Hlavním tématem dizertační práce je tvořivost dirigenta při práci s kytarovým orchestrem. Sama práce je opatřena částí teoretickou, metodickou a výzkumnou. Teoretická část práce se zabývá teoretickými přístupy k tvořivosti a vztahem tvořivosti k současnému hudebnímu vzdělávání. Pozornost je rovněž věnována metodice a práci s kytarovým souborem. Výzkum se zaměřuje na reakci hráčů v orchestru, na jejich motivaci hrát v souboru a na nový přístup dirigenta a jeho hodnocení. Kvantitativní druhá část je naopak zaměřena na rozhovory s dirigenty těchto souborů a popisuje jejich reakce a motivace k práci.
Anotace v angličtině
The main topic of the dissertation is the creativity of the conductor when working with a guitar orchestra. The work itself is devided into theoretical, methodological and research parts. The theoretical part of the thesis deals with theoretical approaches to creativity and the relationship of creativity to the philosophy of contemporary music education. Attention is also paid to methodology and work with the guitar ensemble. The research focuses on the reaction of the players in the orchestra, to their motivation to play in the ensemble and to the new approach of the conductor and his evaluation. The quantitative second part, on the other hand, focuses on interviews with the conductors of these ensembles and describes their reactions and motivations to work.
Klíčová slova
Tvořivost, kreativita, kytarový orchestr, práce s orchestrem, didaktika, motivace, didaktická cvičení, didaktické hry, kytara, české kytarové orchestry, mandolínové orchestry, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
Creativity, guitar orchestra, work with orchestra, didactics, motivation, didactic exercises, didactic games, methodology, dissertation, Czech guitar orchestra, mandoline orchestras, music theory
122
Rozsah průvodní práce
122 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem dizertační práce je tvořivost dirigenta při práci s kytarovým orchestrem. Sama práce je opatřena částí teoretickou, metodickou a výzkumnou. Teoretická část práce se zabývá teoretickými přístupy k tvořivosti a vztahem tvořivosti k současnému hudebnímu vzdělávání. Pozornost je rovněž věnována metodice a práci s kytarovým souborem. Výzkum se zaměřuje na reakci hráčů v orchestru, na jejich motivaci hrát v souboru a na nový přístup dirigenta a jeho hodnocení. Kvantitativní druhá část je naopak zaměřena na rozhovory s dirigenty těchto souborů a popisuje jejich reakce a motivace k práci.
Anotace v angličtině
The main topic of the dissertation is the creativity of the conductor when working with a guitar orchestra. The work itself is devided into theoretical, methodological and research parts. The theoretical part of the thesis deals with theoretical approaches to creativity and the relationship of creativity to the philosophy of contemporary music education. Attention is also paid to methodology and work with the guitar ensemble. The research focuses on the reaction of the players in the orchestra, to their motivation to play in the ensemble and to the new approach of the conductor and his evaluation. The quantitative second part, on the other hand, focuses on interviews with the conductors of these ensembles and describes their reactions and motivations to work.
Klíčová slova
Tvořivost, kreativita, kytarový orchestr, práce s orchestrem, didaktika, motivace, didaktická cvičení, didaktické hry, kytara, české kytarové orchestry, mandolínové orchestry, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
Creativity, guitar orchestra, work with orchestra, didactics, motivation, didactic exercises, didactic games, methodology, dissertation, Czech guitar orchestra, mandoline orchestras, music theory
122
Zásady pro vypracování
Cílem práce je seznámení se s problematijkou práce s kytarovým orchestrem a potvrzení hypotézy autora, který na základě svých zkušeností nabízí kreativní přístup k práci se souborem tohoto typu na zkouškách a zároveň provádí evaluaci těchto cvičení a her.
Do sledovaného souboru bylo zařazeno 184 dotazníků a 10 polostrukturovaných rozhovorů s dirigenty těchto souborů. Výzkum byl proveden pomocí kvalitativního měření - rozhovory a kvantitativního měření - dotazníky. Obě měření se navzájem doplňují, aby tak mohla poskytnout celkový pohled na problematiku.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je seznámení se s problematijkou práce s kytarovým orchestrem a potvrzení hypotézy autora, který na základě svých zkušeností nabízí kreativní přístup k práci se souborem tohoto typu na zkouškách a zároveň provádí evaluaci těchto cvičení a her.
Do sledovaného souboru bylo zařazeno 184 dotazníků a 10 polostrukturovaných rozhovorů s dirigenty těchto souborů. Výzkum byl proveden pomocí kvalitativního měření - rozhovory a kvantitativního měření - dotazníky. Obě měření se navzájem doplňují, aby tak mohla poskytnout celkový pohled na problematiku.
Seznam doporučené literatury
Banjo, Guitar and Mandolin Journal. Philadelahia: S. S. Stewarts, 1899, 16(115).
NIIBORI, Hiroki. Conductor Hiroki Niibori: What is "contemporary guitar orchestra"? The Guitar Orchestra. Japan, 1997, 1997(1), 34-35.
NIIBORI, Hiroki. History of the guitar Orchestra in Japan. History of the guitar Orchestra in Japan: The first period. 1998, s. 1-2.
SALICETI, Francesca. Educate for Creativity: New Educational Strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences [online]. 2015, 197, 1174-1178 [cit. 2019-11-19]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.07.374. ISSN 18770428.Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S187704281504375X,
SIKES, Paul L. The Effects of Specific Practice Strategy Use on University String Players’ Performance. Journal of Research in Music Education [online]. 2013, 61(3), 318-333 [cit. 2019-10-09]. DOI: 10.1177/0022429413497225. ISSN 0022-4294. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022429413497225
SPARKS, Paul. Clara Ross, Mabel Downing and ladies’ guitar and mandolin bands in late Victorian Britain. Early Music. 2013, 41(4), 621\textendash632. Dostupné také z: https://doi.org/10.1093/em/cat095
STAŠEK, Čestmír. ABC začínajícího sbormistra: Receptář ve čtyřiceti bodech. 1. Praha: Supraphon, 1981, 123 s.
Seznam doporučené literatury
Banjo, Guitar and Mandolin Journal. Philadelahia: S. S. Stewarts, 1899, 16(115).
NIIBORI, Hiroki. Conductor Hiroki Niibori: What is "contemporary guitar orchestra"? The Guitar Orchestra. Japan, 1997, 1997(1), 34-35.
NIIBORI, Hiroki. History of the guitar Orchestra in Japan. History of the guitar Orchestra in Japan: The first period. 1998, s. 1-2.
SALICETI, Francesca. Educate for Creativity: New Educational Strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences [online]. 2015, 197, 1174-1178 [cit. 2019-11-19]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.07.374. ISSN 18770428.Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S187704281504375X,
SIKES, Paul L. The Effects of Specific Practice Strategy Use on University String Players’ Performance. Journal of Research in Music Education [online]. 2013, 61(3), 318-333 [cit. 2019-10-09]. DOI: 10.1177/0022429413497225. ISSN 0022-4294. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022429413497225
SPARKS, Paul. Clara Ross, Mabel Downing and ladies’ guitar and mandolin bands in late Victorian Britain. Early Music. 2013, 41(4), 621\textendash632. Dostupné také z: https://doi.org/10.1093/em/cat095
STAŠEK, Čestmír. ABC začínajícího sbormistra: Receptář ve čtyřiceti bodech. 1. Praha: Supraphon, 1981, 123 s.