Informace o kvalifikační práci Hodnocení vybraných tělesných charakteristik a životního stylu, u žáků 2. stupně ZŠ v Ústeckém kraji, před a po situaci způsobenou Covid - 19.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Hodnocení vybraných tělesných charakteristik a životního stylu, u žáků 2. stupně ZŠ v Ústeckém kraji, před a po situaci způsobenou Covid - 19.
Hlavní téma v angličtině
Evaluation of selected physical characteristics and lifestyle, in pupils of the 2nd grade of elementary school in the Ústí nad Labem region, before and after the situation caused by Covid - 19.
Název dle studenta
Hodnocení vybraných tělesných charakteristik a životního stylu, u žáků 2. stupně ZŠ v Ústeckém kraji, před a po situaci způsobenou Covid - 19.
Název dle studenta v angličtině
Evaluation of selected physical characteristics and lifestyle, in pupils of the 2nd grade of elementary school in the Ústí nad Labem region, before and after the situation caused by Covid - 19.
Tato práce se zabývá hodnocením vybraných tělesných charakteristik a životního stylu, u žáků 2. stupně ZŠ v Ústeckém kraji, před a po situaci způsobenou Covid - 19.
Teoretická část se zabývá charakteristikou staršího školního věku, psychickým, kognitivními a motorickým vývojem, dále pak životním stylem dětí a mládeže, rizikovým chováním, tělesnou výchovou ve starším školním věku a jejími problémy, vlivem pohybových aktivit na zdraví člověka, obezitou, jejími následky a prevencí, pohybovou aktivitou a inaktivitou.
Ve výzkumné části siklademe za cíl zhodnotit vybrané aspekty životního stylu žáků 2. stupně v Ústeckém kraji. K realizaci výsledků byl použit dotazník pro školní mládež (Vignerová a Bláha, 2001) a byli do něj zapojeni žáci 6 - 9 tříd druhého stupně, pěti předem určených základních škol. Dotazník obsahuje celkem 15 uzavřených otázek v 5 okruzích. Výsledky nám umožní získat údaje o životním stylu ve vztahu k věku, pohlaví, rodině a BMI. Následná zjištění nám umožní srovnání s daty vycházející z výzkumu z roku 2019/20, který proběhl před nastalou situací ovlivněnou opatřeními proti covid-19.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to evaluate selected bodily characteristics and lifestyle in pupils of the middle school in the district of Usti nad Labem, before and after the COVID-19situation.
In the theoretical part, the later school age is characterized - in terms of psychological development as well as the level of cognitive and motor capabilities. This part also addresses the lifestyle of children and youths, risky behaviors, physical education in the later school age and its specific issues, the influence of physical activity on human health, obesity, its consequences and prevention, physical activity and inactivity.
The goal of the research part is to evaluate selected aspects of lifestyle of middle-school pupils in the district of Ústí nad Labem. A questionnaire was used (see Vignerová and Bláha, 2001) to collect the data from pupils of the 7th to 9th grade of the middle school, at five particular schools that had been chosen in advance. The questionnaire consists of 15 closed-ended questions arranged in 5 blocks. The results can reveal relationships between the lifestyle and age, gender, family and the BMI. The outcomes can readily be compared to a previous research done in 2019/20, which took place before the abnormal COVID 19 situation and the related anti-pandemic countermeasures.
Klíčová slova
Životní styl, obezita, pohyb, starší školní věk, aktivita a inaktivita.
Klíčová slova v angličtině
Lifestyle, obesity, physical exercise, later school age, activity and inactivity.
Rozsah průvodní práce
98 s. (138 907).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá hodnocením vybraných tělesných charakteristik a životního stylu, u žáků 2. stupně ZŠ v Ústeckém kraji, před a po situaci způsobenou Covid - 19.
Teoretická část se zabývá charakteristikou staršího školního věku, psychickým, kognitivními a motorickým vývojem, dále pak životním stylem dětí a mládeže, rizikovým chováním, tělesnou výchovou ve starším školním věku a jejími problémy, vlivem pohybových aktivit na zdraví člověka, obezitou, jejími následky a prevencí, pohybovou aktivitou a inaktivitou.
Ve výzkumné části siklademe za cíl zhodnotit vybrané aspekty životního stylu žáků 2. stupně v Ústeckém kraji. K realizaci výsledků byl použit dotazník pro školní mládež (Vignerová a Bláha, 2001) a byli do něj zapojeni žáci 6 - 9 tříd druhého stupně, pěti předem určených základních škol. Dotazník obsahuje celkem 15 uzavřených otázek v 5 okruzích. Výsledky nám umožní získat údaje o životním stylu ve vztahu k věku, pohlaví, rodině a BMI. Následná zjištění nám umožní srovnání s daty vycházející z výzkumu z roku 2019/20, který proběhl před nastalou situací ovlivněnou opatřeními proti covid-19.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to evaluate selected bodily characteristics and lifestyle in pupils of the middle school in the district of Usti nad Labem, before and after the COVID-19situation.
In the theoretical part, the later school age is characterized - in terms of psychological development as well as the level of cognitive and motor capabilities. This part also addresses the lifestyle of children and youths, risky behaviors, physical education in the later school age and its specific issues, the influence of physical activity on human health, obesity, its consequences and prevention, physical activity and inactivity.
The goal of the research part is to evaluate selected aspects of lifestyle of middle-school pupils in the district of Ústí nad Labem. A questionnaire was used (see Vignerová and Bláha, 2001) to collect the data from pupils of the 7th to 9th grade of the middle school, at five particular schools that had been chosen in advance. The questionnaire consists of 15 closed-ended questions arranged in 5 blocks. The results can reveal relationships between the lifestyle and age, gender, family and the BMI. The outcomes can readily be compared to a previous research done in 2019/20, which took place before the abnormal COVID 19 situation and the related anti-pandemic countermeasures.
Klíčová slova
Životní styl, obezita, pohyb, starší školní věk, aktivita a inaktivita.
Klíčová slova v angličtině
Lifestyle, obesity, physical exercise, later school age, activity and inactivity.
Zásady pro vypracování
Stručná charakteristika řešených problémů: Současná populace má nedostatek pohybové aktivity, následkem tohoto jevu, je stále narůstající výskyt obezity a dalších civilizačních onemocnění. Pravidelná pohybová aktivita má příznivý vliv na naše zdraví a to jak v prevenci, tak i v léčbě řady civilizačních onemocnění jedince. U současné populace, zejména u dětí a mládeže je charakteristická snižující se spontánní pohybová aktivita v důsledku moderní technické společnosti a informačních technologií. Organizovaná aktivita v rámci školní TV a mimoškolních aktivit, byla následkem vládních opatření v období pandemie Covid - 19 velmi významě omezena, či dokonce zakázána. Na základě těchto skutečností předpokládáme změny ve vybraných tělesných charakteristikách u žáků 2 stupně základních škol v Ústeckém kraji.
Zásady pro vypracování:
1. Shrnutí teoretických východisek práce - rešerše dostupné oborové literatury.
2. Shrnuté metodologických východisek práce - výběr souboru a metod . Sledovaným souborem budou žáci druhého stupně zákldních škol v Usteckém kraji. Předpokládaný počet respondentů bude 800,
K získání informací o životním stylu použijeme standardizovaný dotazník CAV 2001 (Vignerová a Bláha, 2001). Ke zjištění tělesných charkateristik použijeme metodu měření a vážení.
3. Sběr a zpracování dat, stanovení závěrů s doporučením pro praxi.
Cíl práce: Zhodnotit vybrané tělesné charakteristiky a životní styl žáků druhého stupně a vlivu uzavření škol, sportovišť v Ústeckém kraji, před a po situaci způsobenou Covid - 19.
Zásady pro vypracování
Stručná charakteristika řešených problémů: Současná populace má nedostatek pohybové aktivity, následkem tohoto jevu, je stále narůstající výskyt obezity a dalších civilizačních onemocnění. Pravidelná pohybová aktivita má příznivý vliv na naše zdraví a to jak v prevenci, tak i v léčbě řady civilizačních onemocnění jedince. U současné populace, zejména u dětí a mládeže je charakteristická snižující se spontánní pohybová aktivita v důsledku moderní technické společnosti a informačních technologií. Organizovaná aktivita v rámci školní TV a mimoškolních aktivit, byla následkem vládních opatření v období pandemie Covid - 19 velmi významě omezena, či dokonce zakázána. Na základě těchto skutečností předpokládáme změny ve vybraných tělesných charakteristikách u žáků 2 stupně základních škol v Ústeckém kraji.
Zásady pro vypracování:
1. Shrnutí teoretických východisek práce - rešerše dostupné oborové literatury.
2. Shrnuté metodologických východisek práce - výběr souboru a metod . Sledovaným souborem budou žáci druhého stupně zákldních škol v Usteckém kraji. Předpokládaný počet respondentů bude 800,
K získání informací o životním stylu použijeme standardizovaný dotazník CAV 2001 (Vignerová a Bláha, 2001). Ke zjištění tělesných charkateristik použijeme metodu měření a vážení.
3. Sběr a zpracování dat, stanovení závěrů s doporučením pro praxi.
Cíl práce: Zhodnotit vybrané tělesné charakteristiky a životní styl žáků druhého stupně a vlivu uzavření škol, sportovišť v Ústeckém kraji, před a po situaci způsobenou Covid - 19.
Seznam doporučené literatury
Dvořáková, H. (2014). Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe.
Fialová, J. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister & Principal.
Hájek, J. (2012). Antropomotorika. Praha: Univerzita Karlova.
Hartwig, D., a Hartwig, M. (2014). Jídlo na prvním místě. Druhé, aktualizované vydání. Přeložil Libuše MOHELSKÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing.
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
Hrabinec, J. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova.
Jandová, P. (2009). Sportovní aktivity pro celou rodinu: výlety rodičů s dětmi za sportem. Praha: Grada.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Malíková, K. (2014). Shapirův-Wilkův test normality. Praha: Univerzita Karlova.
Rychetský, A., Tilinger P. (2017). Životní styl české mládeže: pohybová aktivita, standardy a normy motorické výkonosti. Praha: Univerzita Karlova.
Kučera, M., Kolář P. a Dylevský I. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén.
Mužík, V., Vlček P. (2010). Škola, pohyb a zdraví. Brno: Masarykova univerzita.
Svoboda, B. (2007). Pedagogika sportu. Praha: Univerzita Karlova.
Vašíčková, J. (2016). Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého.
Vignerová, J., Bláha P. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. Praha: Státní zdravotní ústav.
Seznam doporučené literatury
Dvořáková, H. (2014). Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe.
Fialová, J. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister & Principal.
Hájek, J. (2012). Antropomotorika. Praha: Univerzita Karlova.
Hartwig, D., a Hartwig, M. (2014). Jídlo na prvním místě. Druhé, aktualizované vydání. Přeložil Libuše MOHELSKÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing.
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
Hrabinec, J. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova.
Jandová, P. (2009). Sportovní aktivity pro celou rodinu: výlety rodičů s dětmi za sportem. Praha: Grada.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Malíková, K. (2014). Shapirův-Wilkův test normality. Praha: Univerzita Karlova.
Rychetský, A., Tilinger P. (2017). Životní styl české mládeže: pohybová aktivita, standardy a normy motorické výkonosti. Praha: Univerzita Karlova.
Kučera, M., Kolář P. a Dylevský I. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén.
Mužík, V., Vlček P. (2010). Škola, pohyb a zdraví. Brno: Masarykova univerzita.
Svoboda, B. (2007). Pedagogika sportu. Praha: Univerzita Karlova.
Vašíčková, J. (2016). Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého.
Vignerová, J., Bláha P. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. Praha: Státní zdravotní ústav.