Tato bakalářská práce se zabývá problematikou pedagogizace adaptačního procesu dětí s nařízenou ústavní výchovou umístěných do prostředí dětského domova se školou. V teoretické části jsou zpracována témata vztahující se k problematice školských zařízení náhradní výchovné péče, zejména pedagogický rozměr adaptace dítěte na nové sociální prostředí dětského domova se školou, výkon nařízené ústavní výchovy, výchova a vzdělávání dětí s projevy poruchy chování a osobnostní a profesní kompetence pedagoga jako realizátora adaptačních a výchovných aktivit. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem je prostřednictvím výzkumné techniky analyzovat realizaci adaptačního procesu v dětském domově se školou, kdy dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of pedagogy, specifically with its adaptation process of children with ordered institutional education, who are placed in the environment of children´s home with a school. In the theoretical part, there are topics relating to the issues such as school facilities of substitute educational care, especially pedagogical dimension of child´s adaptation to new social environments - namely children´s home with a school, enforcement of ordered institutional care, upbringing and education of children with behavioral disorders. Furthermore personal and professional competences of the pedagogogue as an implementor of adaptation and educational activities. The practical part consists of the results of my own survey, which aims to analyse the implementation of the adaptation process at children´s home with a school through research techniques, when the results achieved and the redommendations made will be usable in practise of special pedagogy and other so-called helping disciplines.
Klíčová slova
Dítě, dětský domov se školou, adaptace, výchova, porucha chování
Klíčová slova v angličtině
Child, children´s home with a school, adaptation, education, behavioral disorders
Rozsah průvodní práce
88 s.(118 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou pedagogizace adaptačního procesu dětí s nařízenou ústavní výchovou umístěných do prostředí dětského domova se školou. V teoretické části jsou zpracována témata vztahující se k problematice školských zařízení náhradní výchovné péče, zejména pedagogický rozměr adaptace dítěte na nové sociální prostředí dětského domova se školou, výkon nařízené ústavní výchovy, výchova a vzdělávání dětí s projevy poruchy chování a osobnostní a profesní kompetence pedagoga jako realizátora adaptačních a výchovných aktivit. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem je prostřednictvím výzkumné techniky analyzovat realizaci adaptačního procesu v dětském domově se školou, kdy dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of pedagogy, specifically with its adaptation process of children with ordered institutional education, who are placed in the environment of children´s home with a school. In the theoretical part, there are topics relating to the issues such as school facilities of substitute educational care, especially pedagogical dimension of child´s adaptation to new social environments - namely children´s home with a school, enforcement of ordered institutional care, upbringing and education of children with behavioral disorders. Furthermore personal and professional competences of the pedagogogue as an implementor of adaptation and educational activities. The practical part consists of the results of my own survey, which aims to analyse the implementation of the adaptation process at children´s home with a school through research techniques, when the results achieved and the redommendations made will be usable in practise of special pedagogy and other so-called helping disciplines.
Klíčová slova
Dítě, dětský domov se školou, adaptace, výchova, porucha chování
Klíčová slova v angličtině
Child, children´s home with a school, adaptation, education, behavioral disorders
Zásady pro vypracování
Autor se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou pedagogizace adaptačního procesu dětí s nařízenou ústavní výchovou umístěných do prostředí dětského domova se školou. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k problematice školských zařízení náhradní výchovné péče, zejména se bude jednat o výkon nařízené ústavní výchovy, výchovu a vzdělávání dětí s projevy poruchy chování. Vytvořený text se bude dále věnovat pedagogickému rozměru adaptace dítěte na nové sociální prostředí dětského domova se školou, a osobnostním a profesním kompetencím pedagoga jako realizátora adaptačních a výchovných aktivit. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude prostřednictvím výzkumné techniky analyzovat realizaci adaptačního procesu v dětském domově se školou. Zejména se bude jednat o analýzu metodického uchopení průběhu a potenciální funkčnosti procesu adaptace dítěte s nařízenou ústavní výchovou v dětském domově se školou, a dále o aplikovaná pedagogická východiska, metody a postupy, které jsou dle soudu pedagogů vhodné pro již zmíněnou úspěšnou adaptaci dítěte. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autor se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou pedagogizace adaptačního procesu dětí s nařízenou ústavní výchovou umístěných do prostředí dětského domova se školou. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k problematice školských zařízení náhradní výchovné péče, zejména se bude jednat o výkon nařízené ústavní výchovy, výchovu a vzdělávání dětí s projevy poruchy chování. Vytvořený text se bude dále věnovat pedagogickému rozměru adaptace dítěte na nové sociální prostředí dětského domova se školou, a osobnostním a profesním kompetencím pedagoga jako realizátora adaptačních a výchovných aktivit. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude prostřednictvím výzkumné techniky analyzovat realizaci adaptačního procesu v dětském domově se školou. Zejména se bude jednat o analýzu metodického uchopení průběhu a potenciální funkčnosti procesu adaptace dítěte s nařízenou ústavní výchovou v dětském domově se školou, a dále o aplikovaná pedagogická východiska, metody a postupy, které jsou dle soudu pedagogů vhodné pro již zmíněnou úspěšnou adaptaci dítěte. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
1) ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3 2) FISCHER S., ŠKODA J., Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton, 2008, ISBN:978-80-7387-014-0 3) FISCHER S., ŠKODA J. Sociální patologie: Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení 2. rozšířené a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, ISBN:978-80-247-5046-0 4) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6 5) NOVÝ I., SURYNEK A., a kol. Sociologie pro manažery a ekonomy 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, ISBN:80-247-0384-X 6) PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-854-9827-8 7) SEKERA O., Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. 1. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009, ISBN: 978-80-7368-728-1 8) SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. ET AL. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: UJEP, 2012, ISBN 978-80-7414-529-2 9) SMOLÍK, A. Vybrané aspekty sociálního formování jedince ve vztahu ke společenským normám a morálnímu jednání. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7561-040-9 10) VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1074-4 10) VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-488-8 11) VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999, ISBN: 80-7184-803-4
Seznam doporučené literatury
1) ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3 2) FISCHER S., ŠKODA J., Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton, 2008, ISBN:978-80-7387-014-0 3) FISCHER S., ŠKODA J. Sociální patologie: Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení 2. rozšířené a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, ISBN:978-80-247-5046-0 4) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6 5) NOVÝ I., SURYNEK A., a kol. Sociologie pro manažery a ekonomy 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, ISBN:80-247-0384-X 6) PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-854-9827-8 7) SEKERA O., Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. 1. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009, ISBN: 978-80-7368-728-1 8) SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. ET AL. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: UJEP, 2012, ISBN 978-80-7414-529-2 9) SMOLÍK, A. Vybrané aspekty sociálního formování jedince ve vztahu ke společenským normám a morálnímu jednání. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7561-040-9 10) VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1074-4 10) VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-488-8 11) VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999, ISBN: 80-7184-803-4