Tato práce pojmenovaná "Vliv výslovnosti angličtiny učitelů prvního stupně základní školy na výslovnost žáků" se zabývá vlivem učitelů na výslovnost svých žáků. Angličtina patří mezi nejčastěji vyučované a používané jazyky na světě, přesto může být pro mnoho mluvčích náročná k osvojení, vzhledem k tomu, že mnozí se s problémy potýkají zejména v oblasti výslovnosti. Teoretická část se podrobněji věnuje rozdílům mezi anglickým a českým jazykem, zkoumá jejich lingvistické charakteristiky, jako jsou souhlásky, samohlásky a rozdíly mezi znělými a neznělými hláskami. Pro lepší pochopení, proč mohou mít studenti potíže s výslovností. Empirická část představuje výzkum na základní škole v Ústí nad Labem, který se zaměřil na segmentální fonémy prostřednictvím slovíček, obsahující samohlásky a souhlásky. Tento výzkum se zabýval výslovností učitelky a jejím vlivem na výslovnost jejích žáků. Zúčastnění byli nahráni na zvukovém záznamu. Závěrem se práce zaměřuje na strukturu obou jazyků a metody výuky výslovnosti.
Anotace v angličtině
This thesis titled "English Language Teacher's Pronunciation and Its Potential Influence on Pupil's Pronunciation of English at a Primary School" focuses on the influence that teachers have on their pupils during their studies. English is one of the most common, global languages to be learnt and used. Like any language, it is hard to acquire, and many speakers do not learn it properly or if they do, still struggle in terms of pronunciation. The theoretical background focuses primarily on the differences between the English and Czech language by exploring their respective linguistic systems, such as consonants or vowels or voiced and unvoiced sounds to provide an understanding of why students have difficulties. The empirical background contains practical research focused on segmental phonemes; a set of words containing consonants and vowels at an elementary school in Ústí nad Labem. The research examined pronunciation of a teacher and its influence on her students' pronunciation. The participants of this research were recorded on an audio file. There is a focus on the organizational structure of the languages and focus on teaching pronunciation.
Klíčová slova
Výslovnost, výslovnost učitele, výslovnost žáků, chyby při výslovnosti, osvojování jazyka
Klíčová slova v angličtině
Pronunciation, teacher's pronunciation, pupil's pronunciation, pronunciation mistakes, language acquisition
Rozsah průvodní práce
101 s. (137 422)
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce pojmenovaná "Vliv výslovnosti angličtiny učitelů prvního stupně základní školy na výslovnost žáků" se zabývá vlivem učitelů na výslovnost svých žáků. Angličtina patří mezi nejčastěji vyučované a používané jazyky na světě, přesto může být pro mnoho mluvčích náročná k osvojení, vzhledem k tomu, že mnozí se s problémy potýkají zejména v oblasti výslovnosti. Teoretická část se podrobněji věnuje rozdílům mezi anglickým a českým jazykem, zkoumá jejich lingvistické charakteristiky, jako jsou souhlásky, samohlásky a rozdíly mezi znělými a neznělými hláskami. Pro lepší pochopení, proč mohou mít studenti potíže s výslovností. Empirická část představuje výzkum na základní škole v Ústí nad Labem, který se zaměřil na segmentální fonémy prostřednictvím slovíček, obsahující samohlásky a souhlásky. Tento výzkum se zabýval výslovností učitelky a jejím vlivem na výslovnost jejích žáků. Zúčastnění byli nahráni na zvukovém záznamu. Závěrem se práce zaměřuje na strukturu obou jazyků a metody výuky výslovnosti.
Anotace v angličtině
This thesis titled "English Language Teacher's Pronunciation and Its Potential Influence on Pupil's Pronunciation of English at a Primary School" focuses on the influence that teachers have on their pupils during their studies. English is one of the most common, global languages to be learnt and used. Like any language, it is hard to acquire, and many speakers do not learn it properly or if they do, still struggle in terms of pronunciation. The theoretical background focuses primarily on the differences between the English and Czech language by exploring their respective linguistic systems, such as consonants or vowels or voiced and unvoiced sounds to provide an understanding of why students have difficulties. The empirical background contains practical research focused on segmental phonemes; a set of words containing consonants and vowels at an elementary school in Ústí nad Labem. The research examined pronunciation of a teacher and its influence on her students' pronunciation. The participants of this research were recorded on an audio file. There is a focus on the organizational structure of the languages and focus on teaching pronunciation.
Klíčová slova
Výslovnost, výslovnost učitele, výslovnost žáků, chyby při výslovnosti, osvojování jazyka
Klíčová slova v angličtině
Pronunciation, teacher's pronunciation, pupil's pronunciation, pronunciation mistakes, language acquisition
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na vliv výslovnosti učitelů anglického jazyka na výslovnost žáků na prvním stupni základní školy. Autorka předloží pohled na lingvistickou perspektivu anglického a českého jazyka. Pojednány budou zvukové systémy obou jazyků v kontextu komparativní analýzy. Teoretická část též obsáhne základní teze "second language acquisition" a bude se též věnovat faktorům ovlivňující produkci a kvalitu výslovnosti druhého jazyka. Praktická část bude obsahovat transkripci a detailní zvukovou analýzu anglické produkce učitelů i žáků. Výsledky výzkumu budou dostatečně komentovány, autorka prokáže propojení lingvistické analýzy a teoretického základu práce.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na vliv výslovnosti učitelů anglického jazyka na výslovnost žáků na prvním stupni základní školy. Autorka předloží pohled na lingvistickou perspektivu anglického a českého jazyka. Pojednány budou zvukové systémy obou jazyků v kontextu komparativní analýzy. Teoretická část též obsáhne základní teze "second language acquisition" a bude se též věnovat faktorům ovlivňující produkci a kvalitu výslovnosti druhého jazyka. Praktická část bude obsahovat transkripci a detailní zvukovou analýzu anglické produkce učitelů i žáků. Výsledky výzkumu budou dostatečně komentovány, autorka prokáže propojení lingvistické analýzy a teoretického základu práce.
Seznam doporučené literatury
Roach, Peter. English phonetics and phonology: a practical course. 4th ed. New York: Cambridge University Press, 2009. Print.
Melen, Dušan. Výslovnost angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Big Ben Bookshop Prague, 2010. Print.
Pinter, Annamaria. Teaching young language learners. New York: Oxford University Press, 2009. Print.
KRČMOVÁ, Marie. Fonetika a fonologie: Zvu ová stavba současné češtin . Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 8021013761.
ŠTEKLOVÁ, K., 2011. Rozvoj klíčové kompetence komunikativní v angličtině u českých žáků základní školy se zaměřením na výuku výslovnosti. Olomouc. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka. Vedoucí disertační práce Alena Lenochová.
Seznam doporučené literatury
Roach, Peter. English phonetics and phonology: a practical course. 4th ed. New York: Cambridge University Press, 2009. Print.
Melen, Dušan. Výslovnost angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Big Ben Bookshop Prague, 2010. Print.
Pinter, Annamaria. Teaching young language learners. New York: Oxford University Press, 2009. Print.
KRČMOVÁ, Marie. Fonetika a fonologie: Zvu ová stavba současné češtin . Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 8021013761.
ŠTEKLOVÁ, K., 2011. Rozvoj klíčové kompetence komunikativní v angličtině u českých žáků základní školy se zaměřením na výuku výslovnosti. Olomouc. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka. Vedoucí disertační práce Alena Lenochová.