Bakalářská práce se zabývá osobami se sluchovým postižením a jejich komunikací s pracovníky veřejné správy a samospráv. Cílem bakalářské práce je identifikace bariér a přínosů v komunikaci mezi osobami se sluchovým handicapem a pracovníky veřejné správy a samosprávy optikou obou stran jako podklad pro zlepšení a zvýšení efektivity řešených procesů. Ke splnění cíle práce byla použita kvantitativní metoda (dotazníkové šetření).
Dle získaných informací je jednou z nejzásadnějších bariér neznalost pracovníků cílové skupiny a nedostatečné nebo žádné školení, které by tuto nevědomost odstranilo. Za důležitou bariéru pokládám také absenci pracovníka, který by ovládal znakový jazyk a byl nápomocný klientům s poruchou sluchu. Z dat je také patrné, že respirátory znemožňují odezírání a tím blokují jeden z komunikačních kanálů.
Mezi mé návrhy patří školení zaměstnanců, a zajištění pracovníka, který aktivně využívá znakový jazyk a mohl by zaměstnancům pomoci s komunikací.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with people with hearing impairments and their communication with employees of public administrations and local governments. The aim of the bachelor thesis is to identify barriers and benefits in communication between people with hearing impairment and employees of public administration and self-government through the eyes of both parties as a basis for improving and increasing the efficiency of the processes. A quantitative method (questionnaire survey) was used to meet the aim of the work.
According to the information obtained, one of the most fundamental barriers is the ignorance of the employees of the target group and insufficient or no training to suppress this ignorance. I also consider the absence of a sign language specialist and helpful to clients with hearing impairment to be an important barrier. The data also show that respirators prevent sensing and thus block one of the communication channels.
My suggestions include proper employee training, an employee who actively uses sign language and could help employees communicate.
Klíčová slova
Neslyšící, komunikační kanály, veřejná správa a samospráva, bariéry, pracovníci veřejné správy a samosprávy.
Klíčová slova v angličtině
Deaf, communication channels, public administrations and self-government, barriers, public administrations, and self-government employees.
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá osobami se sluchovým postižením a jejich komunikací s pracovníky veřejné správy a samospráv. Cílem bakalářské práce je identifikace bariér a přínosů v komunikaci mezi osobami se sluchovým handicapem a pracovníky veřejné správy a samosprávy optikou obou stran jako podklad pro zlepšení a zvýšení efektivity řešených procesů. Ke splnění cíle práce byla použita kvantitativní metoda (dotazníkové šetření).
Dle získaných informací je jednou z nejzásadnějších bariér neznalost pracovníků cílové skupiny a nedostatečné nebo žádné školení, které by tuto nevědomost odstranilo. Za důležitou bariéru pokládám také absenci pracovníka, který by ovládal znakový jazyk a byl nápomocný klientům s poruchou sluchu. Z dat je také patrné, že respirátory znemožňují odezírání a tím blokují jeden z komunikačních kanálů.
Mezi mé návrhy patří školení zaměstnanců, a zajištění pracovníka, který aktivně využívá znakový jazyk a mohl by zaměstnancům pomoci s komunikací.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with people with hearing impairments and their communication with employees of public administrations and local governments. The aim of the bachelor thesis is to identify barriers and benefits in communication between people with hearing impairment and employees of public administration and self-government through the eyes of both parties as a basis for improving and increasing the efficiency of the processes. A quantitative method (questionnaire survey) was used to meet the aim of the work.
According to the information obtained, one of the most fundamental barriers is the ignorance of the employees of the target group and insufficient or no training to suppress this ignorance. I also consider the absence of a sign language specialist and helpful to clients with hearing impairment to be an important barrier. The data also show that respirators prevent sensing and thus block one of the communication channels.
My suggestions include proper employee training, an employee who actively uses sign language and could help employees communicate.
Klíčová slova
Neslyšící, komunikační kanály, veřejná správa a samospráva, bariéry, pracovníci veřejné správy a samosprávy.
Klíčová slova v angličtině
Deaf, communication channels, public administrations and self-government, barriers, public administrations, and self-government employees.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Identifikace bariér a přínosů v rámci komunikace mezi osobami se sluchovým handicapem a pracovníky veřejné správy a samosprávy optikou obou stran jako podklad pro zlepšení a zvýšení efektivity řešených procesů. Ke splnění cíle práce bude použita převážně kvantitativní metoda (dotazníkové šetření) a v případě potřeby integrovaný přístup šetření. Výzkumný vzorek budou tvořit osoby se sluchovým handicapem a pracovníci ve veřejné správě a samosprávě, kdy obě skupiny pochází ze Středočeského kraje.
Struktura (obsah) práce:
Problematika a postavení osob se sluchovým postižením v prostoru a společnosti
Komunikační procesy a postupy ve veřejné správě vzhledem k osobám se sluchovým handicapem
Specifika práce s osobami se sluchovým postižením optikou sociální práce
Vlastní šetření: Identifikace bariér a přínosů v rámci komunikace na základě zjištěných dat z dotazníkového šetření
Návrhy realizovatelných inovací a inovačních momentů pro zlepšení procesu komunikace mezi pracovníky a klienty veřejné správy a samosprávy na základě analýzy současného stavu a dat z dotazníkového šetření
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Identifikace bariér a přínosů v rámci komunikace mezi osobami se sluchovým handicapem a pracovníky veřejné správy a samosprávy optikou obou stran jako podklad pro zlepšení a zvýšení efektivity řešených procesů. Ke splnění cíle práce bude použita převážně kvantitativní metoda (dotazníkové šetření) a v případě potřeby integrovaný přístup šetření. Výzkumný vzorek budou tvořit osoby se sluchovým handicapem a pracovníci ve veřejné správě a samosprávě, kdy obě skupiny pochází ze Středočeského kraje.
Struktura (obsah) práce:
Problematika a postavení osob se sluchovým postižením v prostoru a společnosti
Komunikační procesy a postupy ve veřejné správě vzhledem k osobám se sluchovým handicapem
Specifika práce s osobami se sluchovým postižením optikou sociální práce
Vlastní šetření: Identifikace bariér a přínosů v rámci komunikace na základě zjištěných dat z dotazníkového šetření
Návrhy realizovatelných inovací a inovačních momentů pro zlepšení procesu komunikace mezi pracovníky a klienty veřejné správy a samosprávy na základě analýzy současného stavu a dat z dotazníkového šetření
Seznam doporučené literatury
Horáková, R. (2012). Sluchově postižení \textendash úvod do surdopedie. Praha: Portál.
Souralová, E. (2007). Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením (1. vyd.). Univerzita Palackého v Olomouci.
Strnadová, V. (2008). Specifické neverbální projevy neslyšících lidí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
Tegze, O. (2003). Neverbální komunikace (1. vyd.). Computer Press a.s. Brno.
Toráčová, V. (2008). Tlumočení pro neslyšící a související legislativa. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
Seznam doporučené literatury
Horáková, R. (2012). Sluchově postižení \textendash úvod do surdopedie. Praha: Portál.
Souralová, E. (2007). Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením (1. vyd.). Univerzita Palackého v Olomouci.
Strnadová, V. (2008). Specifické neverbální projevy neslyšících lidí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
Tegze, O. (2003). Neverbální komunikace (1. vyd.). Computer Press a.s. Brno.
Toráčová, V. (2008). Tlumočení pro neslyšící a související legislativa. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.