Diplomová práce se zabývá využitím prvků pohybové terapie v hodinách hudební
výchovy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je uvedení do problematiky. Součástí praktické části je vytvoření naplní osmi hodin, ve kterých žáci dostanou příležitost si prvky pohybové terapie zařazené do hodin hudební výchovyvyzkoušet. Hlavním cílem diplomové práce byla praktická realizace prvků hudebně pohybové terapie na I. st. ZŠ a zaznamenání zpětné vazby, reakcí žáků, rozvíjení kooperace a týmové spolupráce, zkvalitnění komunikace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of elements of movement therapy in music
lessons. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is an introduction to the issue. Part of the practical part is the creation of eight lessons, in which students are given the opportunity to try out the elements of movement therapy included in music lessons. The main goal of the diploma thesis was the practical implementation of elements of music and movement therapy in the first century. Elementary school and recording feedback, pupils' reactions, developing cooperation and teamwork, improving communication.
Klíčová slova
Mladší školní věk, pohybová terapie, hudební výchova, 1. stupeň, osifikace, expresivní pohyb, rytmu
Klíčová slova v angličtině
Younger school age, movement therapy, music education, 1st grade, ossification,
expressive movement, rhythm
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím prvků pohybové terapie v hodinách hudební
výchovy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je uvedení do problematiky. Součástí praktické části je vytvoření naplní osmi hodin, ve kterých žáci dostanou příležitost si prvky pohybové terapie zařazené do hodin hudební výchovyvyzkoušet. Hlavním cílem diplomové práce byla praktická realizace prvků hudebně pohybové terapie na I. st. ZŠ a zaznamenání zpětné vazby, reakcí žáků, rozvíjení kooperace a týmové spolupráce, zkvalitnění komunikace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of elements of movement therapy in music
lessons. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is an introduction to the issue. Part of the practical part is the creation of eight lessons, in which students are given the opportunity to try out the elements of movement therapy included in music lessons. The main goal of the diploma thesis was the practical implementation of elements of music and movement therapy in the first century. Elementary school and recording feedback, pupils' reactions, developing cooperation and teamwork, improving communication.
Klíčová slova
Mladší školní věk, pohybová terapie, hudební výchova, 1. stupeň, osifikace, expresivní pohyb, rytmu
Klíčová slova v angličtině
Younger school age, movement therapy, music education, 1st grade, ossification,
expressive movement, rhythm
Zásady pro vypracování
Při vypracovávání diplomové práce dodržovat novelu směrnice děkana PF UJEP č.5D/2020.
Nalézt, nastudovat a zpracovat odbornou literaturu, vztahující se ke zvolenému tématu a to včetně poznatků získaných z praxe, doplněnou o vlastní komentář.
Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika souvisejících pojmů \textendash mladší školní věk z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky terapie pohybem, prosociální chování, děti a hra, děti a emoce.
Příprava a zpracování praktické části práce: stanovení hlavních a dílčích cílů diplomové práce, vytvořit časové jednotky s konkrétními aktivitami.
K realizaci kvalitativního výzkumu využít následující výzkumné metody: Metoda analýzy praktických tanečních a hudebně pohybových aktivit. Metoda fenomenologické analýzy, jejíž prostřednictvím bude zjišťován vztah žáků k hudebně pohybovým aktivitám. Pozorování při shromažďován faktických údajů zkoumaného problému a při vlastní realizaci v rámci edukace.
V závěru shrnutí a zhodnocení získaných poznatků.
Zásady pro vypracování
Při vypracovávání diplomové práce dodržovat novelu směrnice děkana PF UJEP č.5D/2020.
Nalézt, nastudovat a zpracovat odbornou literaturu, vztahující se ke zvolenému tématu a to včetně poznatků získaných z praxe, doplněnou o vlastní komentář.
Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika souvisejících pojmů \textendash mladší školní věk z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky terapie pohybem, prosociální chování, děti a hra, děti a emoce.
Příprava a zpracování praktické části práce: stanovení hlavních a dílčích cílů diplomové práce, vytvořit časové jednotky s konkrétními aktivitami.
K realizaci kvalitativního výzkumu využít následující výzkumné metody: Metoda analýzy praktických tanečních a hudebně pohybových aktivit. Metoda fenomenologické analýzy, jejíž prostřednictvím bude zjišťován vztah žáků k hudebně pohybovým aktivitám. Pozorování při shromažďován faktických údajů zkoumaného problému a při vlastní realizaci v rámci edukace.
V závěru shrnutí a zhodnocení získaných poznatků.
Seznam doporučené literatury
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0965-2
DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Tanečně pohybová terapie a muzikoterapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3682-1.
PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. (Creative movement and dance in groupwork). Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-887-6.
DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Terapie tancem. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3711-9.
HÁTLOVÁ, Běla. Kinezioterapie. Praha: Karolinum 2003. ISBN 80-246-0719-0.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0965-2
DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Tanečně pohybová terapie a muzikoterapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3682-1.
PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. (Creative movement and dance in groupwork). Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-887-6.
DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Terapie tancem. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3711-9.
HÁTLOVÁ, Běla. Kinezioterapie. Praha: Karolinum 2003. ISBN 80-246-0719-0.