Diplomová práce se zabývá problematikou distančního vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Práce je tvořena dvěma částmi, částí teoretickou a částí praktickou. V teoretické části se zabýváme charakteristikou žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, přiblížíme si pojem distanční vzdělávání a popíšeme si průběh pandemie Covid-19. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, které je realizováno formou kvalitativního výzkumu. Konkrétněji jsme využili metodu polostrukturovaného rozhovoru vedený s pedagogy, žáky a jejich rodiči. Nedílnou součástí práce jsou konkrétní závěry.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of distance education of pupils with special educational needs. The work consists of two parts, the theoretical part and the practical part. In the theoretical part we deal with the characteristics of pupils with special educational needs, the concept of distance education and the course of the Covid-19 pandemic. The practical part consists of the results of our own survey, which is carried out in the form of qualitative research. More specifically, we used the method of a semi-structured interview conducted with teachers, students and their parents. An integral part of the work are specific conclusions.
Klíčová slova
distanční vzdělávání, škola, COVID-19, žáci, speciálně vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
distance learning, school, COVID- 19, pupils, special education needs
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou distančního vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Práce je tvořena dvěma částmi, částí teoretickou a částí praktickou. V teoretické části se zabýváme charakteristikou žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, přiblížíme si pojem distanční vzdělávání a popíšeme si průběh pandemie Covid-19. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, které je realizováno formou kvalitativního výzkumu. Konkrétněji jsme využili metodu polostrukturovaného rozhovoru vedený s pedagogy, žáky a jejich rodiči. Nedílnou součástí práce jsou konkrétní závěry.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of distance education of pupils with special educational needs. The work consists of two parts, the theoretical part and the practical part. In the theoretical part we deal with the characteristics of pupils with special educational needs, the concept of distance education and the course of the Covid-19 pandemic. The practical part consists of the results of our own survey, which is carried out in the form of qualitative research. More specifically, we used the method of a semi-structured interview conducted with teachers, students and their parents. An integral part of the work are specific conclusions.
Klíčová slova
distanční vzdělávání, škola, COVID-19, žáci, speciálně vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
distance learning, school, COVID- 19, pupils, special education needs
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou distančního vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Práce bude tvořena dvěma částmi, a to častí teoretickou a částí praktickou. V teoretické části se budeme zabývat charakteristikou žáků se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a přiblížíme si pojem distanční výuka. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, které bude realizováno formou kvalitativního výzkumu. Konkrétněji se bude jednat o polostrukturovaný rozhovor vedený s pedagogy, žáky a jejich rodiči. Nedílnou součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou distančního vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Práce bude tvořena dvěma částmi, a to častí teoretickou a částí praktickou. V teoretické části se budeme zabývat charakteristikou žáků se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a přiblížíme si pojem distanční výuka. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, které bude realizováno formou kvalitativního výzkumu. Konkrétněji se bude jednat o polostrukturovaný rozhovor vedený s pedagogy, žáky a jejich rodiči. Nedílnou součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ZLÁMALOVÁ, Helena, 2008. Distanční vzdělávání a elearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha. ISBN 978-80-86723-56-3.
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ, 2015. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow. ISBN 978-80-905480-7-7.
KENDÍKOVÁ, Jitka, 2016. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-140-9.
SLOWÍK, Josef, 2016. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
GAVORA, Peter, 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315–185-0.
Seznam doporučené literatury
ZLÁMALOVÁ, Helena, 2008. Distanční vzdělávání a elearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha. ISBN 978-80-86723-56-3.
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ, 2015. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow. ISBN 978-80-905480-7-7.
KENDÍKOVÁ, Jitka, 2016. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-140-9.
SLOWÍK, Josef, 2016. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
GAVORA, Peter, 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315–185-0.