy. Dále popsání logopedické dostupnosti a ergoterapie u afázie. Praktická část je zaměřena na kazuistiku klientky po cévní mozkové příhodě s afázií ve starším věku, zpracování její anamnézy, provedení vstupního a následně výstupního hodnocení. Při vstupním hodnocení se použil: rozhovor s klientkou, Barthelův test, Montreálský kognitivní test MoCA - CZ3, dotazník funkcionální komunikace, The Mississippi Aphasia Screening Test (MASTcz) a škála deprese dle Yesavage (GDS - 15). Při výstupním hodnocení se kromě Barthelova testu, z důvodu žádných změn v oblasti ADL, provedlo vše. Poté byl sestaven doporučený dlouhodobý ergoterapeutický plán. Výsledky: Díky zvoleným metodám a postupům se odboural stres z komunikace a došlo k mírnému zlepšení ve většině oblastech v rámci ergoterapeutické intervence. Závěr: Tato bakalářská práce mi pomohla rozšířit si obzory v této problematice a možnostech ergoterapeutické intervence. Všechny cíle, které byly nastavené až na pár výjimek se podařilo splnit.
Anotace v angličtině
Purpose: The purpose of the bachelor thesis is to approach the role of an occupational therapist and to point out occupational therapy procedures for a client with a diagnosis of aphasia as a result of a stroke during communication skills training. Methodology: The work is divided into theoretical and practical part. As the name implies the work is focused on practicing communication in a person with a cognitive - communication deficit. The theoretical part is a general description of communication, motor and cognitive functions and their disorders, aphasia and diagnostic procedures. Further description of speech therapy availability and occupational therapy in aphasia. The practical part is focused on the client's case report after a stroke with aphasia in old age processing of it´s anamnesis performing the initial and subsequent final examination. For the examination was used to: an interview with a client, Barthel test, the Montreal Cognitive Test MoCA - CZ3, a functional communication questionnaire, The Mississippi Aphasia Screening Test (MASTcz) and the Yesavage Depression Scale (GDS - 15). During the final examination everything was done except Barthel test due to no changes in the area of ADL. A recommended long-term occupational therapy plan was then established.
Results: Thanks to the chosen methods and procedures, the stress from communication was eliminated and there was a slight improvement in most areas within the occupational therapy intervention.
Conclusion: This bachelor thesis helped me to broaden my horizons in this area and the possibilities of occupational therapy intervention. All the goals, which were set with a few exceptions were met.
Klíčová slova
afázie, cévní mozková příhoda, ergoterapie, kognitivní funkce, komunikace
Teoretická analýza odborné literatury shrnující využití ergoterapie při výcviku komunikačních schopností u jedinců s kognitivně komunikačním deficitem. -Provedení literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení - Anamnéza, Testování pomocí testů- (Barthel index, MoCA, DFK, Mast test, Geriatrická škála deprese)
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující využití ergoterapie při výcviku komunikačních schopností u jedinců s kognitivně komunikačním deficitem. -Provedení literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení - Anamnéza, Testování pomocí testů- (Barthel index, MoCA, DFK, Mast test, Geriatrická škála deprese)
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M. KRIVOŠÍKOVÁ, L. ŠAJTAROVÁ. 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
LOVE, R. J. a W.G. WEBB, 2009. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 376 s. ISBN-978-80-7367-464-9.
SMITH, G. H., 2017. Occupational Therapy in Acute Care. 2. vyd. Maryland: American Occupational therapy, 749 s. ISBN- 978-15-6900-393-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Využití ergoterapie při výcviku komunikačních schopností u jednice s kognitivně komunikačním deficitem“. Cílem studentky bylo přiblížit komisi úlohu ergoterapeuta a poukázat na ergoterapeutické postupy u klientky s diagnózou afázie následkem cévní mozkové příhody při nácviku komunikačních dovedností. Práci rozdělila studentka na dvě části a to na teoretickou a hlavní část. V teoretické části vysvětlila studentka komisi pojmy jako obecný popis komunikace, motorických a kognitivních funkcí a jejich poruchy, afázie a diagnostické postupy. Dále popsala logopedickou dostupnost a možnosti ergoterapie u afázie. V hlavní části své obhajoby popsala studentka kazuistiku 70 leté klientky po cévní mozkové příhodě s afázií ve starším věku, zpracování její anamnézy, provedení vstupního a následně výstupního hodnocení. Studentka využila metody rozhovoru s klientkou, Barthelův test, Montreálský kognitivní test MoCA - CZ3, dotazník funkcionální komunikace, The Mississippi Aphasia Screening Test (MASTcz) a škálu deprese dle Yesavage (GDS - 15). Na základě výstupního vyšetření stanovila studentka dlouhodobý ergoterapeutický plán a seznámila komisi s dosaženými výsledky své intervence.
otázky vedoucího BP
1.Jste se svojí klientkou i v současné době v kontaktu?
2.Pokračuje s ní někdo v nastavených terapiích?
otázky oponenta BP
1.Jak a kdy byl zjištěn stav před vznikem poruch, viz Tabulka 1 – Dotazník funkcionální komunikace (s. 38), kde uvádíte celkem 6 získaných bodů= Index FK 94. Vysvětlete index FK.
2.Jak jste zjistila snížení míry stresu, o kterém píšete ve výsledcích?
3.Není jasné, kdo vyplňoval některé použité testy? Když, jak uvádíte, pacientka odmítala psát?
4.Proč jste prováděla test MoCa, když jak uvádíte u důvodu narušené komunikační schopnosti a plegické dominantní končetiny nebylo možné provést a následně zhodnotit? Vysvětlete?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta velmi dobře. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.