Cílem této bakalářské práce je zjištění tělesné zdatnosti žáků druhého stupně vybraných základních škol na Litoměřicku. Testování probíhalo vlivem celosvětové pandemie v průběhu dvou školních let, a to ve školním roce 2019/2020 a 2021/2022. Celkem bylo testováno 280 žáků ze základní školy v Brozanech nad Ohří a v Libochovicích. V teoretické části je popisován vliv pohybové aktivity a inaktivity na tělesnou zdatnost, dále pak tělesný a motorický vývoj žáků v období staršího školního věku a možnosti hodnocení tělesné zdatnosti, včetně ukázkových testových baterií. Mimo výše uvedeného je dále v teoretické části popisován vliv tělesné výchovy na žáky, její úkoly a cíle.
Praktická část bakalářské práce obsahuje naměřené výsledky získané během testování na obou školách, vyhodnocení výsledků ve vztahu k populačním normám z normovaných testových baterií, a nakonec samotné porovnání měření v jednotlivých školních letech, během kterých proběhla celosvětová pandemie a žáci se účastnili pouze distanční výuky s absencí tělesné výchovy.
K výzkumu byly použity vybrané testy z testové baterie UNIFITTEST (skok daleký z místa, sed-leh opakovaně 60 s, vytrvalostní člunkový běh a člunkový běh 4x10m).
Výsledky byly porovnány s populačními normami pro daný věk a spadají do kategorie průměru. Výchylky se vyskytly u testu 4x10m, kde jsou výsledky převážně nadprůměrné. Absence školní tělesné výchovy neměla žádný výrazný vliv na pokles tělesné zdatnosti žáků na vybraných školách.
Anotace v angličtině
This dissertation goal is body fitness research of primary school second level pupils in primary schools in district Litoměřice. Due to the worldwide pandemic of Covid-19 the body fitness testing was performed during two school years 2019/2020 and 2021/2022. Total were tested 280 pupils from primary schools in Brozany nad Ohří and Libochovice. The theoretical part is devoted to physical activity and inactivity impact on body fitness, physical and motor development in period of older school age and to possibilities of physical body fitness evaluation, including sample test battery. Except above stated the theoretical part also describes goals and tasks of physical education and its impact on school age individual. The practical part of dissertation compromises measured results from testing at both schools, results evaluation in relation to populations standards from standardized test batteries and finally comparison of both measurements from two successive school years. These two school years were affected by worldwide pandemic restrictions whereas the pupils often had distance education and the physical education was not practiced. For the research were used selected tests form the test battery UNIFITTEST (long jump from the place, repeated sit-ups 60 seconds, endurance shuttle run, and a shuttle run 4x10m).The results compared with population standards for tested age are average, there are divergences only by test 4x10, where the results are above average. The physical education absence had no significant influence on physical fitness of students on selected schools.
Klíčová slova
tělesná zdatnost, pohybová aktivita, školní tělesná výchova, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
body fitness, physical activity, school physical education, older school age
Rozsah průvodní práce
41 s. (62 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zjištění tělesné zdatnosti žáků druhého stupně vybraných základních škol na Litoměřicku. Testování probíhalo vlivem celosvětové pandemie v průběhu dvou školních let, a to ve školním roce 2019/2020 a 2021/2022. Celkem bylo testováno 280 žáků ze základní školy v Brozanech nad Ohří a v Libochovicích. V teoretické části je popisován vliv pohybové aktivity a inaktivity na tělesnou zdatnost, dále pak tělesný a motorický vývoj žáků v období staršího školního věku a možnosti hodnocení tělesné zdatnosti, včetně ukázkových testových baterií. Mimo výše uvedeného je dále v teoretické části popisován vliv tělesné výchovy na žáky, její úkoly a cíle.
Praktická část bakalářské práce obsahuje naměřené výsledky získané během testování na obou školách, vyhodnocení výsledků ve vztahu k populačním normám z normovaných testových baterií, a nakonec samotné porovnání měření v jednotlivých školních letech, během kterých proběhla celosvětová pandemie a žáci se účastnili pouze distanční výuky s absencí tělesné výchovy.
K výzkumu byly použity vybrané testy z testové baterie UNIFITTEST (skok daleký z místa, sed-leh opakovaně 60 s, vytrvalostní člunkový běh a člunkový běh 4x10m).
Výsledky byly porovnány s populačními normami pro daný věk a spadají do kategorie průměru. Výchylky se vyskytly u testu 4x10m, kde jsou výsledky převážně nadprůměrné. Absence školní tělesné výchovy neměla žádný výrazný vliv na pokles tělesné zdatnosti žáků na vybraných školách.
Anotace v angličtině
This dissertation goal is body fitness research of primary school second level pupils in primary schools in district Litoměřice. Due to the worldwide pandemic of Covid-19 the body fitness testing was performed during two school years 2019/2020 and 2021/2022. Total were tested 280 pupils from primary schools in Brozany nad Ohří and Libochovice. The theoretical part is devoted to physical activity and inactivity impact on body fitness, physical and motor development in period of older school age and to possibilities of physical body fitness evaluation, including sample test battery. Except above stated the theoretical part also describes goals and tasks of physical education and its impact on school age individual. The practical part of dissertation compromises measured results from testing at both schools, results evaluation in relation to populations standards from standardized test batteries and finally comparison of both measurements from two successive school years. These two school years were affected by worldwide pandemic restrictions whereas the pupils often had distance education and the physical education was not practiced. For the research were used selected tests form the test battery UNIFITTEST (long jump from the place, repeated sit-ups 60 seconds, endurance shuttle run, and a shuttle run 4x10m).The results compared with population standards for tested age are average, there are divergences only by test 4x10, where the results are above average. The physical education absence had no significant influence on physical fitness of students on selected schools.
Klíčová slova
tělesná zdatnost, pohybová aktivita, školní tělesná výchova, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
body fitness, physical activity, school physical education, older school age
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury, studium dosavadních poznatků souvisejících s daným tématem
Oslovení vybraných škol v Litoměřicích a okolí
V lednu 2020 provést měření na vybraných školách, podat dotazníky zkoumanému souboru
Zpracovat výsledky metodou matematické statistiky, provést syntézu poznatků
Vytvořit podklady pro učitele na měření během hodin TV
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury, studium dosavadních poznatků souvisejících s daným tématem
Oslovení vybraných škol v Litoměřicích a okolí
V lednu 2020 provést měření na vybraných školách, podat dotazníky zkoumanému souboru
Zpracovat výsledky metodou matematické statistiky, provést syntézu poznatků
Vytvořit podklady pro učitele na měření během hodin TV
Seznam doporučené literatury
Berkey, C., Rocket, H. R. H., Gillman, M. W., & Colditz, G. A. (2003) One-year ganges in aktivity and inactivity among 10-15 year old boys and girl: Relationship to chase in body mass index. Pediatricks.
Burton, A. W. & Miller, D. E. (1998). Movement skill assessment: Human Kinetics Publishers.
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika : pro studující tělesnou výchovu. Vyd. 3. Praha : Státní pedagogické nakladatelství.
Čelikovský, S. (1986). Kritéria a normy tělesné přípravy a výkonnosti. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova
Kopecký, M. (2011). Somatotyp a motorická výkonnost 7-15letých chlapců a dívek. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Měkota, K. & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Měkota, K. & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého.
Seliger, V., Vinařický, R. & Trefný, Z. (1980). Fysiologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.
Suchomel, A. (2004). Hodnocení tělesné zdatnosti ve školní tělesné výchově. Těl. Vých. Sport. Mlád. 70(4), p. 2-7.
Seznam doporučené literatury
Berkey, C., Rocket, H. R. H., Gillman, M. W., & Colditz, G. A. (2003) One-year ganges in aktivity and inactivity among 10-15 year old boys and girl: Relationship to chase in body mass index. Pediatricks.
Burton, A. W. & Miller, D. E. (1998). Movement skill assessment: Human Kinetics Publishers.
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika : pro studující tělesnou výchovu. Vyd. 3. Praha : Státní pedagogické nakladatelství.
Čelikovský, S. (1986). Kritéria a normy tělesné přípravy a výkonnosti. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova
Kopecký, M. (2011). Somatotyp a motorická výkonnost 7-15letých chlapců a dívek. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Měkota, K. & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Měkota, K. & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého.
Seliger, V., Vinařický, R. & Trefný, Z. (1980). Fysiologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.
Suchomel, A. (2004). Hodnocení tělesné zdatnosti ve školní tělesné výchově. Těl. Vých. Sport. Mlád. 70(4), p. 2-7.