Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání a kompetencemi
pedagogických pracovníků ve vztahu k výuce žáků s poruchou autistického
spektra.
V teoretické části jsou zpracována témata vztahujících se k poruchám
autistického spektra - klasifikace, diagnostika, komunikace dítěte s poruchou
autistického spektra a základní oblast problémů v sociální interakci a vyučování
autistických dětí, dále se teoretická část zaměřuje na vzdělávání pedagogických
pracovníků v problematice poruch autistického spektra a jejich osobnost,
kompetence, kvalifikaci a metodikou práce se žáky s poruchou autistického
spektra.
V praktické části je proveden kvalitativní výzkum zaměřený na analýzu
metod výuky a kompetence pedagogů ve vybraných třídách základní školy, ve
kterých jsou vzděláváni žáci s poruchou autistického spektra. Hlavní výzkumnou
metodou praktické části jsou polostrukturované rozhovory s pedagogy
vzdělávajícími žáky s poruchou autistického spektra doplněné o přímé pozorování
a obsahovou analýzu dokumentů školy.
Cílem práce je analyzovat metody, odborné kompetence a možnosti
vzdělávání pedagogů autistických žáků na základní škole a na základě výsledků
šetření navrhnout doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of education and the
competencies of pedagogical staff in relation to teaching pupils with autism
spectrum disorder.
The theoretical part deals with topics related to autism spectrum
disorders - classification, diagnostics, communication of a child with autism
spectrum disorder and the basic area of problems in social interaction and
teaching of autistic children, the theoretical part also focuses on the education of
pedagogical staff in the issue of autism spectrum disorders and their personality,
competences, qualifications and methodology of work with pupils with autism
spectrum disorder.
In the practical part, qualitative research is carried out focused on the
analysis of teaching methods and teachers' competencies in selected classes of
elementary school in which pupils with autism spectrum disorder are educated.
The main research method of the practical part is semi-structured interviews with
teachers educating pupils with autism spectrum disorder supplemented by direct
observation and content analysis of school documents.
The aim of the thesis is to analyze the methods, professional
competencies and possibilities of education of teachers of autistic pupils at
primary school and, based on the results of the survey, to propose
recommendations for practice.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, speciální pedagog, kompetence, vzdělávání pedagogů, případová studie, strukturované pozorování
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorders, special educator, competence, teacher education, case study, structured observation
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání a kompetencemi
pedagogických pracovníků ve vztahu k výuce žáků s poruchou autistického
spektra.
V teoretické části jsou zpracována témata vztahujících se k poruchám
autistického spektra - klasifikace, diagnostika, komunikace dítěte s poruchou
autistického spektra a základní oblast problémů v sociální interakci a vyučování
autistických dětí, dále se teoretická část zaměřuje na vzdělávání pedagogických
pracovníků v problematice poruch autistického spektra a jejich osobnost,
kompetence, kvalifikaci a metodikou práce se žáky s poruchou autistického
spektra.
V praktické části je proveden kvalitativní výzkum zaměřený na analýzu
metod výuky a kompetence pedagogů ve vybraných třídách základní školy, ve
kterých jsou vzděláváni žáci s poruchou autistického spektra. Hlavní výzkumnou
metodou praktické části jsou polostrukturované rozhovory s pedagogy
vzdělávajícími žáky s poruchou autistického spektra doplněné o přímé pozorování
a obsahovou analýzu dokumentů školy.
Cílem práce je analyzovat metody, odborné kompetence a možnosti
vzdělávání pedagogů autistických žáků na základní škole a na základě výsledků
šetření navrhnout doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of education and the
competencies of pedagogical staff in relation to teaching pupils with autism
spectrum disorder.
The theoretical part deals with topics related to autism spectrum
disorders - classification, diagnostics, communication of a child with autism
spectrum disorder and the basic area of problems in social interaction and
teaching of autistic children, the theoretical part also focuses on the education of
pedagogical staff in the issue of autism spectrum disorders and their personality,
competences, qualifications and methodology of work with pupils with autism
spectrum disorder.
In the practical part, qualitative research is carried out focused on the
analysis of teaching methods and teachers' competencies in selected classes of
elementary school in which pupils with autism spectrum disorder are educated.
The main research method of the practical part is semi-structured interviews with
teachers educating pupils with autism spectrum disorder supplemented by direct
observation and content analysis of school documents.
The aim of the thesis is to analyze the methods, professional
competencies and possibilities of education of teachers of autistic pupils at
primary school and, based on the results of the survey, to propose
recommendations for practice.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, speciální pedagog, kompetence, vzdělávání pedagogů, případová studie, strukturované pozorování
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorders, special educator, competence, teacher education, case study, structured observation
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou vzdělávání a kompetencemi pedagogických pracovníků ve vztahu k výuce žáků s poruchou autistického spektra. Práce se bude skládat z části teoretické a praktické. Teoretická část bude rozdělena na tři kapitoly. První kapitola bude pojednávat o poruchách autistického spektra, jejich klasifikaci, diagnostice, komunikaci dítěte s poruchou autistického spektra a základní oblasti problémů v sociální interakci a vyučování autistických dětí. Druhá kapitola se zaměří na vzdělávání pedagogických pracovníků v problematice poruch autistického spektra. Třetí kapitola se bude věnovat osobnosti pedagoga, jeho kompetencím, kvalifikaci a metodikou práce se žáky s poruchou autistického spektra. V praktické části bude provedena analýza metod vyučování a kompetencí pedagogů ve vybraných třídách 1. stupně základní školy, kde jsou integrovány děti s poruchou autistického spektra. Výzkum bude proveden metodou strukturovaného pozorování a bude doplněn o výsledky dotazníkového šetření. Cílem práce bude analyzovat metody, odborné kompetence a možnosti vzdělávání pedagogů autistických žáků na základních školách a na základě výsledků šetření navrhnout doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou vzdělávání a kompetencemi pedagogických pracovníků ve vztahu k výuce žáků s poruchou autistického spektra. Práce se bude skládat z části teoretické a praktické. Teoretická část bude rozdělena na tři kapitoly. První kapitola bude pojednávat o poruchách autistického spektra, jejich klasifikaci, diagnostice, komunikaci dítěte s poruchou autistického spektra a základní oblasti problémů v sociální interakci a vyučování autistických dětí. Druhá kapitola se zaměří na vzdělávání pedagogických pracovníků v problematice poruch autistického spektra. Třetí kapitola se bude věnovat osobnosti pedagoga, jeho kompetencím, kvalifikaci a metodikou práce se žáky s poruchou autistického spektra. V praktické části bude provedena analýza metod vyučování a kompetencí pedagogů ve vybraných třídách 1. stupně základní školy, kde jsou integrovány děti s poruchou autistického spektra. Výzkum bude proveden metodou strukturovaného pozorování a bude doplněn o výsledky dotazníkového šetření. Cílem práce bude analyzovat metody, odborné kompetence a možnosti vzdělávání pedagogů autistických žáků na základních školách a na základě výsledků šetření navrhnout doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, s. r. o., 2017. 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2. BERTL, I. Kapitoly o vzdělávání dospělých. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně, 2014, 155 s. ISBN 978-80-7414-723. BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta, [2017]. ISBN 978-80-88163-53-4. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. A KOL.: Metodika práce se žákem s PAS. 1. vyd. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z.: Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5. ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9. VETEŠKA, J. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí n. L.: UJEP, 2017, 136 s. ISBN 978-80-7561-073-7.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, s. r. o., 2017. 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2. BERTL, I. Kapitoly o vzdělávání dospělých. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně, 2014, 155 s. ISBN 978-80-7414-723. BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta, [2017]. ISBN 978-80-88163-53-4. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. A KOL.: Metodika práce se žákem s PAS. 1. vyd. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z.: Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5. ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9. VETEŠKA, J. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí n. L.: UJEP, 2017, 136 s. ISBN 978-80-7561-073-7.