Tato bakalářská práce se věnuje problematice komparace literárního a filmového vyprávění. Předmětem analýzy je první díl románu Osudy dobrého vojáka Švejka (1921) spisovatele Jaroslava Haška a filmová adaptace Dobrý voják Švejk (1956) režiséra Karla Steklého. Cíl práce bude uskutečněn na základě analýzy literárního a filmového vyprávění a jejich následné komparace. Porovnáním dospějeme k zásadním shodám a rozdílům mezi oběma vyprávěními. Naše zjištění představíme v závěru.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with comparison of literary and film narration. The subject of the analysis is the first part of the novel Osudy dobrého vojáka Švejka (1921) by Jaroslav Hašek and it's movie adaptation Dobrý voják Švejk (1956) by Karel Steklý. The aim of this work will be realized by the analysis of literary and film narration, followed by comparison of both narratives. By comparing the two narratives will be found out important conformities and differences between them. These findings will be presented in the conclusion.
Klíčová slova
Jaroslav Hašek, Osudy dobrého vojáka Švejka, román, filmová adaptace, vyprávění, komparace
Klíčová slova v angličtině
Jaroslav Hašek, The Good Soldier Švejk, novel, movie adaptation, narration, comparation
Rozsah průvodní práce
47 s. (85 139 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje problematice komparace literárního a filmového vyprávění. Předmětem analýzy je první díl románu Osudy dobrého vojáka Švejka (1921) spisovatele Jaroslava Haška a filmová adaptace Dobrý voják Švejk (1956) režiséra Karla Steklého. Cíl práce bude uskutečněn na základě analýzy literárního a filmového vyprávění a jejich následné komparace. Porovnáním dospějeme k zásadním shodám a rozdílům mezi oběma vyprávěními. Naše zjištění představíme v závěru.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with comparison of literary and film narration. The subject of the analysis is the first part of the novel Osudy dobrého vojáka Švejka (1921) by Jaroslav Hašek and it's movie adaptation Dobrý voják Švejk (1956) by Karel Steklý. The aim of this work will be realized by the analysis of literary and film narration, followed by comparison of both narratives. By comparing the two narratives will be found out important conformities and differences between them. These findings will be presented in the conclusion.
Klíčová slova
Jaroslav Hašek, Osudy dobrého vojáka Švejka, román, filmová adaptace, vyprávění, komparace
Klíčová slova v angličtině
Jaroslav Hašek, The Good Soldier Švejk, novel, movie adaptation, narration, comparation
Zásady pro vypracování
Shromáždit, utřídit a prostudovat základní informační zdroje vztahující se k tématu, poučit se v literární teorii a teorii i praxi filmové adaptace. Seznámit se s prvním dílem Haškova románu a s jeho filmovou adaptací Dobrý voják Švejk z roku 1956.
V úvodu věcně popsat předmět kvalifikační práce, teoretická východiska (představit základní odbornou literaturu), použité postupy.
Poté stručně přestavit autorovo dílo se zaměřením na vznik a vývoj postavy Josefa Švejka.
V hlavní části kvalifikační práce provést (na základě prostudované teoretické literatury) analýzu knihy a filmu (pozornost zaměřit především na kategorii vypravěče, postavy, času a prostoru) a najít společné znaky a rozdíly obou děl (přitom se zaměřit zejména na výběr jednotlivých událostí, posuny v rovině významu a prezentace událostí)
V závěru shrnout důležité poznatky.
Zásady pro vypracování
Shromáždit, utřídit a prostudovat základní informační zdroje vztahující se k tématu, poučit se v literární teorii a teorii i praxi filmové adaptace. Seznámit se s prvním dílem Haškova románu a s jeho filmovou adaptací Dobrý voják Švejk z roku 1956.
V úvodu věcně popsat předmět kvalifikační práce, teoretická východiska (představit základní odbornou literaturu), použité postupy.
Poté stručně přestavit autorovo dílo se zaměřením na vznik a vývoj postavy Josefa Švejka.
V hlavní části kvalifikační práce provést (na základě prostudované teoretické literatury) analýzu knihy a filmu (pozornost zaměřit především na kategorii vypravěče, postavy, času a prostoru) a najít společné znaky a rozdíly obou děl (přitom se zaměřit zejména na výběr jednotlivých událostí, posuny v rovině významu a prezentace událostí)
V závěru shrnout důležité poznatky.
Seznam doporučené literatury
HODROVÁ, D. a kol. Na okraji chaosu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001
MITOSEKOVÁ, Z. Teorie literatury. Brno: Host, 2008
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006
PAVERA, L. VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: PF-UK, 2001
RIMMON-KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001
BORDWELL, D. \textendash THOMPSON, K. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011
CHATMAN, S. B. \textendash THOMPSON, K. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008
BUBENÍČEK, P. Mezi slovem a obrazem: teorie a praxe filmové adaptace literárního díla. Brno: 2007. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/6978/ff_d/. Disertační práce. Masarykova univerzita.
MIŠÍKOVÁ, K. \textendash THOMPSON, K. Mysl a příběh ve filmové fikci: o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. Praha: Akademie múzických umění, 2009
MERHAUT, L. Čtení o Jaroslavu Haškovi. Praha: Institut pro studium literatury, 2014
PYTLÍK, R. Jaroslav Hašek. Praha: Československý spisovatel,1964
Seznam doporučené literatury
HODROVÁ, D. a kol. Na okraji chaosu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001
MITOSEKOVÁ, Z. Teorie literatury. Brno: Host, 2008
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006
PAVERA, L. VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: PF-UK, 2001
RIMMON-KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001
BORDWELL, D. \textendash THOMPSON, K. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011
CHATMAN, S. B. \textendash THOMPSON, K. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008
BUBENÍČEK, P. Mezi slovem a obrazem: teorie a praxe filmové adaptace literárního díla. Brno: 2007. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/6978/ff_d/. Disertační práce. Masarykova univerzita.
MIŠÍKOVÁ, K. \textendash THOMPSON, K. Mysl a příběh ve filmové fikci: o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. Praha: Akademie múzických umění, 2009
MERHAUT, L. Čtení o Jaroslavu Haškovi. Praha: Institut pro studium literatury, 2014
PYTLÍK, R. Jaroslav Hašek. Praha: Československý spisovatel,1964