Diplomová práce se zabývá spojením hudební a dramatické výchovy na I. stupni základní školy. Cílem diplomové práce je především zjistit a dokázat, že propojení dramatické výchovy s hudebními prvky je akceptovatelné a realizovatelné na prvním stupni základních škol v současné době. Cílem nebylo zjistit, zda se žáci po absolvování her a námětů změnili či posunuli, nýbrž šlo jen o praktickou realizaci metodického materiálu. Diplomová práce se skládá ze dvou částí, konkrétně z teoretické a praktické.
V první části uvádíme, co je dramatická výchova. Je zde popsána jak její historie, tak její cíle, metody, ale také techniky nebo principy, kterými se dramatická výchova řídí. Dále se diplomová práce zaměřuje na hudební výchovu a v neposlední řadě na propojení právě dramatické a hudební výchovy nebo na to, jaké je její zařazení v rámcově vzdělávacím programu.
Praktická část obsahuje metodický materiál, konkrétně návrhy hudebně dramatických činností realizovaných během výuky na základní škole, společně s metodami a technikami dramatické výchovy. Přípravy na hodinu obsahují také zpětnou vazbu neboli reflexi vyučujícího a v některých případech i žáků.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the connection of drama and music education at elementary school. The purpose of this thesis is primarily to find out and prove that the connection of drama and music education is feasible and acceptable at primary schools nowadays. The purpose was not to find out whether the pupils changed or improved themselves. It was only practical implementation of the methodical material. The thesis is composed of two parts: specifically the theoretical and the practical part.
In the first part it's stated, what the dramatic education is. The history of dramatic education as well the methods, the purposes, the techniques and the principles, which dramatic education follows, are described in here. Besides that, the thesis focuses on the music education and last but not least on the connection of dramatic and music education and on its inclusion in the general educational program.
The practical part contains methodological material, namely suggestions for musical and dramatic activities implemented during primary school lessons, together with methods and techniques of drama education. The lesson preparations also include feedback or reflection from the teacher and, in some cases, the pupils.
Klíčová slova
Dramatická výchova, prvky hudební výchovy, charakteristika mladšího školního věku, techniky dramatické výchovy.
Klíčová slova v angličtině
Drama education, aspects of music education, characteristic of younger school age, techniques of dramatic education.
Rozsah průvodní práce
103 s. (192 533 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá spojením hudební a dramatické výchovy na I. stupni základní školy. Cílem diplomové práce je především zjistit a dokázat, že propojení dramatické výchovy s hudebními prvky je akceptovatelné a realizovatelné na prvním stupni základních škol v současné době. Cílem nebylo zjistit, zda se žáci po absolvování her a námětů změnili či posunuli, nýbrž šlo jen o praktickou realizaci metodického materiálu. Diplomová práce se skládá ze dvou částí, konkrétně z teoretické a praktické.
V první části uvádíme, co je dramatická výchova. Je zde popsána jak její historie, tak její cíle, metody, ale také techniky nebo principy, kterými se dramatická výchova řídí. Dále se diplomová práce zaměřuje na hudební výchovu a v neposlední řadě na propojení právě dramatické a hudební výchovy nebo na to, jaké je její zařazení v rámcově vzdělávacím programu.
Praktická část obsahuje metodický materiál, konkrétně návrhy hudebně dramatických činností realizovaných během výuky na základní škole, společně s metodami a technikami dramatické výchovy. Přípravy na hodinu obsahují také zpětnou vazbu neboli reflexi vyučujícího a v některých případech i žáků.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the connection of drama and music education at elementary school. The purpose of this thesis is primarily to find out and prove that the connection of drama and music education is feasible and acceptable at primary schools nowadays. The purpose was not to find out whether the pupils changed or improved themselves. It was only practical implementation of the methodical material. The thesis is composed of two parts: specifically the theoretical and the practical part.
In the first part it's stated, what the dramatic education is. The history of dramatic education as well the methods, the purposes, the techniques and the principles, which dramatic education follows, are described in here. Besides that, the thesis focuses on the music education and last but not least on the connection of dramatic and music education and on its inclusion in the general educational program.
The practical part contains methodological material, namely suggestions for musical and dramatic activities implemented during primary school lessons, together with methods and techniques of drama education. The lesson preparations also include feedback or reflection from the teacher and, in some cases, the pupils.
Klíčová slova
Dramatická výchova, prvky hudební výchovy, charakteristika mladšího školního věku, techniky dramatické výchovy.
Klíčová slova v angličtině
Drama education, aspects of music education, characteristic of younger school age, techniques of dramatic education.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5D/2019 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu práce včetně poznatků z praxe a doplnit je vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem \textendash období mladšího školního věku \textendash hlediska vývojové psychologie, prosociální chování, dramatická výchova, hudební výchova, děti a hra, děti a emoce. Rozvoj rytmického cvičení, hlasového potenciálu žáků.
Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovit cíl diplomové práce.
Zvolit vhodné metody pro praktickou část.
Navrhnout vhodná doporučení pro pedagogickou praxi na 1. stupni ZŠ. Analyzovat a vyhodnotit realizované činnosti.
Závěr - zhodnotit a shrnout získané poznatky.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5D/2019 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu práce včetně poznatků z praxe a doplnit je vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem \textendash období mladšího školního věku \textendash hlediska vývojové psychologie, prosociální chování, dramatická výchova, hudební výchova, děti a hra, děti a emoce. Rozvoj rytmického cvičení, hlasového potenciálu žáků.
Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovit cíl diplomové práce.
Zvolit vhodné metody pro praktickou část.
Navrhnout vhodná doporučení pro pedagogickou praxi na 1. stupni ZŠ. Analyzovat a vyhodnotit realizované činnosti.
Závěr - zhodnotit a shrnout získané poznatky.
Seznam doporučené literatury
BUDÍNSKÁ, Hana: Hry pro šest smyslů. Praha, Gema 1990.
GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Praha, Nakladatelství Studia Ypsilon 1999.
KRÁLOVÁ, O. MARUŠÁK, R.- RODRIQUEZOVÁ, V.: Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha, Portál 2008.
MILLAROVÁ, Susan: Psychologie hry. Praha, Panorama 1978.
MACHKOVÁ, E.: Jak se učí dramatická výchova. AMU, Praha 2004.
MACHKOVÁ, E.: Metodika dramatické výchovy. ARTAMA, Praha 1999.
MACHKOVÁ, E.: Volba literární látky pro DV aneb hledání dramatičnosti. DAMU, Praha 2000.
MAŠATOVÁ, Milada: Dramatika s loutkou. Olomouc, STD1991.
MLEJNEK, Josef: Dětská tvořivá hra. Hradec Králové, KKS 1981.
VALENTA, Josef: Kapitoly z výchovné dramatiky. Praha, ISV 1996.
VALENTA, Josef: Metody a techniky dramatické výchovy. Praha, Grada 2007.
WAY, B.: Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. ISV, Praha 1996.
Seznam doporučené literatury
BUDÍNSKÁ, Hana: Hry pro šest smyslů. Praha, Gema 1990.
GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Praha, Nakladatelství Studia Ypsilon 1999.
KRÁLOVÁ, O. MARUŠÁK, R.- RODRIQUEZOVÁ, V.: Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha, Portál 2008.
MILLAROVÁ, Susan: Psychologie hry. Praha, Panorama 1978.
MACHKOVÁ, E.: Jak se učí dramatická výchova. AMU, Praha 2004.
MACHKOVÁ, E.: Metodika dramatické výchovy. ARTAMA, Praha 1999.
MACHKOVÁ, E.: Volba literární látky pro DV aneb hledání dramatičnosti. DAMU, Praha 2000.
MAŠATOVÁ, Milada: Dramatika s loutkou. Olomouc, STD1991.
MLEJNEK, Josef: Dětská tvořivá hra. Hradec Králové, KKS 1981.
VALENTA, Josef: Kapitoly z výchovné dramatiky. Praha, ISV 1996.
VALENTA, Josef: Metody a techniky dramatické výchovy. Praha, Grada 2007.
WAY, B.: Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. ISV, Praha 1996.