Předmětem bakalářské práce "Analýza finanční gramotnosti seniorů v domovech pro seniory v Ústeckém kraji" je zjištění úrovně finanční gramotnosti seniorů v domovech pro seniory, jak je uvedeno již v názvu samotné práce. Teoretická část této práce se bude zabývat terminologií dané problematiky, která zahrne finanční gramotnost jako obecné téma, dále pak determinuje domov pro seniory a seniory samotné. V neposlední řadě spojí tyto pojmy v jeden celek a vytvoří charakteristiku finanční gramotnosti seniorů. Empirická část bude zahrnovat popis tvorby dotazníku pro výzkumné šetření, vlastní výzkum a prezentaci výsledků dotazníkového šetření, které bude prováděno v domovech pro seniory v Ústeckém kraji. Práce bude zakončena zjištěními a předmětným výzkumem podloženým problémovými znalostními a kompetenčními okruhy, které budou doporučeny jako základní témata pro další edukaci seniorů - v přiměřeně vhodně redukovaném obsahu upraveném pro tuto cílovou skupinu.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis "Analysis of financial literacy of seniors in elderly care homes in the Ústí region" is to determine the level of financial literacy of seniors in elderly care homes, as stated in the title of the Bachelor thesis itself. The theoretical part of this work will deal with the terminology of the issue, which includes financial literacy as a general topic, then determines the home for seniors and seniors themselves. Finally, it combines these concepts into one whole and creates a characteristic of financial literacy of seniors. The research part will include a description of the creation of questionnaire for the research survey, the research itself and presentation of the results of the questionnaire survey, which will be held in elderly care homes in the Ústí nad Labem region. The work will end with findings and research based on problematic knowledge and competence areas, which will be recommended as basic topics for further education of seniors - in a reasonable and reduced content adapted to this target group.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, finance, finanční vzdělávání, senioři, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, finance, financial education, seniors, elderly care home
Rozsah průvodní práce
71 s. (74 092 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce "Analýza finanční gramotnosti seniorů v domovech pro seniory v Ústeckém kraji" je zjištění úrovně finanční gramotnosti seniorů v domovech pro seniory, jak je uvedeno již v názvu samotné práce. Teoretická část této práce se bude zabývat terminologií dané problematiky, která zahrne finanční gramotnost jako obecné téma, dále pak determinuje domov pro seniory a seniory samotné. V neposlední řadě spojí tyto pojmy v jeden celek a vytvoří charakteristiku finanční gramotnosti seniorů. Empirická část bude zahrnovat popis tvorby dotazníku pro výzkumné šetření, vlastní výzkum a prezentaci výsledků dotazníkového šetření, které bude prováděno v domovech pro seniory v Ústeckém kraji. Práce bude zakončena zjištěními a předmětným výzkumem podloženým problémovými znalostními a kompetenčními okruhy, které budou doporučeny jako základní témata pro další edukaci seniorů - v přiměřeně vhodně redukovaném obsahu upraveném pro tuto cílovou skupinu.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis "Analysis of financial literacy of seniors in elderly care homes in the Ústí region" is to determine the level of financial literacy of seniors in elderly care homes, as stated in the title of the Bachelor thesis itself. The theoretical part of this work will deal with the terminology of the issue, which includes financial literacy as a general topic, then determines the home for seniors and seniors themselves. Finally, it combines these concepts into one whole and creates a characteristic of financial literacy of seniors. The research part will include a description of the creation of questionnaire for the research survey, the research itself and presentation of the results of the questionnaire survey, which will be held in elderly care homes in the Ústí nad Labem region. The work will end with findings and research based on problematic knowledge and competence areas, which will be recommended as basic topics for further education of seniors - in a reasonable and reduced content adapted to this target group.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, finance, finanční vzdělávání, senioři, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, finance, financial education, seniors, elderly care home
Zásady pro vypracování
Předmětem bakalářské práce "Analýza finanční gramotnosti seniorů v domovech pro seniory v Ústeckém kraji" je zjištění úrovně finanční gramotnosti seniorů v domovech pro seniory, jak je uvedeno již v názvu samotné práce. Teoretická část této práce se bude zabývat terminologií dané problematiky, která zahrne finanční gramotnost jako obecné téma, dále pak determinuje domov pro seniory a seniory samotné. V neposlední řadě spojí tyto pojmy v jeden celek a vytvoří charakteristiku finanční gramotnosti seniorů. Výzkumná část bude zahrnovat popis tvorby dotazníku pro výzkumné šetření, vlastní výzkum a prezentaci výsledků dotazníkového šetření, které bude prováděno v domovech pro seniory v Ústeckém kraji. Práce bude zakončena zjištěními a předmětným výzkumem podloženými problémovými znalostními a kompetenčními okruhy, které budou doporučeny jako základní témata pro další edukaci seniorů \textendash v přiměřeně vhodně redukovaném obsahu upraveném pro tuto cílovou skupinu.
Zásady pro vypracování
Předmětem bakalářské práce "Analýza finanční gramotnosti seniorů v domovech pro seniory v Ústeckém kraji" je zjištění úrovně finanční gramotnosti seniorů v domovech pro seniory, jak je uvedeno již v názvu samotné práce. Teoretická část této práce se bude zabývat terminologií dané problematiky, která zahrne finanční gramotnost jako obecné téma, dále pak determinuje domov pro seniory a seniory samotné. V neposlední řadě spojí tyto pojmy v jeden celek a vytvoří charakteristiku finanční gramotnosti seniorů. Výzkumná část bude zahrnovat popis tvorby dotazníku pro výzkumné šetření, vlastní výzkum a prezentaci výsledků dotazníkového šetření, které bude prováděno v domovech pro seniory v Ústeckém kraji. Práce bude zakončena zjištěními a předmětným výzkumem podloženými problémovými znalostními a kompetenčními okruhy, které budou doporučeny jako základní témata pro další edukaci seniorů \textendash v přiměřeně vhodně redukovaném obsahu upraveném pro tuto cílovou skupinu.
Seznam doporučené literatury
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost jako nástroj sociální adaptace a příležitost k překonání negativních důsledků sociálních problémů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-8-0.
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost v kontextu rozvoje celoživotního učení dospělých: andragogice, metodické a psychologické souvislosti. Praha: Česká andragogice společnost, 2016. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-3-5.
BRABEC, Jiří. Finanční gramotnost: srozumitelně a bez překážek. Druhé vydání. Plzeň: ABC finančního vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-905057-0-4.
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů: v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
KALVACH, Zdeněk a kol. Demografie stáří. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
KOCIÁNOVÁ, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG, 2012. 152 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
SPROW FORTÉ, Karin, Edward W. TAYLOR a Elizabeth J. TISDELL, ed. Financial literacy and adult education. San Francisco: Jossey-Bass, 2014. New directions for adult and continuing education. ISBN 978-1-118-85003-9.
ŠLAPÁK, Milan. Finanční příprava na život v důchodu: informovanost, postoje a hodnoty. Praha: VÚPSV, 2010. 89 s. ISBN 978-80-7416-074-5.
VETEŠKA, Jaroslav, Tereza VACÍNOVÁ a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých. Praha: Univerzita J. A. Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9
WALOTEK-ŚCIAŃSKA, Katarzyna, Michal ŠERÁK, Michal SZYSKA a Łukasz TOMCZYK. Starzenie się i starość w dynamicznie szmieniającym się świecie / Stárnutí a stáří v rychle se měnícím světě. Sosnowiec,
WEHNER, Lore a Ylva SCHWINGHAMMER. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0.
Seznam doporučené literatury
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost jako nástroj sociální adaptace a příležitost k překonání negativních důsledků sociálních problémů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-8-0.
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost v kontextu rozvoje celoživotního učení dospělých: andragogice, metodické a psychologické souvislosti. Praha: Česká andragogice společnost, 2016. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-3-5.
BRABEC, Jiří. Finanční gramotnost: srozumitelně a bez překážek. Druhé vydání. Plzeň: ABC finančního vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-905057-0-4.
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů: v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
KALVACH, Zdeněk a kol. Demografie stáří. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
KOCIÁNOVÁ, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG, 2012. 152 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
SPROW FORTÉ, Karin, Edward W. TAYLOR a Elizabeth J. TISDELL, ed. Financial literacy and adult education. San Francisco: Jossey-Bass, 2014. New directions for adult and continuing education. ISBN 978-1-118-85003-9.
ŠLAPÁK, Milan. Finanční příprava na život v důchodu: informovanost, postoje a hodnoty. Praha: VÚPSV, 2010. 89 s. ISBN 978-80-7416-074-5.
VETEŠKA, Jaroslav, Tereza VACÍNOVÁ a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých. Praha: Univerzita J. A. Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9
WALOTEK-ŚCIAŃSKA, Katarzyna, Michal ŠERÁK, Michal SZYSKA a Łukasz TOMCZYK. Starzenie się i starość w dynamicznie szmieniającym się świecie / Stárnutí a stáří v rychle se měnícím světě. Sosnowiec,
WEHNER, Lore a Ylva SCHWINGHAMMER. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0.