Diplomová práce je členěna na tři části, a sice na teoretickou, praktickou a zá-věr. V teoretické části se věnujeme odbornému výkladu temporálních charakteristik (tempo řeči, pauzy a práce s nimi, členění souvislé řeči a další), mluvenému projevu učitele, nároků na učitele, učiteli jako mluvními vzor pro své žáky, chybami v mluveném projevu učitele, faktory, které mluvní projev mohou ovlivnit. Vycházeli jsme z odborné literatury, jejíž seznam uvádíme na konci této práce.
V praktické části jsme analyzovali z pořízených nahrávek mluvní tempo jednotlivých učitelů českého jazyka v různých fázích vyučovací hodiny (úvodní/organizační, výkladová a závěrečná).
V závěru uvádíme zjištěné výsledky všech zúčastněných našeho výzkumu, kladné či záporné výsledky zadaných hypotéz, srovnání výsledků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into three parts, namely the theoretical, practical and conclusion. In the theoretical part we deal with the professional interpretation of temporal characteristics (pace of speech, pauses and work with them, classification of continuous speech, etc.), spoken speech of the teacher, demands on teachers, teachers as a speech model for their students, errors in spoken speech teachers, factors that may affect speech. We used professional literature, the list of which we present at the end of this work.
In the practical part, we analyzed the speech pace of individual Czech language teachers at various stages of the lesson (introductory / organizational, interpretive and final) from the recordings made.
In the end, we present the results of all participants in our research, positive or negative results of the given hypotheses, comparison of results.
Klíčová slova
Mluvený projev, tempo řeči, pauza, učitel, vyučovací hodina, pedagogická komunikace, žák, slabika, měření
Klíčová slova v angličtině
Spoken expression, pace of speech, pause, teacher, lesson, pedagogical communication, pupil, syllable, measurement
Rozsah průvodní práce
74 stran, 117 500 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je členěna na tři části, a sice na teoretickou, praktickou a zá-věr. V teoretické části se věnujeme odbornému výkladu temporálních charakteristik (tempo řeči, pauzy a práce s nimi, členění souvislé řeči a další), mluvenému projevu učitele, nároků na učitele, učiteli jako mluvními vzor pro své žáky, chybami v mluveném projevu učitele, faktory, které mluvní projev mohou ovlivnit. Vycházeli jsme z odborné literatury, jejíž seznam uvádíme na konci této práce.
V praktické části jsme analyzovali z pořízených nahrávek mluvní tempo jednotlivých učitelů českého jazyka v různých fázích vyučovací hodiny (úvodní/organizační, výkladová a závěrečná).
V závěru uvádíme zjištěné výsledky všech zúčastněných našeho výzkumu, kladné či záporné výsledky zadaných hypotéz, srovnání výsledků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into three parts, namely the theoretical, practical and conclusion. In the theoretical part we deal with the professional interpretation of temporal characteristics (pace of speech, pauses and work with them, classification of continuous speech, etc.), spoken speech of the teacher, demands on teachers, teachers as a speech model for their students, errors in spoken speech teachers, factors that may affect speech. We used professional literature, the list of which we present at the end of this work.
In the practical part, we analyzed the speech pace of individual Czech language teachers at various stages of the lesson (introductory / organizational, interpretive and final) from the recordings made.
In the end, we present the results of all participants in our research, positive or negative results of the given hypotheses, comparison of results.
Klíčová slova
Mluvený projev, tempo řeči, pauza, učitel, vyučovací hodina, pedagogická komunikace, žák, slabika, měření
Klíčová slova v angličtině
Spoken expression, pace of speech, pause, teacher, lesson, pedagogical communication, pupil, syllable, measurement
Zásady pro vypracování
1. Ujasnění cíle práce.
2. Shromáždění odborné literatury a její studium.
3. Shromáždění zvukových materiálů z vyučovací hodin učitelů českého jazyka na druhém stupni ZŠ.
4. Výběr metody měření.
5. Provedení analýzy: měření tempa řeči ve slabikách za sekundu.
6. Shrnutí výsledků měření.
7. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Ujasnění cíle práce.
2. Shromáždění odborné literatury a její studium.
3. Shromáždění zvukových materiálů z vyučovací hodin učitelů českého jazyka na druhém stupni ZŠ.
4. Výběr metody měření.
5. Provedení analýzy: měření tempa řeči ve slabikách za sekundu.
6. Shrnutí výsledků měření.
7. Závěr
Seznam doporučené literatury
1. BRABCOVÁ, Radoslava - VITVAR, Václav. Mluvený projev ve škole i mimo školu. Vyd. 2., rozš. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 110 s. 2. ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3. 3. HÁJKOVÁ, E. Ke zvukové stránce a řečové kultuře projevů studentů učitelství. Didaktické studie, 2010. 4. HÁLA, Bohuslav. Fonetika v teorii a v praxi. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975. 482 s. Učebnice pro vysoké školy. 5. HÁLA, Bohuslav. Uvedení do fonetiky češtiny na obecně fonetickém základě. 1. vyd. Praha : ČSAV, 1962. 459, [1] s. 6. HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. 74 s. ISBN 80-85827-93-X. 7. KRČMOVÁ, Marie. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. 3. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 214 s. ISBN 978-80-7368-636-9 8. KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. 219 s. ISBN 80-244-0187-8. 9. MÁLKOVÁ, J. Kultivovaný mluvený projev učitele jako součást komunikační výchovy. Usta ad Albim BOHEMICA, 2011. 10. NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada, 2005. Pedagogika. ISBN 80-247-0738-1. 12 11. PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny s obecným úvodem do problematiky oboru. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994, 1977. 366 s. ISBN 80-7066-843-1.
Seznam doporučené literatury
1. BRABCOVÁ, Radoslava - VITVAR, Václav. Mluvený projev ve škole i mimo školu. Vyd. 2., rozš. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 110 s. 2. ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3. 3. HÁJKOVÁ, E. Ke zvukové stránce a řečové kultuře projevů studentů učitelství. Didaktické studie, 2010. 4. HÁLA, Bohuslav. Fonetika v teorii a v praxi. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975. 482 s. Učebnice pro vysoké školy. 5. HÁLA, Bohuslav. Uvedení do fonetiky češtiny na obecně fonetickém základě. 1. vyd. Praha : ČSAV, 1962. 459, [1] s. 6. HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. 74 s. ISBN 80-85827-93-X. 7. KRČMOVÁ, Marie. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. 3. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 214 s. ISBN 978-80-7368-636-9 8. KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. 219 s. ISBN 80-244-0187-8. 9. MÁLKOVÁ, J. Kultivovaný mluvený projev učitele jako součást komunikační výchovy. Usta ad Albim BOHEMICA, 2011. 10. NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada, 2005. Pedagogika. ISBN 80-247-0738-1. 12 11. PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny s obecným úvodem do problematiky oboru. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994, 1977. 366 s. ISBN 80-7066-843-1.