Diplomová práce Přísloví a jiná ustálená slovní spojení v přírodovědném kontextu na 1. stupni ZŠ se věnuje porozumění žáků třetích až pátých tříd frazémům, které vychá-zejí z přírodních zákonů a lidové moudrosti a zkušenosti s přírodou. Práce vychází z předpokladu, že dnešní děti a jejich životní styl jsou od přírody vzdálené.
Teoretická část diplomové práce v první řadě se zabývá frazeologií, přeneseným významem slov a původem obrazných vyjádření. Dále se teorie věnuje psychologic-kému a kognitivnímu vývoji dítěte v mladším školním věku, úrovní rozvoje řeči a verbálním schopnostem. Práce se věnuje také didaktice prvouky a přírodovědy.
Praktická část zkoumá, zda žáci třetích až pátých tříd rozumí vybraným frazémům. Ve výzkumu rozlišujeme porozumění na základě věku, pohlaví a předpokládaného sociokulturního prostředí, zároveň posuzujeme, zda žáci rozumí často používaným frazémům, či rozumí i méně běžným. V závěru práce nabízíme modelové hodiny k vybraným frazémům, které reflektují původní význam slov ve slovních spojeních tak, aby žáci pochopili, jakým způsobem vznikl přenesený význam.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Proverbs and other fixed phrases in a science context in the 1st grade of elementary school deals with the understanding of third- to fifth-grade pupils to idioms that are based on natural laws and folk wisdom and experience with nature. The work is based on the assumption that today's children and their lifestyle is distant to nature.
The theoretical part of the thesis primarily focused on phraseology, the transferred meaning of words and the origin of figurative expressions. Furthermore, the theory is devoted to the psychological and cognitive development of the child in younger school age, the level of speech development and verbal abilities. The work also deals with the didactics of primary education and science.
The practical part examines whether the students of the third to fifth grades un-derstand the selected idioms. In the research, we distinguish understanding on the basis of age, gender and assumed socio-cultural environment, at the same time we assess whether pupils often understand certain idioms, or whether they also un-derstand less common ones. At the end of the work, we offer example lessons for se-lected idioms that reflect the original meaning of words in word combinations so that they understand how the transferred meaning was created.
Klíčová slova
Frazémy, frazeologie, žák 1. stupně ZŠ, verbální kompetence, abstraktní myšlení, ko-gnitivní vývoj, prvouka, přírodověda, podnětné prostředí, sociokulturní prostředí.
Diplomová práce Přísloví a jiná ustálená slovní spojení v přírodovědném kontextu na 1. stupni ZŠ se věnuje porozumění žáků třetích až pátých tříd frazémům, které vychá-zejí z přírodních zákonů a lidové moudrosti a zkušenosti s přírodou. Práce vychází z předpokladu, že dnešní děti a jejich životní styl jsou od přírody vzdálené.
Teoretická část diplomové práce v první řadě se zabývá frazeologií, přeneseným významem slov a původem obrazných vyjádření. Dále se teorie věnuje psychologic-kému a kognitivnímu vývoji dítěte v mladším školním věku, úrovní rozvoje řeči a verbálním schopnostem. Práce se věnuje také didaktice prvouky a přírodovědy.
Praktická část zkoumá, zda žáci třetích až pátých tříd rozumí vybraným frazémům. Ve výzkumu rozlišujeme porozumění na základě věku, pohlaví a předpokládaného sociokulturního prostředí, zároveň posuzujeme, zda žáci rozumí často používaným frazémům, či rozumí i méně běžným. V závěru práce nabízíme modelové hodiny k vybraným frazémům, které reflektují původní význam slov ve slovních spojeních tak, aby žáci pochopili, jakým způsobem vznikl přenesený význam.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Proverbs and other fixed phrases in a science context in the 1st grade of elementary school deals with the understanding of third- to fifth-grade pupils to idioms that are based on natural laws and folk wisdom and experience with nature. The work is based on the assumption that today's children and their lifestyle is distant to nature.
The theoretical part of the thesis primarily focused on phraseology, the transferred meaning of words and the origin of figurative expressions. Furthermore, the theory is devoted to the psychological and cognitive development of the child in younger school age, the level of speech development and verbal abilities. The work also deals with the didactics of primary education and science.
The practical part examines whether the students of the third to fifth grades un-derstand the selected idioms. In the research, we distinguish understanding on the basis of age, gender and assumed socio-cultural environment, at the same time we assess whether pupils often understand certain idioms, or whether they also un-derstand less common ones. At the end of the work, we offer example lessons for se-lected idioms that reflect the original meaning of words in word combinations so that they understand how the transferred meaning was created.
Klíčová slova
Frazémy, frazeologie, žák 1. stupně ZŠ, verbální kompetence, abstraktní myšlení, ko-gnitivní vývoj, prvouka, přírodověda, podnětné prostředí, sociokulturní prostředí.
Studentka se bude řídit směrnicí děkana Pedagogické fakulty UJEP č. 5D/2019 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
V teoretické části práce se autorka bude zabývat frazémy a příslovími po teoretické stránce, jejich významovostí, přínosem pro rozvoj jazykových kompetencí a představivosti dětí mladšího školního věku, především však didaktikou přírodovědy.
V praktické části v první řadě zjistíme, zda děti vybraným příslovím či frazémům rozumí a co si pod zmíněnými slovními spojeními představují. Dále bude následovat metodický návod, jak dětem správný význam vybraných přísloví a frazémů přiblížit, jak je naučit chápat přenesené významy slov. Cílem práce je, aby žáci pochopili způsoby chápání jazyka v přeneseném významu a způsoby, jakými pochopení přírodních zákonitostí ve výuce přírodovědy může přispět k chápání jazyka.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude řídit směrnicí děkana Pedagogické fakulty UJEP č. 5D/2019 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
V teoretické části práce se autorka bude zabývat frazémy a příslovími po teoretické stránce, jejich významovostí, přínosem pro rozvoj jazykových kompetencí a představivosti dětí mladšího školního věku, především však didaktikou přírodovědy.
V praktické části v první řadě zjistíme, zda děti vybraným příslovím či frazémům rozumí a co si pod zmíněnými slovními spojeními představují. Dále bude následovat metodický návod, jak dětem správný význam vybraných přísloví a frazémů přiblížit, jak je naučit chápat přenesené významy slov. Cílem práce je, aby žáci pochopili způsoby chápání jazyka v přeneseném významu a způsoby, jakými pochopení přírodních zákonitostí ve výuce přírodovědy může přispět k chápání jazyka.
Seznam doporučené literatury
Brtnová Čepičková Ivana: Aktivní konstrukce přírodovědného poznání žáků primární školy. Ústí nad Labem, Univerzita J. E. Purkyně (2005)
Brtnová Čepičková Ivana, korporativní autoři PF Univerzity J. E. Purkyně, PF Prešovské univerzity, PF Mateja Bela: Klíčové kompetence jako způsob myšlení o vzdělávání v preprimární a primární edukaci: česko-slovenské pedagogické a psychologické studie. Ústí nad Labem, Univerzita J. E. Purkyně (2010)
Čejka M.: Česká lexikologie a lexikografie. Brno, Masarykova Univerzita (1992)
Čermák F.: Jazyk a jazykověda. Praha, Nakladatelství Karolinum (2004)
Flajšhans V.: Česká přísloví. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci (2013)
Hayran Zeynel: Proverbs and Idioms in Children´s Books. Faculty of Education, Ahi Evran University, Kirsehir, Turkey (2017)
Říčan J., Chytrý V., Jindráček V., Kroufek R., Janovec J., Schreil Z.: Metodické provázení oborovými didaktikami. Ústí nad Labem, Univerzita J. E. Purkyně (2019)
Skýbová Jana: Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství 1. stupně. Praha, Univerzita Karlova Pedagogická fakulta (2007)
Vulchanov V., Vulchanova M., Stankova M.: Idiom comprehension in the first language: A developmental study. Vigo International Journal of Applied Linguistics (2011)
Zemanová Mirka: Co na srdci, to na jazyku. Brno, Computer Press (2008)
Seznam doporučené literatury
Brtnová Čepičková Ivana: Aktivní konstrukce přírodovědného poznání žáků primární školy. Ústí nad Labem, Univerzita J. E. Purkyně (2005)
Brtnová Čepičková Ivana, korporativní autoři PF Univerzity J. E. Purkyně, PF Prešovské univerzity, PF Mateja Bela: Klíčové kompetence jako způsob myšlení o vzdělávání v preprimární a primární edukaci: česko-slovenské pedagogické a psychologické studie. Ústí nad Labem, Univerzita J. E. Purkyně (2010)
Čejka M.: Česká lexikologie a lexikografie. Brno, Masarykova Univerzita (1992)
Čermák F.: Jazyk a jazykověda. Praha, Nakladatelství Karolinum (2004)
Flajšhans V.: Česká přísloví. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci (2013)
Hayran Zeynel: Proverbs and Idioms in Children´s Books. Faculty of Education, Ahi Evran University, Kirsehir, Turkey (2017)
Říčan J., Chytrý V., Jindráček V., Kroufek R., Janovec J., Schreil Z.: Metodické provázení oborovými didaktikami. Ústí nad Labem, Univerzita J. E. Purkyně (2019)
Skýbová Jana: Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství 1. stupně. Praha, Univerzita Karlova Pedagogická fakulta (2007)
Vulchanov V., Vulchanova M., Stankova M.: Idiom comprehension in the first language: A developmental study. Vigo International Journal of Applied Linguistics (2011)
Zemanová Mirka: Co na srdci, to na jazyku. Brno, Computer Press (2008)