Tato bakalářská práce se zabývá vlivem aplikované behaviorální analýzy na rozvoj vokalizace u jedinců s poruchami autistického spektra (PAS) v předškolním věku. Cílem práce je zjistit, zda má intenzivní program aplikované behaviorální analýzy vliv na rozvoj frekvence vokalizací u dětí s PAS. Teoretická část se skládá z popisu problematiky poruch autistického spektra, výčtu základů programu, historie a popisu technik aplikované behaviorální analýzy používaných při práci s dětmi s PAS. Single-case design a případová studie posloužili v praktické části ke sběru dat u dvou předškolních dětí s PAS. Výsledky pozorování obou dětí jsou porovnávány jak mezi sebou, tak mezi začátkem a koncem výzkumu.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the impact of applied behavior analysis on the development of vocalization in individuals with autism spectrum disorders (ASD) at preschool age. The aim of this thesis is to determine whether an intensive ABA program has an effect on the development of vocalization frequency in children with ASD. The theoretical part consists of a description of autism spectrum disorders, outlining the fundamentals of the program, historical overview, and a description of applied behavior analysis techniques used in working with children with ASD. A single-case design and a case study were used in the practical part to collect data from two preschool children with ASD. The observation results of the both children are compared both between each other and between the beginning and end of the study.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, aplikovaná behaviorální analýza, rozvoj vokalizace, vokální imitace, narušená komunikační schopnost.
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, applied behavior analysis, vocal development, verbal imitation, speech and language impairment.
Rozsah průvodní práce
60 s. (77 895 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem aplikované behaviorální analýzy na rozvoj vokalizace u jedinců s poruchami autistického spektra (PAS) v předškolním věku. Cílem práce je zjistit, zda má intenzivní program aplikované behaviorální analýzy vliv na rozvoj frekvence vokalizací u dětí s PAS. Teoretická část se skládá z popisu problematiky poruch autistického spektra, výčtu základů programu, historie a popisu technik aplikované behaviorální analýzy používaných při práci s dětmi s PAS. Single-case design a případová studie posloužili v praktické části ke sběru dat u dvou předškolních dětí s PAS. Výsledky pozorování obou dětí jsou porovnávány jak mezi sebou, tak mezi začátkem a koncem výzkumu.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the impact of applied behavior analysis on the development of vocalization in individuals with autism spectrum disorders (ASD) at preschool age. The aim of this thesis is to determine whether an intensive ABA program has an effect on the development of vocalization frequency in children with ASD. The theoretical part consists of a description of autism spectrum disorders, outlining the fundamentals of the program, historical overview, and a description of applied behavior analysis techniques used in working with children with ASD. A single-case design and a case study were used in the practical part to collect data from two preschool children with ASD. The observation results of the both children are compared both between each other and between the beginning and end of the study.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, aplikovaná behaviorální analýza, rozvoj vokalizace, vokální imitace, narušená komunikační schopnost.
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, applied behavior analysis, vocal development, verbal imitation, speech and language impairment.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na vliv programu ABA na změny v oblasti učení jedinců s poruchami autistického spektra v předškolním věku. Cílem bude zjistit, jaký má vliv ABA terapie na učení dětí s autismem v předškolním věku, obzvláště v kontextu vokalizace jedinců. Teoretická část bude vyvstávat z rešerše základních paradigmat metod práce s lidmi s autismem, včetně popisu ABA terapie ostatních přístupů. Empirická část bude realizována za pomocí kvalitativní metodologie, a to formou single-case designu, rozhovorů s učiteli a rodiči dětí s PAS. Výzkum bude mít podobu pedagogického experimentu, neboť bude zaměřena na rozdíl mezi žáky v ABA programu a bez ABA programu. Data budou analyzována otevřeným, následně axiálním kódováním. Výstup práce bude případné doporučení pro rodiče a učitele dětí a žáku s PAS, kteří hledají vhodné metody pro terapii či podporu při učení těchto žáků.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na vliv programu ABA na změny v oblasti učení jedinců s poruchami autistického spektra v předškolním věku. Cílem bude zjistit, jaký má vliv ABA terapie na učení dětí s autismem v předškolním věku, obzvláště v kontextu vokalizace jedinců. Teoretická část bude vyvstávat z rešerše základních paradigmat metod práce s lidmi s autismem, včetně popisu ABA terapie ostatních přístupů. Empirická část bude realizována za pomocí kvalitativní metodologie, a to formou single-case designu, rozhovorů s učiteli a rodiči dětí s PAS. Výzkum bude mít podobu pedagogického experimentu, neboť bude zaměřena na rozdíl mezi žáky v ABA programu a bez ABA programu. Data budou analyzována otevřeným, následně axiálním kódováním. Výstup práce bude případné doporučení pro rodiče a učitele dětí a žáku s PAS, kteří hledají vhodné metody pro terapii či podporu při učení těchto žáků.
Seznam doporučené literatury
BARBERA, M. L. Začínáme s přístupem založeným na analýze verbálního chování. The Autism File 2009. Iss. 30, pp. 1–6.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
DUDOVÁ, I.; MOHAPLOVÁ, M. Poruchy autistického spektra – 1. díl. Pediatr. praxi. 2016; 17(3): 151–153.
KORNEDER, J.; GEOFFREY LOUIE, W.-Y.; PAWLUK, C. M. et al. Robot-mediated interventions for teaching children with ASD: a new intraverbal sklil. Assist Technol. 2021;1-10.
SLOWIK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 9788027100958
THOROVÁ, K., ŠPORCLOVÁ, V. Poruchy autistického spektra v dospělosti. In Psychiatr. praxi 2012; 13(3): 116–119.
Seznam doporučené literatury
BARBERA, M. L. Začínáme s přístupem založeným na analýze verbálního chování. The Autism File 2009. Iss. 30, pp. 1–6.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
DUDOVÁ, I.; MOHAPLOVÁ, M. Poruchy autistického spektra – 1. díl. Pediatr. praxi. 2016; 17(3): 151–153.
KORNEDER, J.; GEOFFREY LOUIE, W.-Y.; PAWLUK, C. M. et al. Robot-mediated interventions for teaching children with ASD: a new intraverbal sklil. Assist Technol. 2021;1-10.
SLOWIK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 9788027100958
THOROVÁ, K., ŠPORCLOVÁ, V. Poruchy autistického spektra v dospělosti. In Psychiatr. praxi 2012; 13(3): 116–119.