Tato bakalářská práce se zabývá komunikací s dětmi, které mají odlišný mateřský jazyk a skládá se z teoretické a praktické části. V teoretické části je charakterizován předškolní věk dítěte, popsán vývoj kognitivních procesů v této fázi života a také je zde vymezen termín komunikace. Na závěr teoretické části se věnujeme dětem s odlišným mateřským jazykem a jejich začleňování do mateřských škol. Praktická část zahrnuje kvalitativní výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit a popsat, jakým způsobem komunikují učitelky
s dětmi s odlišným mateřským jazykem ve vybraných mateřských školách na území Ústeckého kraje.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with communication with children who have a different native language and consists of a theoretical part and practical part. The theoretical part characterizes the preschool age of the child, describes the development of cognitive processes at this stage of life and defines communication. At the end of the theoretical part we pay attention to children with a different native language and their integration into kindergartens. The practical part includes a qualitative research investigation, which goal was to find out and describe how teachers communicate with children with different native language in selected kindergartens in Ústí nad Labem region.
Keywords
předškolní věk, dítě s odlišným mateřským jazykem, komunikace, mateřská škola, Ústecký kraj
Keywords in English
preschool age, children with different native language, communication, kindergarten, Ústí nad Labem region
Length of the covering note
58 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá komunikací s dětmi, které mají odlišný mateřský jazyk a skládá se z teoretické a praktické části. V teoretické části je charakterizován předškolní věk dítěte, popsán vývoj kognitivních procesů v této fázi života a také je zde vymezen termín komunikace. Na závěr teoretické části se věnujeme dětem s odlišným mateřským jazykem a jejich začleňování do mateřských škol. Praktická část zahrnuje kvalitativní výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit a popsat, jakým způsobem komunikují učitelky
s dětmi s odlišným mateřským jazykem ve vybraných mateřských školách na území Ústeckého kraje.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with communication with children who have a different native language and consists of a theoretical part and practical part. The theoretical part characterizes the preschool age of the child, describes the development of cognitive processes at this stage of life and defines communication. At the end of the theoretical part we pay attention to children with a different native language and their integration into kindergartens. The practical part includes a qualitative research investigation, which goal was to find out and describe how teachers communicate with children with different native language in selected kindergartens in Ústí nad Labem region.
Keywords
předškolní věk, dítě s odlišným mateřským jazykem, komunikace, mateřská škola, Ústecký kraj
Keywords in English
preschool age, children with different native language, communication, kindergarten, Ústí nad Labem region
Research Plan
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2020 a dbát na její dodržování.
Vybrat a prostudovat si odbornou literaturu k vybranému tématu bakalářské práce a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část práce do kapitol a podkapitol (charakteristika předškolního věku dítěte, řeč a její vývojové fáze, charakteristika dětí s odlišným mazeřským jazykem, druhy a funkce komunikace, pedagogická komunikace).
Oslovit ke spolupráci za účelem průzkumu přibližně 3-5 pedagogů z vybraných mateřských škol v Ústeckém kraji. Připravit podklady pro praktickou část bakalářské práce \textendash strukturované rozhovory na téma komunikace s dětmi s OMJ v mateřské škole. Realizovat vlastní výzkumné šetření.
Zpracovat praktickou část, statisticky vyhodnotit získaná data a shrnout výsledky praktické části bakalářské práce.
Zpracovat diskusi, shrnutí a závěr, v němž se pokusíme zobecnit získané poznatky a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Research Plan
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2020 a dbát na její dodržování.
Vybrat a prostudovat si odbornou literaturu k vybranému tématu bakalářské práce a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část práce do kapitol a podkapitol (charakteristika předškolního věku dítěte, řeč a její vývojové fáze, charakteristika dětí s odlišným mazeřským jazykem, druhy a funkce komunikace, pedagogická komunikace).
Oslovit ke spolupráci za účelem průzkumu přibližně 3-5 pedagogů z vybraných mateřských škol v Ústeckém kraji. Připravit podklady pro praktickou část bakalářské práce \textendash strukturované rozhovory na téma komunikace s dětmi s OMJ v mateřské škole. Realizovat vlastní výzkumné šetření.
Zpracovat praktickou část, statisticky vyhodnotit získaná data a shrnout výsledky praktické části bakalářské práce.
Zpracovat diskusi, shrnutí a závěr, v němž se pokusíme zobecnit získané poznatky a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Recommended resources
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
Recommended resources
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.