Bakalářská práce se zabývá možnostmi sociální práce ve vzdělávání na základních
školách v rámci distanční výuky a následného návratu žáků do škol ve Středočeském kraji s cílem vytvořit doporučené postupy pro pedagogické pracovníky, jak v těchto situacích postupovat ve prospěch dítěte a jeho rodiny. K získání výzkumných dat byl jako hlavní metoda zvolen kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Práce se věnuje distanční výuce a jejím specifikům, podpoře dětí pomocí sociální práce v rámci pandemie
a nalezením vhodného řešení situace, podpoře rodin pomocí činností sociální práce při vzdělávání dětí s ohledem na dopad v sociální oblasti a možnostmi podpory rodině i žákům. Na závěr je navrženo vhodné řešení a vytvoření doporučení sociální práce v kontextu distanční výuky a z toho plynoucí výstupy pro pedagogické pracovníky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities of social work in education at elementary schools within distance learning and the subsequent return of pupils to schools in the Central Bohemian Region with the aim of creating recommended procedures for teaching staff on how to proceed in these situations for the benefit of the child and his family. To obtain research data, qualitative research through semi-structured interviews was chosen as the main method. The thesis deals with distance learning and its specifics, support for children through social work within the pandemic and finding a suitable solution to the situation, support for families through social work activities in the education of children with regard to the impact in the social area and the possibilities of support for the family and pupils. Finally, a suitable solution and creation of recommendations for social work in the context of distance learning and the resulting outputs for teaching staff are proposed.
Klíčová slova
Základní škola, distanční výuka, podpora dětí pomocí sociální práce, podpora rodin pomocí činností sociální práce při vzdělávání dětí, kvalitativní výzkum, možnosti sociální práce.
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, distance learning, support of children through social work,
support of families through social work activities in the education of children, qualitative research, possibilities of social work.
Rozsah průvodní práce
46 s. (78 675 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi sociální práce ve vzdělávání na základních
školách v rámci distanční výuky a následného návratu žáků do škol ve Středočeském kraji s cílem vytvořit doporučené postupy pro pedagogické pracovníky, jak v těchto situacích postupovat ve prospěch dítěte a jeho rodiny. K získání výzkumných dat byl jako hlavní metoda zvolen kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Práce se věnuje distanční výuce a jejím specifikům, podpoře dětí pomocí sociální práce v rámci pandemie
a nalezením vhodného řešení situace, podpoře rodin pomocí činností sociální práce při vzdělávání dětí s ohledem na dopad v sociální oblasti a možnostmi podpory rodině i žákům. Na závěr je navrženo vhodné řešení a vytvoření doporučení sociální práce v kontextu distanční výuky a z toho plynoucí výstupy pro pedagogické pracovníky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities of social work in education at elementary schools within distance learning and the subsequent return of pupils to schools in the Central Bohemian Region with the aim of creating recommended procedures for teaching staff on how to proceed in these situations for the benefit of the child and his family. To obtain research data, qualitative research through semi-structured interviews was chosen as the main method. The thesis deals with distance learning and its specifics, support for children through social work within the pandemic and finding a suitable solution to the situation, support for families through social work activities in the education of children with regard to the impact in the social area and the possibilities of support for the family and pupils. Finally, a suitable solution and creation of recommendations for social work in the context of distance learning and the resulting outputs for teaching staff are proposed.
Klíčová slova
Základní škola, distanční výuka, podpora dětí pomocí sociální práce, podpora rodin pomocí činností sociální práce při vzdělávání dětí, kvalitativní výzkum, možnosti sociální práce.
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, distance learning, support of children through social work,
support of families through social work activities in the education of children, qualitative research, possibilities of social work.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude identifikovat prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů činnosti spadající do oblasti sociální práce na ZŠ během distanční výuky a návratu žáků do škol. Dále bude analyzováno, jakým způsobem byly vykonávány. Na základě zjištěných dat budou vytvořeny doporučené postupy pro pedagogické pracovníky, jak v těchto činnostech (situacích) postupovat ku prospěchu dítěte a jeho rodiny.
Struktura práce:
1. Distanční výuka - specifika distančního vzdělávání na základní škole, rizika, vnímání, příležitost k investování do programů ke snížení nerovnosti
2. Podpora dětí pomocí činností sociální práce v rámci pandemie - současný stav pomoci dětem i rodinám překlenout obtížné období a následné nalezení vhodného řešení situace, prevence vzniku nevhodného řešení
3. Podpora rodin pomocí činností sociální práce při vzdělání dětí s ohledem na dopad v sociální oblasti - možnosti poskytnutí podpory rodině i žákům
4. Návrhy vhodných řešení a vytvoření činností sociální práce v kontextu distanční výuky a z toho plynoucí výstupy pro pedagogické pracovníky
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude identifikovat prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů činnosti spadající do oblasti sociální práce na ZŠ během distanční výuky a návratu žáků do škol. Dále bude analyzováno, jakým způsobem byly vykonávány. Na základě zjištěných dat budou vytvořeny doporučené postupy pro pedagogické pracovníky, jak v těchto činnostech (situacích) postupovat ku prospěchu dítěte a jeho rodiny.
Struktura práce:
1. Distanční výuka - specifika distančního vzdělávání na základní škole, rizika, vnímání, příležitost k investování do programů ke snížení nerovnosti
2. Podpora dětí pomocí činností sociální práce v rámci pandemie - současný stav pomoci dětem i rodinám překlenout obtížné období a následné nalezení vhodného řešení situace, prevence vzniku nevhodného řešení
3. Podpora rodin pomocí činností sociální práce při vzdělání dětí s ohledem na dopad v sociální oblasti - možnosti poskytnutí podpory rodině i žákům
4. Návrhy vhodných řešení a vytvoření činností sociální práce v kontextu distanční výuky a z toho plynoucí výstupy pro pedagogické pracovníky
Seznam doporučené literatury
Havlík, R., & Koťa, J. (2011). Sociologie výchovy a školy (3. vyd.). Praha: Portál.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Jílek, D. (2013). Cesty ke škole respektující a naplňující práva dítěte. Boskovice: Česko-britská o.p.s.
Matoušek, O., & kolektiv. (2013). Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál.
Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Havlík, R., & Koťa, J. (2011). Sociologie výchovy a školy (3. vyd.). Praha: Portál.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Jílek, D. (2013). Cesty ke škole respektující a naplňující práva dítěte. Boskovice: Česko-britská o.p.s.
Matoušek, O., & kolektiv. (2013). Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál.
Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.