Tato práce se zaměřuje na silniční daň v České republice a ve Spolkové republice Německo, kde byla v roce 2009 zavedena progresivní sazba daně podle míry znečišťování ovzduší. Vzhledem k tomu, že znečištění ovzduší představuje dlouhodobě celosvětový problém a česká právní úprava se příliš nevěnuje ochraně životního prostředí, jsou v práci porovnány právní úpravy silniční daně obou zemí. Cílem práce je zjistit, zda restrukturalizace silniční daně v Německu po roce 2009 ovlivnila kupní chování spotřebitelů vozidel tak, že kupují ekologicky šetrnější vozidla, tedy vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého (CO2).
Anotace v angličtině
This work focuses on the road tax in the Czech Republic and in the Federal Republic of Germany, where in 2009 a progressive tax rate was introduced according to the degree of air pollution. Given that air pollution has long been a global problem and the Czech legislation does not pay much attention to environmental protection, the work compares the road tax legislation of both countries. The aim of the work is to find out whether the restructuring of the road tax in Germany after 2009 affected the purchasing behavior of vehicle consumers by buying more environmentally friendly vehicles, ie vehicles with lower carbon dioxide (CO2) emissions.
Klíčová slova
Silniční daň, znečištění ovzduší, CO2, Česká republika, Spolková republika Německo, Evropská unie
Klíčová slova v angličtině
Road tax, air pollution, CO2, Czech Republic, Federal Republic of Germany, European Union
Rozsah průvodní práce
36 s. (53 076 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na silniční daň v České republice a ve Spolkové republice Německo, kde byla v roce 2009 zavedena progresivní sazba daně podle míry znečišťování ovzduší. Vzhledem k tomu, že znečištění ovzduší představuje dlouhodobě celosvětový problém a česká právní úprava se příliš nevěnuje ochraně životního prostředí, jsou v práci porovnány právní úpravy silniční daně obou zemí. Cílem práce je zjistit, zda restrukturalizace silniční daně v Německu po roce 2009 ovlivnila kupní chování spotřebitelů vozidel tak, že kupují ekologicky šetrnější vozidla, tedy vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého (CO2).
Anotace v angličtině
This work focuses on the road tax in the Czech Republic and in the Federal Republic of Germany, where in 2009 a progressive tax rate was introduced according to the degree of air pollution. Given that air pollution has long been a global problem and the Czech legislation does not pay much attention to environmental protection, the work compares the road tax legislation of both countries. The aim of the work is to find out whether the restructuring of the road tax in Germany after 2009 affected the purchasing behavior of vehicle consumers by buying more environmentally friendly vehicles, ie vehicles with lower carbon dioxide (CO2) emissions.
Klíčová slova
Silniční daň, znečištění ovzduší, CO2, Česká republika, Spolková republika Německo, Evropská unie
Klíčová slova v angličtině
Road tax, air pollution, CO2, Czech Republic, Federal Republic of Germany, European Union
Zásady pro vypracování
Vzhledem k tomu, že znečištění ovzduší představuje dlouhodobě celosvětový problém, v této práci bude analyzována silniční daň v souvislosti s životním prostředím. Ve Spolkové republice Německo je již od roku 2009 zavedena silniční daň s progresivní sazbou podle míry znečišťování. Cílem práce je zjistit, zda restrukturalizace silniční daně v Německu po roce 2009 ovlivnila kupní chování spotřebitelů vozidel tak, že kupují ekologicky šetrnější vozidla, tedy vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého a nalézt tak možnou inspiraci pro změnu struktury české silniční daně na základě srovnání s německou úpravou. K tomu budou použita sekundární data ze Statistického úřadu Evropské unie o průměrně vyprodukovaném množství oxidu uhličitého u nově nakoupených osobních automobilů v jednotlivých letech v rozmezí od roku 2000 do roku 2018. Budou zkoumané dlouhodobé tendence vývoje počtu nově koupených vozidel podle průměrné hodnoty CO2 za pomoci regresní analýzy. Pokud se prokáže, že po roce 2009 začali lidé více kupovat ekologicky šetrnější vozidla než před rokem 2009, výsledky této bakalářské práce mohou být inspirací a příspěvkem k diskusím o změně dosavadní struktury silniční daně v České republice.
Zásady pro vypracování
Vzhledem k tomu, že znečištění ovzduší představuje dlouhodobě celosvětový problém, v této práci bude analyzována silniční daň v souvislosti s životním prostředím. Ve Spolkové republice Německo je již od roku 2009 zavedena silniční daň s progresivní sazbou podle míry znečišťování. Cílem práce je zjistit, zda restrukturalizace silniční daně v Německu po roce 2009 ovlivnila kupní chování spotřebitelů vozidel tak, že kupují ekologicky šetrnější vozidla, tedy vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého a nalézt tak možnou inspiraci pro změnu struktury české silniční daně na základě srovnání s německou úpravou. K tomu budou použita sekundární data ze Statistického úřadu Evropské unie o průměrně vyprodukovaném množství oxidu uhličitého u nově nakoupených osobních automobilů v jednotlivých letech v rozmezí od roku 2000 do roku 2018. Budou zkoumané dlouhodobé tendence vývoje počtu nově koupených vozidel podle průměrné hodnoty CO2 za pomoci regresní analýzy. Pokud se prokáže, že po roce 2009 začali lidé více kupovat ekologicky šetrnější vozidla než před rokem 2009, výsledky této bakalářské práce mohou být inspirací a příspěvkem k diskusím o změně dosavadní struktury silniční daně v České republice.
Seznam doporučené literatury
Automobile Association. (2017). Limits to improve air quality and health. Dostupné z: https://www.theaa.com/driving-advice/fuels-environment/euro-emissions-standards
Bild, A. (2009). Zehn Fragen Zur co2-steuer. Dostupné z: https://www.autobild.de/artikel/kfz- steuer-2009-838999.html
Bundesministerium der Finanzen. (2021). Kraftfahrzeugsteuer. Dostupné z: https://www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/Downloads/Broschueren_Bestellservic e/2018-03-29-zoll-kraftfahrzeugsteuer.html
Bussgeldkatalog.org. (2021). Kfz-Steuer in Deutschland \textendash Wie hoch ist die Autosteuer?. Dostupné z: https://www.bussgeldkatalog.org/kfz-steuer/
Děrgel, M. (2018). Daň silniční - stručné připomenutí. Wolters Kluwer. Dostupné z: https://www.dauc.cz/dokument/?modul=li&cislo=253948
Drahotský, I. (2008). Perspektivy vývoje jednotlivých druh dopravy v kontextu s chováním uživatele. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 29-32.
European Commission. (2020). Reducing CO2 emissions from passenger cars - before 2020. Dostupné z: https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en#tab-0-0 Eurostat. (2021). Average CO2 emissions per km from new passenger cars. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_12_30/default/table
Fontaras, G. & Dilara, P. (2012). The evolution of European passenger car characteristics 2000\textendash2010 and its effects on real-world CO2 emissions and CO2 reduction policy. Energy Policy, 49, 719-730.
Gawel, E. (2011). Kfz-Steuer-Reform und Klimaschutz. Wirtschaftsdienst, 91(2), 137-143. doi:10.1007/s10273-011-1195-9
Georgatzi, V. V., Stamboulis, Y. & Vetsikas, A. (2020). Examining the determinants of CO2 emissions caused by the transport sector: Empirical evidence from 12 European countries. Economic Analysis and Policy, 65, 11-20.
Christy, S. & Khanaa, V. (2016). The Effects of Air Pollution on Human Health. International Journal of Mathematics and Computer Applications Research, 6(1).
Jiang, W., Boltze, M., Groer, S. & Scheuvens, D. (2017). Impacts of low emission zones in Germany on air pollution levels. Transportation research procedia, 25, 3370-3382.
Kalinowska, D., Keser, K. & Kunert, U. (2009). CO2-Besteuerung von PKWs in Europa auf dem Vormarsch. DIW Wochenbericht, 76(27/28), 438-450.
National Geographic Society. (2019). Carbon dioxide levels are at a record high. Here's what you need to know. Dostupné z: https://www.nationalgeographic.com/environment/article/greenhouse-gases Pavlovic, J., Marotta, A. & Ciuffo, B. (2016). CO2 emissions and energy demands of vehicles tested under the NEDC and the new WLTP type approval test procedures. Applied Energy, 177, 661-670.
Tykalová, Š. (2013). Silniční daň a její právní úprava. [Diplomová práce, Univerzita Karlova]. Digitální repozitář. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/58809
Vehicle Certification Agency. (2020). The Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Dostupné z: https://www.vehicle-certification-agency.gov.uk/...re/
WHO. (2020). Ambient air pollution: Pollutants. Dostupné z: https://www.who.int/airpollution/ambient/pollutants/en/
Seznam doporučené literatury
Automobile Association. (2017). Limits to improve air quality and health. Dostupné z: https://www.theaa.com/driving-advice/fuels-environment/euro-emissions-standards
Bild, A. (2009). Zehn Fragen Zur co2-steuer. Dostupné z: https://www.autobild.de/artikel/kfz- steuer-2009-838999.html
Bundesministerium der Finanzen. (2021). Kraftfahrzeugsteuer. Dostupné z: https://www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/Downloads/Broschueren_Bestellservic e/2018-03-29-zoll-kraftfahrzeugsteuer.html
Bussgeldkatalog.org. (2021). Kfz-Steuer in Deutschland \textendash Wie hoch ist die Autosteuer?. Dostupné z: https://www.bussgeldkatalog.org/kfz-steuer/
Děrgel, M. (2018). Daň silniční - stručné připomenutí. Wolters Kluwer. Dostupné z: https://www.dauc.cz/dokument/?modul=li&cislo=253948
Drahotský, I. (2008). Perspektivy vývoje jednotlivých druh dopravy v kontextu s chováním uživatele. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 29-32.
European Commission. (2020). Reducing CO2 emissions from passenger cars - before 2020. Dostupné z: https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en#tab-0-0 Eurostat. (2021). Average CO2 emissions per km from new passenger cars. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_12_30/default/table
Fontaras, G. & Dilara, P. (2012). The evolution of European passenger car characteristics 2000\textendash2010 and its effects on real-world CO2 emissions and CO2 reduction policy. Energy Policy, 49, 719-730.
Gawel, E. (2011). Kfz-Steuer-Reform und Klimaschutz. Wirtschaftsdienst, 91(2), 137-143. doi:10.1007/s10273-011-1195-9
Georgatzi, V. V., Stamboulis, Y. & Vetsikas, A. (2020). Examining the determinants of CO2 emissions caused by the transport sector: Empirical evidence from 12 European countries. Economic Analysis and Policy, 65, 11-20.
Christy, S. & Khanaa, V. (2016). The Effects of Air Pollution on Human Health. International Journal of Mathematics and Computer Applications Research, 6(1).
Jiang, W., Boltze, M., Groer, S. & Scheuvens, D. (2017). Impacts of low emission zones in Germany on air pollution levels. Transportation research procedia, 25, 3370-3382.
Kalinowska, D., Keser, K. & Kunert, U. (2009). CO2-Besteuerung von PKWs in Europa auf dem Vormarsch. DIW Wochenbericht, 76(27/28), 438-450.
National Geographic Society. (2019). Carbon dioxide levels are at a record high. Here's what you need to know. Dostupné z: https://www.nationalgeographic.com/environment/article/greenhouse-gases Pavlovic, J., Marotta, A. & Ciuffo, B. (2016). CO2 emissions and energy demands of vehicles tested under the NEDC and the new WLTP type approval test procedures. Applied Energy, 177, 661-670.
Tykalová, Š. (2013). Silniční daň a její právní úprava. [Diplomová práce, Univerzita Karlova]. Digitální repozitář. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/58809
Vehicle Certification Agency. (2020). The Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Dostupné z: https://www.vehicle-certification-agency.gov.uk/...re/
WHO. (2020). Ambient air pollution: Pollutants. Dostupné z: https://www.who.int/airpollution/ambient/pollutants/en/