Tato bakalářská práce s názvem "Komunikace s nemocným se změnou intelektu" zkoumá odlišnosti způsobu komunikace s mentálně retardovanou osobou a snaží se zjistit, jak nemocný dokáže vnímat své onemocnění k mimořádným opatřením při pandemii COVID 19.
Teoretická část se zabývá charakteristikou mentální retardace, jejím členěním, zásadami a možnostmi komunikace u osob se změnou intelektu. Mimo jiné se zabývá typy pobytových služeb a jejich využívání alternativní komunikace s těmito znevýhodněnými osobami. Pro praktickou část je využit kvalitativní výzkum v podobě případové studie u klientů v sociálních službách a chráněného bydlení.
Hlavním cílem této práce je zjistit, jak pacient/klient dokáže odpovídat na kladené otázky zaměřené na jeho osobu a jak vnímá svůj život za doby mimořádných opatření COVID 19. Práce by měla napomoci přístupu pracovníků ve zdravotnických a sociálních zařízení v rozvoji komunikace s osobami se sníženým intelektem.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is "Communication with a patient with a change in intellect". It examines differences in communication with person who suffers mental retardation and tries to determine how this person can perceive his disease in relation to emergency measures while pandemic of COVID 19.
The theoretical part presents characteristics of mental retardation, its division, principles and opportunities of communication with person suffering an intelectual change. The practical part is used in qualitative case study picturing the clients living in social care homes and sheltered housing.
Main purpose of this bachelor thesis is to determine how patient answers questions focused on them and how they perceive their life while COVID 19 emergency measures are in place. This thesis should help developing better communication skills for healthcare and social care workers in order to grow communication skills especially with intelectual diseased patients.
Klíčová slova
Mentální retardace, komunikace, sociální služba, kazuistika
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, communication, social care homes, case study
Rozsah průvodní práce
58 s. + 12 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce s názvem "Komunikace s nemocným se změnou intelektu" zkoumá odlišnosti způsobu komunikace s mentálně retardovanou osobou a snaží se zjistit, jak nemocný dokáže vnímat své onemocnění k mimořádným opatřením při pandemii COVID 19.
Teoretická část se zabývá charakteristikou mentální retardace, jejím členěním, zásadami a možnostmi komunikace u osob se změnou intelektu. Mimo jiné se zabývá typy pobytových služeb a jejich využívání alternativní komunikace s těmito znevýhodněnými osobami. Pro praktickou část je využit kvalitativní výzkum v podobě případové studie u klientů v sociálních službách a chráněného bydlení.
Hlavním cílem této práce je zjistit, jak pacient/klient dokáže odpovídat na kladené otázky zaměřené na jeho osobu a jak vnímá svůj život za doby mimořádných opatření COVID 19. Práce by měla napomoci přístupu pracovníků ve zdravotnických a sociálních zařízení v rozvoji komunikace s osobami se sníženým intelektem.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is "Communication with a patient with a change in intellect". It examines differences in communication with person who suffers mental retardation and tries to determine how this person can perceive his disease in relation to emergency measures while pandemic of COVID 19.
The theoretical part presents characteristics of mental retardation, its division, principles and opportunities of communication with person suffering an intelectual change. The practical part is used in qualitative case study picturing the clients living in social care homes and sheltered housing.
Main purpose of this bachelor thesis is to determine how patient answers questions focused on them and how they perceive their life while COVID 19 emergency measures are in place. This thesis should help developing better communication skills for healthcare and social care workers in order to grow communication skills especially with intelectual diseased patients.
Klíčová slova
Mentální retardace, komunikace, sociální služba, kazuistika
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, communication, social care homes, case study
Zásady pro vypracování
Získání teoretických znalostí z dostupné literatury v tištěné i elektronické podobě
Zpracování obsahu práce
Zpracování teoretické části práce \textendash pojmenování hlavních kapitol a podkapitol
Zpracování praktické části práce
pojmenování cílů práce
definování cílové skupiny
metodologie a metodika práce
výsledky analýz
diskuze výsledků s jinými odbornými studiemi
závěr a doporučení do praxe
5. Seznam použité literatury
6. Přílohy
Zásady pro vypracování
Získání teoretických znalostí z dostupné literatury v tištěné i elektronické podobě
Zpracování obsahu práce
Zpracování teoretické části práce \textendash pojmenování hlavních kapitol a podkapitol
Zpracování praktické části práce
pojmenování cílů práce
definování cílové skupiny
metodologie a metodika práce
výsledky analýz
diskuze výsledků s jinými odbornými studiemi
závěr a doporučení do praxe
5. Seznam použité literatury
6. Přílohy
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, V., A. MELLANOVÁ a H. KUČEROVÁ, 2004. Psychologie a pedagogika II. Praha: Informatorium. ISBN 80-7333-028-8.
DUŠEK, K., a A. VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, 2015. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4826-9.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol., 2004. Speciální pedagogika. 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0873-2.
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., J. MICHALÍK a M. LEČBYCH, 2018. Mentální postižení. 2. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
VALENTA, M. a O. MÜLLER, 2007. Psychopedie. 3. Praha: Parta. ISBN 978-80-7320-099-2.
VENGLÁŘOVÁ, M., a G. MAHROVÁ, 2006. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. ISBN 80-247-1262-8.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, V., A. MELLANOVÁ a H. KUČEROVÁ, 2004. Psychologie a pedagogika II. Praha: Informatorium. ISBN 80-7333-028-8.
DUŠEK, K., a A. VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, 2015. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4826-9.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol., 2004. Speciální pedagogika. 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0873-2.
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., J. MICHALÍK a M. LEČBYCH, 2018. Mentální postižení. 2. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
VALENTA, M. a O. MÜLLER, 2007. Psychopedie. 3. Praha: Parta. ISBN 978-80-7320-099-2.
VENGLÁŘOVÁ, M., a G. MAHROVÁ, 2006. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. ISBN 80-247-1262-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vypracovala bakalářskou práci s názvem „Komunikace s nemocným se změnou intelektu“ zkoumá odlišnosti způsobu komunikace s mentálně retardovanou osobou a snaží se zjistit, jak nemocný dokáže vnímat své onemocnění k mimořádným opatřením při pandemii COVID 19.
Teoretická část se zabývá charakteristikou mentální retardace, jejím členěním, zásadami a možnostmi komunikace u osob se změnou intelektu. Mimo jiné se zabývá typy pobytových služeb a jejich využívání alternativní komunikace s těmito znevýhodněnými osobami. Pro praktickou část je využit kvalitativní výzkum v podobě případové studie u klientů v sociálních službách a chráněného bydlení.
Hlavním cílem této práce je zjistit, jak pacient/klient dokáže odpovídat na kladené otázky zaměřené na jeho osobu a jak vnímá svůj život za doby mimořádných opatření COVID 19. Práce by měla napomoci přístupu pracovníků ve zdravotnických a sociálních zařízení v rozvoji komunikace s osobami se sníženým intelektem.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR
Znáte možnost zpracování rozhovorů metodou zakotvené teorie?
Byly rozhovory respondentů nahrávány?
Pokuste se vygenerovat společné znaky komunikace respondentů.