Tato diplomová práce se zabývá výukou improvizace na zobcovou flétnu. V první kapitole jsou popsány obecné zásady improvizace a nastíněn psychologický aspekt. Následující kapitoly jsou řazeny dle historických období. Jednotlivá období obsahují stručnou historie zobcové flétny, improvizační techniky dané doby, traktáty, ze kterých lze čerpat informace a metodický postup, jak v hodinách s těmito informacemi pracovat. Na závěr je zařazena kapitola o improvizace v dnešní době, která se zabývá zobcovou flétnou v jazzové hudbě, moderními technikami hry, grafickou notací aj.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the teaching of improvisation on the recorder. The first chapter describes the general principles of improvisation and outlines the psychological aspect. The following chapters are arranged according to historical periods. The individual periods contain a brief history of the recorder, improvisational techniques of the time, treatises from which information can be drawn, and a methodological procedure for working with this information in class. Finally, there is a chapter on improvisation nowadays, which deals with the recorder in jazz music, modern playing techniques, graphic notation, etc.
Klíčová slova
zobcová flétna, historická improvizace, ground, moderní techniky, traktáty
Klíčová slova v angličtině
recorder, historical improvisation, ground, modern techniques, treatises
Rozsah průvodní práce
86 s. (109 544 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá výukou improvizace na zobcovou flétnu. V první kapitole jsou popsány obecné zásady improvizace a nastíněn psychologický aspekt. Následující kapitoly jsou řazeny dle historických období. Jednotlivá období obsahují stručnou historie zobcové flétny, improvizační techniky dané doby, traktáty, ze kterých lze čerpat informace a metodický postup, jak v hodinách s těmito informacemi pracovat. Na závěr je zařazena kapitola o improvizace v dnešní době, která se zabývá zobcovou flétnou v jazzové hudbě, moderními technikami hry, grafickou notací aj.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the teaching of improvisation on the recorder. The first chapter describes the general principles of improvisation and outlines the psychological aspect. The following chapters are arranged according to historical periods. The individual periods contain a brief history of the recorder, improvisational techniques of the time, treatises from which information can be drawn, and a methodological procedure for working with this information in class. Finally, there is a chapter on improvisation nowadays, which deals with the recorder in jazz music, modern playing techniques, graphic notation, etc.
Klíčová slova
zobcová flétna, historická improvizace, ground, moderní techniky, traktáty
Klíčová slova v angličtině
recorder, historical improvisation, ground, modern techniques, treatises
Zásady pro vypracování
1. Výběr vhodné literatury a její důkladné prostudování 2. Aktivní konzultace s vedoucím práce 3. Stanovení si cíle práce a rozvržení teoretické části DP 4. Dokončení DP, závěrečné korektury
Zásady pro vypracování
1. Výběr vhodné literatury a její důkladné prostudování 2. Aktivní konzultace s vedoucím práce 3. Stanovení si cíle práce a rozvržení teoretické části DP 4. Dokončení DP, závěrečné korektury
Seznam doporučené literatury
DOLMETSCH, A. The interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth Centuries. Washington: University of Washington Press, 1969.
ERHARDT, M. Upon a Ground: Improvisation on Ostinato Basses from the Sixteenth to the Eighteenth Centuries. Magdeburg: Walhall, 2013.
BANK MATHER, B., LASOCKI, D. Free Ornamentation in Woodwind Music 1700 - 1775. New York: McGinnis and Marx Music Publishers, 1976.
QUANTZ, J. J. On playing the flute. United States of Amerika: Faber and Faber Limited, 1976.
BALI, J. A Baroque Ornamentation Tutor for recorder. Budapešť: Editio Musica Budapest, 2005.
Seznam doporučené literatury
DOLMETSCH, A. The interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth Centuries. Washington: University of Washington Press, 1969.
ERHARDT, M. Upon a Ground: Improvisation on Ostinato Basses from the Sixteenth to the Eighteenth Centuries. Magdeburg: Walhall, 2013.
BANK MATHER, B., LASOCKI, D. Free Ornamentation in Woodwind Music 1700 - 1775. New York: McGinnis and Marx Music Publishers, 1976.
QUANTZ, J. J. On playing the flute. United States of Amerika: Faber and Faber Limited, 1976.
BALI, J. A Baroque Ornamentation Tutor for recorder. Budapešť: Editio Musica Budapest, 2005.