- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Návrh a realizace orientační aktivity prostřednictvím aplikace iOrienteering v podmínkách školní tělesné výchovy 2. stupně ZŠ Chlumec s ověřením jejího vlivu na kvalitu osvojování vybraných aspektů učiva geografie
Hlavní téma v angličtině
Proposal and implementation of orientation activity through the iOrienteering application in terms of school physical education at the second stage of elementary school Chlumec with verification of influence on the quality of acquisition of selected aspects of the curriculum of geography
Název dle studenta
-
Název dle studenta v angličtině
Proposal and implementation of orienteering activity through the iOrienteering application in terms of physical education at the elementary school in Chlumec with verification of it is influence on the quality of acquisition of selected aspects of the geography curriculum
V diplomové práci se zabýváme problematikou realizace orientační aktivity prostřednictvím aplikace iOrienteering v podmínkách školní tělesné výchovy 2. stupně ZŠ s ověřením jejího vlivu na kvalitu osvojování vybraných aspektů učiva geografie. Cílem práce je zjistit, zda se vybraní jedinci po absolvování orientační aktivity dokáží zlepšit ve výše uvedených aspektech. Teoretická východiska práce obsahují historii a známé druhy orientačního sportu. Největší důraz je kladen na klasický orientační běh, ze kterého vychází naše orientační aktivita. Zmiňujeme i nejnovější způsob realizace orientačního sportu prostřednictvím mobilní aplikace iOrienteering. Dále uvádíme základní pojmy a orientační techniky týkající se orientace v neznámém terénu nebo také vybrané učivo zeměpisu ve spojitosti s orientačním sportem. Výzkumný soubor je rozdělený na experimentální (8.A, 9.A) a kontrolní (8.B, 9.B) skupinu. Ty následně absolvovaly vstupní a výstupní měření v podobě písemného didaktického testu, kterým jsme zjišťovali úroveň vybraných aspektů učiva geografie. Pouze experimentální skupina mezi jednotlivými měřeními absolvovala navrženou orientační aktivitu. Kontrolní skupina sloužila k porovnání výsledků z didaktických testů. Získaná data jsou následně statistickými postupy zpracována. Nakonec jsme došli k závěru, že prostřednictvím orientační aktivity došlo ke zlepšení vybraných aspektů učiva geografie a k věcně významnému rozdílu.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis we deal with implementation of orienteering activity through the iOrienteering application in terms of physical education at the elementary school with verification of it is influence on the quality of acquisition of selected aspects of geography curriculum. The aim of the thesis is to find out if the selected individuals can improve in the above aspects after completing the orienteering activity. The theoretical basis of this thesis contains the history and known types of orienteering sport. The greatest emphasis is placed on the classic orienteering which is characteristic for our orienteering activity. We also mention the latest way of realization of orienteering through iOrienteering application. We present the basic concepts and orienteering techniques related to orientation in unknown terrain or also a selected geography curriculum in connection with orienteering. The research group is divided into experimental (8.A, 9.A) and control (8.B, 9.B) groups. Groups passed the input and output measurements in the form of written didactic test which we used to determine the level of selected aspects of geography curriculum. Only the experimental group completed the proposed orienteering activity between individual measurements. The control group was used to compare the results of didactic tests. The obtained data is processed by statistical procedures. In the end we came to the conclusion that our orienteering activity helped to improve selected aspects of the geography curriculum with significant difference.
Klíčová slova
orientační aktivita, iOrienteering, tělesná výchova, geografie, mezipředmětové vztahy
V diplomové práci se zabýváme problematikou realizace orientační aktivity prostřednictvím aplikace iOrienteering v podmínkách školní tělesné výchovy 2. stupně ZŠ s ověřením jejího vlivu na kvalitu osvojování vybraných aspektů učiva geografie. Cílem práce je zjistit, zda se vybraní jedinci po absolvování orientační aktivity dokáží zlepšit ve výše uvedených aspektech. Teoretická východiska práce obsahují historii a známé druhy orientačního sportu. Největší důraz je kladen na klasický orientační běh, ze kterého vychází naše orientační aktivita. Zmiňujeme i nejnovější způsob realizace orientačního sportu prostřednictvím mobilní aplikace iOrienteering. Dále uvádíme základní pojmy a orientační techniky týkající se orientace v neznámém terénu nebo také vybrané učivo zeměpisu ve spojitosti s orientačním sportem. Výzkumný soubor je rozdělený na experimentální (8.A, 9.A) a kontrolní (8.B, 9.B) skupinu. Ty následně absolvovaly vstupní a výstupní měření v podobě písemného didaktického testu, kterým jsme zjišťovali úroveň vybraných aspektů učiva geografie. Pouze experimentální skupina mezi jednotlivými měřeními absolvovala navrženou orientační aktivitu. Kontrolní skupina sloužila k porovnání výsledků z didaktických testů. Získaná data jsou následně statistickými postupy zpracována. Nakonec jsme došli k závěru, že prostřednictvím orientační aktivity došlo ke zlepšení vybraných aspektů učiva geografie a k věcně významnému rozdílu.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis we deal with implementation of orienteering activity through the iOrienteering application in terms of physical education at the elementary school with verification of it is influence on the quality of acquisition of selected aspects of geography curriculum. The aim of the thesis is to find out if the selected individuals can improve in the above aspects after completing the orienteering activity. The theoretical basis of this thesis contains the history and known types of orienteering sport. The greatest emphasis is placed on the classic orienteering which is characteristic for our orienteering activity. We also mention the latest way of realization of orienteering through iOrienteering application. We present the basic concepts and orienteering techniques related to orientation in unknown terrain or also a selected geography curriculum in connection with orienteering. The research group is divided into experimental (8.A, 9.A) and control (8.B, 9.B) groups. Groups passed the input and output measurements in the form of written didactic test which we used to determine the level of selected aspects of geography curriculum. Only the experimental group completed the proposed orienteering activity between individual measurements. The control group was used to compare the results of didactic tests. The obtained data is processed by statistical procedures. In the end we came to the conclusion that our orienteering activity helped to improve selected aspects of the geography curriculum with significant difference.
Klíčová slova
orientační aktivita, iOrienteering, tělesná výchova, geografie, mezipředmětové vztahy
1) Seznámení se s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a její dodržování
2) Shromáždění, prostudování a zpracování odborné literatury, pravidelné konzultace s vedoucím diplomové práce
3) Zpracování teoretické části diplomové práce doplněné autorským komentářem
4) Realizace praktické části diplomové práce \textendash tvorba didaktického testu, příprava a zmapování vhodné tratě pro běžeckou orientační aktivitu
5) Zajištění kontrolní a experimentální skupiny
6) Aplikace vstupního didaktického testu u kontrolní i experimentální skupiny
7) Zařazení běžecké orientační aktivity do výuky experimentální skupiny
8) Uspořádání běžecké orientační aktivity u experimentální skupiny
9) Aplikace výstupního didaktického testu u kontrolní i experimentální skupiny
10) Komparace a shrnutí získaných dat z didaktických testů, diskuze
11) Závěrečné shrnutí a doporučení pro praxi
Cílem naší diplomové práce je, aby se děti i vyučující na základních školách více dozvěděli o orientačních aktivitách v rámci hodin školní tělesné výchovy a mohli si je sami vyzkoušet. Navrhneme a realizujeme běžeckou orientační aktivitu v podmínkách dané základní školy prostřednictvím aplikace iOrienteering. Aktivitu bude doprovázet vstupní i výstupní didakticky test, kde budeme ověřovat znalosti vybraných aspektů učiva geografie, které by v průběhu orientační aktivity měly být využity. Zajistíme kontrolní i experimentální skupinu, aplikujeme u nich vstupní didaktický test a poté pouze u experimentální skupiny realizujeme běžeckou orientační aktivitu. Tím bychom měli docílit k tomu, že díky nově získaným poznatkům z této aktivity by žáci z experimentální skupiny měli prokázat větší znalosti ve vybraných aspektech učiva geografie oproti kontrolní skupině ve výstupním didaktickém testu. V závěru práce budeme provádět komparaci a interpelaci získaných dat. V teoretických východiscích práce se například seznámíme s druhy orientačních sportů a s jejich pozitivním vlivem na motorické schopnosti jedince. A také se základními technikami orientace, stavbou trati a jak učivo geografie může zlepšit výkon při orientačních aktivitách.
Zásady pro vypracování
1) Seznámení se s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a její dodržování
2) Shromáždění, prostudování a zpracování odborné literatury, pravidelné konzultace s vedoucím diplomové práce
3) Zpracování teoretické části diplomové práce doplněné autorským komentářem
4) Realizace praktické části diplomové práce \textendash tvorba didaktického testu, příprava a zmapování vhodné tratě pro běžeckou orientační aktivitu
5) Zajištění kontrolní a experimentální skupiny
6) Aplikace vstupního didaktického testu u kontrolní i experimentální skupiny
7) Zařazení běžecké orientační aktivity do výuky experimentální skupiny
8) Uspořádání běžecké orientační aktivity u experimentální skupiny
9) Aplikace výstupního didaktického testu u kontrolní i experimentální skupiny
10) Komparace a shrnutí získaných dat z didaktických testů, diskuze
11) Závěrečné shrnutí a doporučení pro praxi
Cílem naší diplomové práce je, aby se děti i vyučující na základních školách více dozvěděli o orientačních aktivitách v rámci hodin školní tělesné výchovy a mohli si je sami vyzkoušet. Navrhneme a realizujeme běžeckou orientační aktivitu v podmínkách dané základní školy prostřednictvím aplikace iOrienteering. Aktivitu bude doprovázet vstupní i výstupní didakticky test, kde budeme ověřovat znalosti vybraných aspektů učiva geografie, které by v průběhu orientační aktivity měly být využity. Zajistíme kontrolní i experimentální skupinu, aplikujeme u nich vstupní didaktický test a poté pouze u experimentální skupiny realizujeme běžeckou orientační aktivitu. Tím bychom měli docílit k tomu, že díky nově získaným poznatkům z této aktivity by žáci z experimentální skupiny měli prokázat větší znalosti ve vybraných aspektech učiva geografie oproti kontrolní skupině ve výstupním didaktickém testu. V závěru práce budeme provádět komparaci a interpelaci získaných dat. V teoretických východiscích práce se například seznámíme s druhy orientačních sportů a s jejich pozitivním vlivem na motorické schopnosti jedince. A také se základními technikami orientace, stavbou trati a jak učivo geografie může zlepšit výkon při orientačních aktivitách.
Seznam doporučené literatury
Hnízdil, J. & Kirchner, J. (2005). Orientační sporty: běh, běh na lyžích, radiový běh, horská kola, potápění. Praha: Grada. ISBN 80-247-1058-7
Hofmann, E. & Korvas, P. (2008). Orientace v přírodě pro výuku na základní škole. Brno: Masarykova univerzita Brno. ISBN 978-80-210- 4715-0
Lenhart, Z. (1987). Stavba tratí pro orientační běh. Praha: Český ústřední výbor ČSTV.
Kirchner, J. & Hnízdil, J. (2004). Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada. ISBN 80-247-0798-5
Doušek, I. & Lenhart, Z. (1991). Malá škola orientačního běhu. Praha: Olympia. ISBN 80-7033-059-7
Nagy, J. (1988). Orientačný beh. Bratislava: Šport.
Ferguson, Ch., Turbyfill. R. (2013). Discovering Orienteering: Skills, Techniques and Activities. USA: Human Kinetics.
Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1854-8
Seznam doporučené literatury
Hnízdil, J. & Kirchner, J. (2005). Orientační sporty: běh, běh na lyžích, radiový běh, horská kola, potápění. Praha: Grada. ISBN 80-247-1058-7
Hofmann, E. & Korvas, P. (2008). Orientace v přírodě pro výuku na základní škole. Brno: Masarykova univerzita Brno. ISBN 978-80-210- 4715-0
Lenhart, Z. (1987). Stavba tratí pro orientační běh. Praha: Český ústřední výbor ČSTV.
Kirchner, J. & Hnízdil, J. (2004). Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada. ISBN 80-247-0798-5
Doušek, I. & Lenhart, Z. (1991). Malá škola orientačního běhu. Praha: Olympia. ISBN 80-7033-059-7
Nagy, J. (1988). Orientačný beh. Bratislava: Šport.
Ferguson, Ch., Turbyfill. R. (2013). Discovering Orienteering: Skills, Techniques and Activities. USA: Human Kinetics.
Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1854-8