Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci a je o přípravě a realizaci představení stínového divadla propojeného s divadlem využívajícím UV barvy. Toto představení připravují žáci prvního a druhého stupně základní školy v rámci vyučování výtvarné výchovy a zároveň žáci výtvarného kroužku. Záměrem je seznámení se strukturou příprav stínového divadla a dalšími drobnými výtvarnými činnostmi vztahujícími se ke zvolenému tématu Obrazy z lidských dějin ve hře barev, světla a stínu, dále pak vzájemné porovnání přístupu i samotného uchopení a zpracování tématu dvěma odlišnými věkovými skupinami žáků ZŠ. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů umění, dějiny výtvarného umění spojené se světlem a stínem, principy světla a stínu, barvy a barevné spektrum, projektové vyučování, kooperativní vyučování, divadlo, film, dramatická výchova, divadelní profese. Věnuje se pojetí světla a stínu v lidském životě a ve výtvarném umění. Samostatná stať je věnována stínovému divadlu a divadlu UV barev. Empirická část je věnována přípravě a realizaci divadelního představení a s tématem spjatou výtvarnou řadou. Představuje vhodné praktické využití teoretických znalostí, získaných během běžné výuky na základní škole formou sofistikovaného využití mezipředmětových vztahů. Následuje zhodnocení projektu samotnými realizátory formou dotazníku. Jsou zmíněna pozitiva, ale i problémy, které nastaly, a jejich řešení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis follows on from the bachelor´s thesis and it is about the preparation and realization of a performance shadow theater which is connected with a theater using UV colours. This performance is being prepared by the first and second graders of Primary School in their Art lessons and within their Art course. The aim is to get acquainted with the structure of the preparations for the shadow theater and other small creative activities related to chosen topic Paintings from human history in the play of colors, light and shadow. Furthermore a natural comparison of the approach and the actual grasp and processing of the topic by two different age groups of Primary School pupils. The theoretical part contains the definition of the concepts of art the history of fine arts associated with light and shadow, the principles of light and shadow, colour and colour spectrum, project teaching, cooperative, theater, film, drama education, theater professions. It focuses on the concept of light and shadow in human life and in the visual arts. The article itself is dedicated in the visual to the shadow theater and the theater of UV colours. The empirical part is devoted to the to the preparation and realization of a theatrical performance and to a theme related to the art series. It represents a suitable practical use of theoretical knowledge acquired during regular teaching at Primary School in the form of sophisticated use of interdisciplinary relationships. This is followed by an evalution of the project by the implementers themselves in the form of a questionnaire. The positives are mentioned as well as the problems that have occurred and their solutions.
Klíčová slova
Světlo, stín, barva, UV barvy, stínové divadlo, umění, dějiny
Klíčová slova v angličtině
Light, shadow, color, UV colors, shadow theater, art, history
Rozsah průvodní práce
146 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci a je o přípravě a realizaci představení stínového divadla propojeného s divadlem využívajícím UV barvy. Toto představení připravují žáci prvního a druhého stupně základní školy v rámci vyučování výtvarné výchovy a zároveň žáci výtvarného kroužku. Záměrem je seznámení se strukturou příprav stínového divadla a dalšími drobnými výtvarnými činnostmi vztahujícími se ke zvolenému tématu Obrazy z lidských dějin ve hře barev, světla a stínu, dále pak vzájemné porovnání přístupu i samotného uchopení a zpracování tématu dvěma odlišnými věkovými skupinami žáků ZŠ. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů umění, dějiny výtvarného umění spojené se světlem a stínem, principy světla a stínu, barvy a barevné spektrum, projektové vyučování, kooperativní vyučování, divadlo, film, dramatická výchova, divadelní profese. Věnuje se pojetí světla a stínu v lidském životě a ve výtvarném umění. Samostatná stať je věnována stínovému divadlu a divadlu UV barev. Empirická část je věnována přípravě a realizaci divadelního představení a s tématem spjatou výtvarnou řadou. Představuje vhodné praktické využití teoretických znalostí, získaných během běžné výuky na základní škole formou sofistikovaného využití mezipředmětových vztahů. Následuje zhodnocení projektu samotnými realizátory formou dotazníku. Jsou zmíněna pozitiva, ale i problémy, které nastaly, a jejich řešení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis follows on from the bachelor´s thesis and it is about the preparation and realization of a performance shadow theater which is connected with a theater using UV colours. This performance is being prepared by the first and second graders of Primary School in their Art lessons and within their Art course. The aim is to get acquainted with the structure of the preparations for the shadow theater and other small creative activities related to chosen topic Paintings from human history in the play of colors, light and shadow. Furthermore a natural comparison of the approach and the actual grasp and processing of the topic by two different age groups of Primary School pupils. The theoretical part contains the definition of the concepts of art the history of fine arts associated with light and shadow, the principles of light and shadow, colour and colour spectrum, project teaching, cooperative, theater, film, drama education, theater professions. It focuses on the concept of light and shadow in human life and in the visual arts. The article itself is dedicated in the visual to the shadow theater and the theater of UV colours. The empirical part is devoted to the to the preparation and realization of a theatrical performance and to a theme related to the art series. It represents a suitable practical use of theoretical knowledge acquired during regular teaching at Primary School in the form of sophisticated use of interdisciplinary relationships. This is followed by an evalution of the project by the implementers themselves in the form of a questionnaire. The positives are mentioned as well as the problems that have occurred and their solutions.
Klíčová slova
Světlo, stín, barva, UV barvy, stínové divadlo, umění, dějiny
Klíčová slova v angličtině
Light, shadow, color, UV colors, shadow theater, art, history
Zásady pro vypracování
Shromáždění a prostudování odborné literatury a informačních zdrojů, které se vztahují k danému tématu.
Prostudování a dodržování směrnice ke psaní kvalifikačních prací.
Stanovení cílů a náplně diplomové práce s názvem Obrazy z lidských dějin ve hře barev, světla a stínu.
Průběžné konzultace s vedoucím práce.
Teoretická část - postupné zpracovávání teoretické části na základě získaných a utříděných informací z prostudované literatury a dalších zdrojů: charakteristika dítěte mladšího a staršího školního věku, současní i historičtí umělci využívající světlo a stín ve své tvorbě, projektové a kooperativní vyučování a výchova, výtvarné techniky k danému tématu.
Praktická část - výběr témat a technik k danému tématu, praktická realizace výtvarných námětů, záznamy o tvorbě, pozorování, fotodokumentace, popis činností.
Závěr - zhodnocení práce, naplnění cílů, seznam literatury a informačních zdrojů
Zásady pro vypracování
Shromáždění a prostudování odborné literatury a informačních zdrojů, které se vztahují k danému tématu.
Prostudování a dodržování směrnice ke psaní kvalifikačních prací.
Stanovení cílů a náplně diplomové práce s názvem Obrazy z lidských dějin ve hře barev, světla a stínu.
Průběžné konzultace s vedoucím práce.
Teoretická část - postupné zpracovávání teoretické části na základě získaných a utříděných informací z prostudované literatury a dalších zdrojů: charakteristika dítěte mladšího a staršího školního věku, současní i historičtí umělci využívající světlo a stín ve své tvorbě, projektové a kooperativní vyučování a výchova, výtvarné techniky k danému tématu.
Praktická část - výběr témat a technik k danému tématu, praktická realizace výtvarných námětů, záznamy o tvorbě, pozorování, fotodokumentace, popis činností.
Závěr - zhodnocení práce, naplnění cílů, seznam literatury a informačních zdrojů
Seznam doporučené literatury
BAXANDALL, Michael. Stíny a světlo: umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno: Barrister, 2003, 207 s., xvi s. barev. obr. příl. Dějiny teorie a umění. ISBN 80-865-9858-6. BALEKA, Jan. Výtvarné umění: výkladový slovník : (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 429 s. ISBN 80-200-0609-5. KULKA, Jiří. Psychologie umění: Obecné základy. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada, 2008, 435 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7. ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004, 265 s.ISBN 80-902267-5-2. ZHOŘ, Igor, Radek HORÁČEK a Vladimír HAVLÍK. Akční tvorba. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1991, 84 s., obr. příl. ISBN 80-706-7074-6. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 194 s. ISBN 978-80-7367-322-2.
PARRAMÓN, José María. Světlo a stín. [Praha]: Svojtka a Vašut, 1995. Jak na to (Svojtka a Vašut). ISBN 80-7180-044-9.
PARRAMÓN, José María. Teorie barev. [Praha]: Svojtka a Vašut, 1995. Jak na to (Svojtka a Vašut). ISBN 80-7180-046-5.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
MRÁZ, Bohumír. Encyklopedie světového malířství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Academia, 1988.
Seznam doporučené literatury
BAXANDALL, Michael. Stíny a světlo: umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno: Barrister, 2003, 207 s., xvi s. barev. obr. příl. Dějiny teorie a umění. ISBN 80-865-9858-6. BALEKA, Jan. Výtvarné umění: výkladový slovník : (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 429 s. ISBN 80-200-0609-5. KULKA, Jiří. Psychologie umění: Obecné základy. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada, 2008, 435 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7. ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004, 265 s.ISBN 80-902267-5-2. ZHOŘ, Igor, Radek HORÁČEK a Vladimír HAVLÍK. Akční tvorba. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1991, 84 s., obr. příl. ISBN 80-706-7074-6. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 194 s. ISBN 978-80-7367-322-2.
PARRAMÓN, José María. Světlo a stín. [Praha]: Svojtka a Vašut, 1995. Jak na to (Svojtka a Vašut). ISBN 80-7180-044-9.
PARRAMÓN, José María. Teorie barev. [Praha]: Svojtka a Vašut, 1995. Jak na to (Svojtka a Vašut). ISBN 80-7180-046-5.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
MRÁZ, Bohumír. Encyklopedie světového malířství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Academia, 1988.