Podnikatelé spolu s sebou přinášejí inovace a zlepšují okolí. Tato bakalářská práce se
zabývá zjišťováním podnikatelských postojů a určuje další ukazatele, které ovlivňují ochotu
podnikatelského myšlení studentů (např. podnikatelská činnost rodičů, vzory). Sběr dat
probíhal formou dotazníkového šetření zaměřeného na studenty středních škol v Ústeckém
kraji. Vyhodnocení dat proběhlo metodologií Entrepreneurial Mindset Index (adaptovaná na
regionální specifika) a metoda logistické regrese a Friedmanova ANOVA. Podniknuté analýzy
prokázaly vliv několika proměnných, a to konkrétně přítomnost podnikatelského vzoru,
pohlaví, studovaný ročník střední školy, kritické myšlení a průměrné skóre celého testu.
Výsledky mohou využít vzdělávací instituce druhého stupně. Také pro instituce podporující
podnikání v regionu, např. inovační a startup centra, ale i u územní a místní samosprávy, či jiné
územní orgány, jako je třeba úřad práce a další
Anotace v angličtině
Entrepreneurs bring innovation and improve their surroundings. Bachelor's thesis
focuses on determining entrepreneurial attitudes, behaviors, and beliefs, as well as identifying
other factors that influence students' willingness to think entrepreneurially (parents'
entrepreneurial activities and role models). Data collection was done through a questionnaire
survey focused on high school students in the Ustecky Region. The Entrepreneurial mindset
index methodology, logistic regression method and Friedman ANOVA is used to evaluate the
data. The undertaken analyses demonstrated the influence of several variables, specifically the
presence of an entrepreneurial model, gender, the year of study in high school, critical thinking,
and the average score of the entire test.
The results can be useful for secondary educational institutions. They can be useful for
institutions supporting entrepreneurship in the region, such as innovation and startup centers,
as well as for territorial and local government of state administration, such as labor offices and
others.
Klíčová slova
Podnikatelské myšlení, ochota k podnikání, střední školy, vzdělávání, podnikání, postoje k
podnikání, Entrepreneurial Mindset Index
Klíčová slova v angličtině
Entrepreneurial mindset willingness to do business, high schools, education, entrepreneurship,
attitudes towards entrepreneurship, Entrepreneurial Mindset Index.
Rozsah průvodní práce
36 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Podnikatelé spolu s sebou přinášejí inovace a zlepšují okolí. Tato bakalářská práce se
zabývá zjišťováním podnikatelských postojů a určuje další ukazatele, které ovlivňují ochotu
podnikatelského myšlení studentů (např. podnikatelská činnost rodičů, vzory). Sběr dat
probíhal formou dotazníkového šetření zaměřeného na studenty středních škol v Ústeckém
kraji. Vyhodnocení dat proběhlo metodologií Entrepreneurial Mindset Index (adaptovaná na
regionální specifika) a metoda logistické regrese a Friedmanova ANOVA. Podniknuté analýzy
prokázaly vliv několika proměnných, a to konkrétně přítomnost podnikatelského vzoru,
pohlaví, studovaný ročník střední školy, kritické myšlení a průměrné skóre celého testu.
Výsledky mohou využít vzdělávací instituce druhého stupně. Také pro instituce podporující
podnikání v regionu, např. inovační a startup centra, ale i u územní a místní samosprávy, či jiné
územní orgány, jako je třeba úřad práce a další
Anotace v angličtině
Entrepreneurs bring innovation and improve their surroundings. Bachelor's thesis
focuses on determining entrepreneurial attitudes, behaviors, and beliefs, as well as identifying
other factors that influence students' willingness to think entrepreneurially (parents'
entrepreneurial activities and role models). Data collection was done through a questionnaire
survey focused on high school students in the Ustecky Region. The Entrepreneurial mindset
index methodology, logistic regression method and Friedman ANOVA is used to evaluate the
data. The undertaken analyses demonstrated the influence of several variables, specifically the
presence of an entrepreneurial model, gender, the year of study in high school, critical thinking,
and the average score of the entire test.
The results can be useful for secondary educational institutions. They can be useful for
institutions supporting entrepreneurship in the region, such as innovation and startup centers,
as well as for territorial and local government of state administration, such as labor offices and
others.
Klíčová slova
Podnikatelské myšlení, ochota k podnikání, střední školy, vzdělávání, podnikání, postoje k
podnikání, Entrepreneurial Mindset Index
Klíčová slova v angličtině
Entrepreneurial mindset willingness to do business, high schools, education, entrepreneurship,
attitudes towards entrepreneurship, Entrepreneurial Mindset Index.
Zásady pro vypracování
V Ústeckém kraji jsou od roku 2016 konzistentně nízké počty živnostníků a podnikatelů. Podnikatelé ale přinášejí inovace a zlepšují okolí. Tato bakalářská práce se zabývá zjišťováním podnikatelských postojů, chování a přesvědčení studentů středních škol a určením dalších faktorů, které ovlivňují ochotu studentů středních škol pro podnikatelské myšlení (např. podnikatelská činnost rodičů, vzory). Sběr dat bude probíhat formou dotazníkového šetření zaměřeného na studenty středních škol v Ústeckém kraji. Pro vyhodnocení dat pak bude použita metodologie Entrepreneurial Mindset Index (adaptovaná na regionální specifika, např. národnostní složení, etnické složení) a metoda regresní analýzy a ANOVA. Výsledky mohou využít vzdělávací instituce druhého stupně, které mohou zavést předměty, které pomohou v rozvoji podnikatelského myšlení, které následně využijí studenti nejen při zakládání podniků. Také to může pomoci institucím podporující podnikání v regionu jako jsou např. inovační a startup centra, ale i u územním a místním samosprávám, či jiným územním orgánům státní správy se speciální působností, jako je třeba úřad práce a další, které poskytují podporu pro zahájení podnikání.
Zásady pro vypracování
V Ústeckém kraji jsou od roku 2016 konzistentně nízké počty živnostníků a podnikatelů. Podnikatelé ale přinášejí inovace a zlepšují okolí. Tato bakalářská práce se zabývá zjišťováním podnikatelských postojů, chování a přesvědčení studentů středních škol a určením dalších faktorů, které ovlivňují ochotu studentů středních škol pro podnikatelské myšlení (např. podnikatelská činnost rodičů, vzory). Sběr dat bude probíhat formou dotazníkového šetření zaměřeného na studenty středních škol v Ústeckém kraji. Pro vyhodnocení dat pak bude použita metodologie Entrepreneurial Mindset Index (adaptovaná na regionální specifika, např. národnostní složení, etnické složení) a metoda regresní analýzy a ANOVA. Výsledky mohou využít vzdělávací instituce druhého stupně, které mohou zavést předměty, které pomohou v rozvoji podnikatelského myšlení, které následně využijí studenti nejen při zakládání podniků. Také to může pomoci institucím podporující podnikání v regionu jako jsou např. inovační a startup centra, ale i u územním a místním samosprávám, či jiným územním orgánům státní správy se speciální působností, jako je třeba úřad práce a další, které poskytují podporu pro zahájení podnikání.
Seznam doporučené literatury
Bosman L., Fernhaber S. (2018) Defining the Entrepreneurial Mindset. In: Teaching the Entrepreneurial Mindset to Engineers. Springer, Cham. Retrieved 6.4.2021 from: https://doi.org/10.1007/978-3-319-61412-0_2
Brandstätter H (1997) Becoming an entrepreneur – a question of personality structure? Journal of Economic Psychology
https://doi.org/10.1016/S0167-4870(97)00003-2
Bird, B., Schjoedt, L., & Baum, J. R. (2012). Editor’s Introduction. Entrepreneurs’ Behavior: Elucidation and Measurement. Entrepreneurship Theory and Practice, https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2012.00535.x
Drnovsek, M.,Wincent, J. & Cardon, M. (2010). Entrepreneurial Self-Efficacy and Business Start-up: Developing a MultiDimensional Definition. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research. 16. 329-348. https://doi.org/10.1108/13552551011054516.
Krueger, N. F., Jr., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L. (2000). Competing model of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15(5–6), 411–432.
https://doi.org/10.1016/S0883-9026(98)00033-0
Ekman, S., & Ekman, A. (2009). Designing an Entrepreneurial Mindset in Engineering and Management. ICED 09 – The 17th international konference of engineering design, vol 9: Human behaviour in design: 179–190. Retrieved 9.4.2021 from: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-13796
Ministerstvo průmyslu a obchodu. (2021). Ministerstvo průmyslu a obchodu, oficiální stránky. Retrieved 9.5.2021 z: https://www.mpo.cz/cz/podnikani/zivnostenske-podnikani/statisticke-udaje-o-podnikatelich/pocty-podnikatelu-a-zivnosti-dle-kraju--225453/
Egerová, D., Eger, L. & Mičík, M. Does entrepreneurship education matter? Business students’ perspectives. Tert Educ Manag 23, 319–333 (2017). https://doi.org/10.1080/13583883.2017.1299205
Gold, T., Rodriguez, S. (2018). Measuring entrepreneurial mindset in youth: Learning from NFTE’s Entrepreneurial Mindset Index. Network for Teaching Entrepreneurship. Retrieved 9.4.2021 from: http://www.nfte.com/wp-content/uploads/2017/12/NFTE-Whitepaper-Measuring-Entrepreneurial-Mindset-in-Youth-November-2018.pdf
Ni, H., Ye, Y. Entrepreneurship Education Matters: Exploring Secondary Vocational School Students’ Entrepreneurial Intention in China. Asia-Pacific Edu Res 27, 409–418 (2018). Retrieved 7.4.2021 from https://doi.org/10.1007/s40299-018-0399-9
Rodriguez, S., & Lieber, H. (2020). Relationship Between Entrepreneurship Education, Entrepreneurial Mindset, and Career Readiness in Secondary Students. Journal of Experiential Education, 43(3), 277–298. https://doi.org/10.1177/1053825920919462
Seznam doporučené literatury
Bosman L., Fernhaber S. (2018) Defining the Entrepreneurial Mindset. In: Teaching the Entrepreneurial Mindset to Engineers. Springer, Cham. Retrieved 6.4.2021 from: https://doi.org/10.1007/978-3-319-61412-0_2
Brandstätter H (1997) Becoming an entrepreneur – a question of personality structure? Journal of Economic Psychology
https://doi.org/10.1016/S0167-4870(97)00003-2
Bird, B., Schjoedt, L., & Baum, J. R. (2012). Editor’s Introduction. Entrepreneurs’ Behavior: Elucidation and Measurement. Entrepreneurship Theory and Practice, https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2012.00535.x
Drnovsek, M.,Wincent, J. & Cardon, M. (2010). Entrepreneurial Self-Efficacy and Business Start-up: Developing a MultiDimensional Definition. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research. 16. 329-348. https://doi.org/10.1108/13552551011054516.
Krueger, N. F., Jr., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L. (2000). Competing model of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15(5–6), 411–432.
https://doi.org/10.1016/S0883-9026(98)00033-0
Ekman, S., & Ekman, A. (2009). Designing an Entrepreneurial Mindset in Engineering and Management. ICED 09 – The 17th international konference of engineering design, vol 9: Human behaviour in design: 179–190. Retrieved 9.4.2021 from: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-13796
Ministerstvo průmyslu a obchodu. (2021). Ministerstvo průmyslu a obchodu, oficiální stránky. Retrieved 9.5.2021 z: https://www.mpo.cz/cz/podnikani/zivnostenske-podnikani/statisticke-udaje-o-podnikatelich/pocty-podnikatelu-a-zivnosti-dle-kraju--225453/
Egerová, D., Eger, L. & Mičík, M. Does entrepreneurship education matter? Business students’ perspectives. Tert Educ Manag 23, 319–333 (2017). https://doi.org/10.1080/13583883.2017.1299205
Gold, T., Rodriguez, S. (2018). Measuring entrepreneurial mindset in youth: Learning from NFTE’s Entrepreneurial Mindset Index. Network for Teaching Entrepreneurship. Retrieved 9.4.2021 from: http://www.nfte.com/wp-content/uploads/2017/12/NFTE-Whitepaper-Measuring-Entrepreneurial-Mindset-in-Youth-November-2018.pdf
Ni, H., Ye, Y. Entrepreneurship Education Matters: Exploring Secondary Vocational School Students’ Entrepreneurial Intention in China. Asia-Pacific Edu Res 27, 409–418 (2018). Retrieved 7.4.2021 from https://doi.org/10.1007/s40299-018-0399-9
Rodriguez, S., & Lieber, H. (2020). Relationship Between Entrepreneurship Education, Entrepreneurial Mindset, and Career Readiness in Secondary Students. Journal of Experiential Education, 43(3), 277–298. https://doi.org/10.1177/1053825920919462