Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku vzdělávání a poskytování komplexní podpory ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami na podkladě sociálního znevýhodnění. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadu na vzdělávání či sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. Pozornost je věnována rovněž problematice vlivu sociokulturního
a socioekonomického statutu rodin na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání. V neposlední řadě je vymezen legislativní rámec vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
a poskytování podpůrných opatření, se zaměřením na cílovou skupinu žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu vybraných aspektů edukace výše uvedené cílové skupiny žáků. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky působícími na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Výstupem diplomové práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění vzdělávání a poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is thematically focused on the issue of education and providing comprehensive support in relation to pupils with special educational needs on the basis of social disadvantage. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of social stratification, social exclusion and its impact on education or social disadvantage in education. Attention is also paid to the issue of the influence of socio-cultural and socio-economic status of families on the course and results of pupils in education. Last but not least, the legislative framework for the education of pupils with special educational needs and the provision of support measures is defined, focusing on the target group of pupils with the need for support in education due to social disadvantage. The practical part of the work presents the results of a qualitatively oriented research survey aimed at analyzing selected aspects of education of the above target group of students. The data are obtained through semi-structured interviews with pedagogical staff working at selected primary schools in the Ústí nad Labem region. The output of the diploma thesis is the formulation of structured recommendations for the possible improvement of education and the provision of comprehensive support to students with social disadvantages.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, sociální integrace, vzdělávání, inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Social Disadvantage, Social Exclusion, Social Integration, Education, Inclusive Education, Supportive Measures.
Rozsah průvodní práce
128 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku vzdělávání a poskytování komplexní podpory ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami na podkladě sociálního znevýhodnění. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadu na vzdělávání či sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. Pozornost je věnována rovněž problematice vlivu sociokulturního
a socioekonomického statutu rodin na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání. V neposlední řadě je vymezen legislativní rámec vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
a poskytování podpůrných opatření, se zaměřením na cílovou skupinu žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu vybraných aspektů edukace výše uvedené cílové skupiny žáků. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky působícími na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Výstupem diplomové práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění vzdělávání a poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is thematically focused on the issue of education and providing comprehensive support in relation to pupils with special educational needs on the basis of social disadvantage. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of social stratification, social exclusion and its impact on education or social disadvantage in education. Attention is also paid to the issue of the influence of socio-cultural and socio-economic status of families on the course and results of pupils in education. Last but not least, the legislative framework for the education of pupils with special educational needs and the provision of support measures is defined, focusing on the target group of pupils with the need for support in education due to social disadvantage. The practical part of the work presents the results of a qualitatively oriented research survey aimed at analyzing selected aspects of education of the above target group of students. The data are obtained through semi-structured interviews with pedagogical staff working at selected primary schools in the Ústí nad Labem region. The output of the diploma thesis is the formulation of structured recommendations for the possible improvement of education and the provision of comprehensive support to students with social disadvantages.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, sociální integrace, vzdělávání, inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Social Disadvantage, Social Exclusion, Social Integration, Education, Inclusive Education, Supportive Measures.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku vzdělávání a poskytování komplexní podpory ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami na podkladě sociálního znevýhodnění. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadu na vzdělávání či sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. Pozornost bude věnována rovněž problematice vlivu sociokulturního a socioekonomického statutu rodin na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání. V neposlední řadě bude vymezen legislativní rámec vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování podpůrných opatření, se zaměřením na cílovou skupinu žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. V teoretické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu vybraných aspektů edukace výše uvedené cílové skupiny žáků. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky působícími na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Výstupem diplomové práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění vzdělávání a poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním. Při zpracování práce se autorka bude řídit zněním Směrnice č. 5D/2020 - vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku vzdělávání a poskytování komplexní podpory ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami na podkladě sociálního znevýhodnění. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadu na vzdělávání či sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. Pozornost bude věnována rovněž problematice vlivu sociokulturního a socioekonomického statutu rodin na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání. V neposlední řadě bude vymezen legislativní rámec vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování podpůrných opatření, se zaměřením na cílovou skupinu žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. V teoretické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu vybraných aspektů edukace výše uvedené cílové skupiny žáků. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky působícími na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Výstupem diplomové práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění vzdělávání a poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním. Při zpracování práce se autorka bude řídit zněním Směrnice č. 5D/2020 - vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Seznam doporučené literatury
1. HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva (eds.). Pojďte do školy!: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4. 2. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. 3. NĚMEC, Zbyněk. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5. 4. SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5. 5. Školská inkluzivní koncepce Ústeckého kraje 2019 - 2021. Ústí nad Labem: Krajský úřad Ústeckého kraje, 2019. ISBN neuděleno. 6. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. 7. ZÍKOVÁ, Tereza (ed.). Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0053-9.
Seznam doporučené literatury
1. HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva (eds.). Pojďte do školy!: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4. 2. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. 3. NĚMEC, Zbyněk. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5. 4. SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5. 5. Školská inkluzivní koncepce Ústeckého kraje 2019 - 2021. Ústí nad Labem: Krajský úřad Ústeckého kraje, 2019. ISBN neuděleno. 6. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. 7. ZÍKOVÁ, Tereza (ed.). Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0053-9.