Tato bakalářská práce se zabývá tématem sociálního vyloučení, přičemž hlavní pozornost je věnována potřebám dětí v sociálně vyloučené lokalitě Boletice nad Labem. Cílem práce je analýza potřeb dětí, které trvale žijí v této sociálně vyloučené lokalitě. Nejdříve se práce zabývá sociálním vyloučením a sociálně vyloučenými lokalitami. Velká pozornost je také zaměřena na vyloučenou lokalitu Boletice nad Labem. Autor se v práci zaměřuje také na vývoj dítěte, jelikož je silně ovlivněn vyrůstáním v sociálně vyloučené lokalitě a je stěžejní v rámci procesu formování potřeb dětí. V práci jsou dále představeny různé možnosti, jak rozumět základním lidským potřebám a potřebám dětí. Následně je věnována pozornost Romům a samotnému romství, které je v této vyloučené lokalitě vysoce zastoupeno a které má vliv na potřeby dětí. Stěžejní částí bakalářské práce je kvalitativní výzkum, který byl prováděn formou polostrukturovaných rozhovorů s dětmi z Boletic nad Labem a pracovníky v sociálních službách z organizace INDIGO, která sídlí přímo v této lokalitě.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the topic of social exclusion where the main attention is devoted to the needs of children in the socially excluded locality Boletice nad Labem. The aim of this thesis is the analysis of the needs of children who live in this socially excluded locality. Firstly, the work deals with social exclusion and socially excluded localities. Great attention is also paid to socially excluded locality Boletice nad Labem. The author also focuses on the child's development, because this development is strongly influenced by growing up in socially excluded locality and it is also very important in the process of shaping children's needs. This thesis also presents various ways how to understand basic human needs and needs of children. Subsequently, attention is paid to the Roma and the concept of romaness, which is highly represented in this socially excluded locality and has a strong influence on children's needs. Essential part of this Bachelor's thesis is qualitative research, which was carried out in the form of semi-structured interviews with children from Boletice nad Labem and with social workers from the organization INDIGO, which is located in this location.
Klíčová slova
sociálně vyloučená lokalita, sociální vyloučení, potřeby, děti, Romové
Klíčová slova v angličtině
socially excluded locality, social exclusion, needs, children, Roma
Rozsah průvodní práce
59 s. (107 156 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem sociálního vyloučení, přičemž hlavní pozornost je věnována potřebám dětí v sociálně vyloučené lokalitě Boletice nad Labem. Cílem práce je analýza potřeb dětí, které trvale žijí v této sociálně vyloučené lokalitě. Nejdříve se práce zabývá sociálním vyloučením a sociálně vyloučenými lokalitami. Velká pozornost je také zaměřena na vyloučenou lokalitu Boletice nad Labem. Autor se v práci zaměřuje také na vývoj dítěte, jelikož je silně ovlivněn vyrůstáním v sociálně vyloučené lokalitě a je stěžejní v rámci procesu formování potřeb dětí. V práci jsou dále představeny různé možnosti, jak rozumět základním lidským potřebám a potřebám dětí. Následně je věnována pozornost Romům a samotnému romství, které je v této vyloučené lokalitě vysoce zastoupeno a které má vliv na potřeby dětí. Stěžejní částí bakalářské práce je kvalitativní výzkum, který byl prováděn formou polostrukturovaných rozhovorů s dětmi z Boletic nad Labem a pracovníky v sociálních službách z organizace INDIGO, která sídlí přímo v této lokalitě.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the topic of social exclusion where the main attention is devoted to the needs of children in the socially excluded locality Boletice nad Labem. The aim of this thesis is the analysis of the needs of children who live in this socially excluded locality. Firstly, the work deals with social exclusion and socially excluded localities. Great attention is also paid to socially excluded locality Boletice nad Labem. The author also focuses on the child's development, because this development is strongly influenced by growing up in socially excluded locality and it is also very important in the process of shaping children's needs. This thesis also presents various ways how to understand basic human needs and needs of children. Subsequently, attention is paid to the Roma and the concept of romaness, which is highly represented in this socially excluded locality and has a strong influence on children's needs. Essential part of this Bachelor's thesis is qualitative research, which was carried out in the form of semi-structured interviews with children from Boletice nad Labem and with social workers from the organization INDIGO, which is located in this location.
Klíčová slova
sociálně vyloučená lokalita, sociální vyloučení, potřeby, děti, Romové
Klíčová slova v angličtině
socially excluded locality, social exclusion, needs, children, Roma
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce
Cílem bakalářské práce je analyzovat, jaké potřeby mají děti, které trvale žijí v sociálně vyloučené lokalitě Boletice nad Labem. Výzkum bude realizován prostřednictvím kvalitativních rozhovorů s dětmi ve věku od 13 do 16 let a pracovníky organizace INDIGO.
Struktura (obsah) práce:
1. Příčiny vzniku sociálně vyloučených lokalit
2. Specifikace sociálně vyloučené lokality Boletice nad Labem
3. Vliv romství na potřeby dětí
4. Vliv prostředí sociálně vyloučené lokality na vývoj dítěte
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce
Cílem bakalářské práce je analyzovat, jaké potřeby mají děti, které trvale žijí v sociálně vyloučené lokalitě Boletice nad Labem. Výzkum bude realizován prostřednictvím kvalitativních rozhovorů s dětmi ve věku od 13 do 16 let a pracovníky organizace INDIGO.
Struktura (obsah) práce:
1. Příčiny vzniku sociálně vyloučených lokalit
2. Specifikace sociálně vyloučené lokality Boletice nad Labem
3. Vliv romství na potřeby dětí
4. Vliv prostředí sociálně vyloučené lokality na vývoj dítěte
Seznam doporučené literatury
Hirt, T., Jakoubek, M. a kol. (2006). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
Kaleja, M., Knejp, J. (2009). Mluvme o Romech: Aven vakeras pal o Roma. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Morvayová, P. (2008). Děti trvale žijící v prostředí sociálně vyloučené lokality: determinanty vzdělávání v sociokulturním kontextu. Dostupné z http://www.antropoweb.cz/media/webzin/webzin_1_2008/04_morvayova.pdf
Vališ, D. (2016). Vstupní analýza Děčín. Dostupné z https://www.socialni-zaclenovani.cz/wp-content/uploads/Decin_VA.pdf
Seznam doporučené literatury
Hirt, T., Jakoubek, M. a kol. (2006). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
Kaleja, M., Knejp, J. (2009). Mluvme o Romech: Aven vakeras pal o Roma. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Morvayová, P. (2008). Děti trvale žijící v prostředí sociálně vyloučené lokality: determinanty vzdělávání v sociokulturním kontextu. Dostupné z http://www.antropoweb.cz/media/webzin/webzin_1_2008/04_morvayova.pdf
Vališ, D. (2016). Vstupní analýza Děčín. Dostupné z https://www.socialni-zaclenovani.cz/wp-content/uploads/Decin_VA.pdf