Diplomová práce se zabývala problematikou školního podvádění žáků prvního a druhého stupně vybrané základní školy. Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit problematiku školního podvádění žáků prvního a druhého stupně vybrané základní školy. Dílčími cíli bylo zjistit rozdíl školního podvádění mezi mužským a ženským pohlavím, zjistit vliv osobnostních faktorů ke školnímu podvádění a zjistit nejčastěji užívané způsoby/alternativy pro podvádění. Výzkumný vzorek tvořilo 123 žáků 5. ročníků a 9. ročníků na základní škole. Výzkumný nástroj byl složen ze tří částí dotazníků a tvořil 64 položek Likertova typu. V diplomové práci byla použita explorativní faktorová analýza za účelem identifikování distribuce položek do faktorů za účelem zjištění, zdali dochází k podobné distribuci nebo odlišné v porovnání s původním zdrojem. Na základě dotazníkového šetření bylo zjištěno, že vyšší sklony k podvádění mají žáci 9. ročníku než žáci 5. ročníku, ke školnímu podvádění se více schylují chlapci oproti dívkám a žáci s horším průměrným prospěchem daleko více podvádí než žáci s lepším průměrným prospěchem. Implikace do pedagogické praxe a návrhy pro další možný výzkum jsou uvedeny v závěru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis dealt with the issue of school cheating among students of the first and second grade of a selected elementary school. The main goal of the diploma thesis was to find out the problem of school cheating among students of the first and second grade of a selected elementary school. The sub-goals were to determine the difference in school cheating between male and female genders, to determine the influence of personality factors on school cheating and to determine the most frequently used methods/alternatives for cheating. The research sample consisted of 123 pupils of the 5th and 9th grades in elementary school. The research instrument was composed of three parts of questionnaires and consisted of 64 Likert-type items. The thesis used exploratory factor analysis to identify the distribution of items into factors to see if there is a similar or different distribution compared to the original source. Based on a questionnaire survey, it was found that 9th grade students are more prone to cheating than 5th grade students, boys are more prone to cheating at school than girls, and students with a worse average grade cheat far more than students with a better average grade. Implications for pedagogical practice and suggestions for further possible research are presented in the conclusion.
Klíčová slova
dotazník, kvantitativní přístup, školní podvádění, žáci prvního stupně základních škol, pohlaví, školní prospěch
Klíčová slova v angličtině
questionnaire, quantitative approach, school cheating, primary school pupils, gender, school performance
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala problematikou školního podvádění žáků prvního a druhého stupně vybrané základní školy. Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit problematiku školního podvádění žáků prvního a druhého stupně vybrané základní školy. Dílčími cíli bylo zjistit rozdíl školního podvádění mezi mužským a ženským pohlavím, zjistit vliv osobnostních faktorů ke školnímu podvádění a zjistit nejčastěji užívané způsoby/alternativy pro podvádění. Výzkumný vzorek tvořilo 123 žáků 5. ročníků a 9. ročníků na základní škole. Výzkumný nástroj byl složen ze tří částí dotazníků a tvořil 64 položek Likertova typu. V diplomové práci byla použita explorativní faktorová analýza za účelem identifikování distribuce položek do faktorů za účelem zjištění, zdali dochází k podobné distribuci nebo odlišné v porovnání s původním zdrojem. Na základě dotazníkového šetření bylo zjištěno, že vyšší sklony k podvádění mají žáci 9. ročníku než žáci 5. ročníku, ke školnímu podvádění se více schylují chlapci oproti dívkám a žáci s horším průměrným prospěchem daleko více podvádí než žáci s lepším průměrným prospěchem. Implikace do pedagogické praxe a návrhy pro další možný výzkum jsou uvedeny v závěru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis dealt with the issue of school cheating among students of the first and second grade of a selected elementary school. The main goal of the diploma thesis was to find out the problem of school cheating among students of the first and second grade of a selected elementary school. The sub-goals were to determine the difference in school cheating between male and female genders, to determine the influence of personality factors on school cheating and to determine the most frequently used methods/alternatives for cheating. The research sample consisted of 123 pupils of the 5th and 9th grades in elementary school. The research instrument was composed of three parts of questionnaires and consisted of 64 Likert-type items. The thesis used exploratory factor analysis to identify the distribution of items into factors to see if there is a similar or different distribution compared to the original source. Based on a questionnaire survey, it was found that 9th grade students are more prone to cheating than 5th grade students, boys are more prone to cheating at school than girls, and students with a worse average grade cheat far more than students with a better average grade. Implications for pedagogical practice and suggestions for further possible research are presented in the conclusion.
Klíčová slova
dotazník, kvantitativní přístup, školní podvádění, žáci prvního stupně základních škol, pohlaví, školní prospěch
Klíčová slova v angličtině
questionnaire, quantitative approach, school cheating, primary school pupils, gender, school performance
Zásady pro vypracování
Problematika podvádění ve školním prostředí je v současnosti aktuální a diskutovaná jak mezi laickou, tak i odbornou veřejností. Tento jev se dle výzkumných studií začíná objevovat již v raném věku a při jeho chybné eliminaci zůstává zachován v rámci studia a profesionální kariéry v dalším až dospělém věku.
Cílem diplomové práce bude stanovit změnu pohledu na školní podvádění u žáků prvního stupně a porovnat zjištění s jejich staršími spolužáky z druhého stupně základních škol. Kromě věku jako intervenující proměnné budou do analýz zahrnuty další proměnné, které mohou ovlivňovat významně školní podvádění u žáků základních škol. Součástí vypracovávání diplomové práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data formou dotazníku. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Klíčova slova: dotazník, kvantitativní přístup, školní podvádění, žáci prvního stupně základních škol
Key words: questionnaire, quantitative approach, school cheating, primary school pupils
Zásady pro vypracování
Problematika podvádění ve školním prostředí je v současnosti aktuální a diskutovaná jak mezi laickou, tak i odbornou veřejností. Tento jev se dle výzkumných studií začíná objevovat již v raném věku a při jeho chybné eliminaci zůstává zachován v rámci studia a profesionální kariéry v dalším až dospělém věku.
Cílem diplomové práce bude stanovit změnu pohledu na školní podvádění u žáků prvního stupně a porovnat zjištění s jejich staršími spolužáky z druhého stupně základních škol. Kromě věku jako intervenující proměnné budou do analýz zahrnuty další proměnné, které mohou ovlivňovat významně školní podvádění u žáků základních škol. Součástí vypracovávání diplomové práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data formou dotazníku. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Klíčova slova: dotazník, kvantitativní přístup, školní podvádění, žáci prvního stupně základních škol
Key words: questionnaire, quantitative approach, school cheating, primary school pupils
Seznam doporučené literatury
Murdock, T. B., Hale, N. M., & Weber, M. J. (2001). Predictors of cheating among early adolescents: Academic and social motivations. Contemporary Educational Psychology, 26(1), 96-115.
Okon, M. O. (2016). Stress characteristics and cheating tendencies among primary learners in Calabar South Nigeria. American Journal of Education and Learning, 1(1), 53-61.
Římánková, A., & Sedláček, M. (2016). Vybrané strategie podvádění žáků a autoregulace učení. Studia Paedagogica, 21(3), 107-129.
Saracaloglu, A. S., Gerçeker, C. S., & Aladag, S. (2018). The relationship between the values of primary school and music teacher candidates and their cheating attitudes. Journal of Education and Learning, 7(1), 281-298.
Vrbová, J. (2013). Co mi ve škole vadí víc, podvádění, či klamání? Postoje žáků k nečestnému chování ve škole v kontextu školního podvádění. Studia Paedagogica, 18(2-3), 93-108.
Vrbová, J., & Stuchlíková, I. (2012). Školní podvádění starších žáků?pilotní studie. Pedagogika, 62(3), 317-331.
Seznam doporučené literatury
Murdock, T. B., Hale, N. M., & Weber, M. J. (2001). Predictors of cheating among early adolescents: Academic and social motivations. Contemporary Educational Psychology, 26(1), 96-115.
Okon, M. O. (2016). Stress characteristics and cheating tendencies among primary learners in Calabar South Nigeria. American Journal of Education and Learning, 1(1), 53-61.
Římánková, A., & Sedláček, M. (2016). Vybrané strategie podvádění žáků a autoregulace učení. Studia Paedagogica, 21(3), 107-129.
Saracaloglu, A. S., Gerçeker, C. S., & Aladag, S. (2018). The relationship between the values of primary school and music teacher candidates and their cheating attitudes. Journal of Education and Learning, 7(1), 281-298.
Vrbová, J. (2013). Co mi ve škole vadí víc, podvádění, či klamání? Postoje žáků k nečestnému chování ve škole v kontextu školního podvádění. Studia Paedagogica, 18(2-3), 93-108.
Vrbová, J., & Stuchlíková, I. (2012). Školní podvádění starších žáků?pilotní studie. Pedagogika, 62(3), 317-331.