Bakalářská práce je zaměřena na dětský výtvarný projev s využitím experimentální tvorby v předškolním vzdělávání.
Teoretická část bakalářské práce obsahuje charakteristiku dítěte v období
předškolního věku a vývoj jeho výtvarného projevu. Dále je zaměřena na výtvarnou
výchovu, její pojetí v RVP PV a modernizaci. Věnuje se též tvořivosti a soudobým výtvarným postupům, ve kterých objasňuje termíny jako je hra a výtvarná hra, výtvarný experiment, výtvarná řada a projekt, výtvarná etuda.
Náplní praktické části je realizace výtvarné řady s názvem "Svět kolem nás", která obsahuje deset metodických listů. Tyto listy jsou tvořeny dětmi a jsou zde uplatňovány rozmanité výtvarné techniky, rozvíjející výtvarné sebevyjádření dětí a rozvíjí jejich tvořivost.
Anotace v angličtině
This Bachelarda thesis is focused on children's artistic expression using an
experimental learning method during their kindergarten years.
The Theorem part contains characteristics of children in their preschool years
and evolvement of an artistic expression. Furthermore, the study digs into art education, its core understanding in RVP PV, and modernization. It also concentrates on creativity and modern art teaching methods, in which it clarifies terms like play, creative play, creative experiment, creative file, project, and creative etude.
Practical part content is a production of a creative file called "The world
around us", which comprises ten methodical creative papers. These papers are made by children, and various art techniques developing the artistic expression of children and support their creativity.
Preschool age, childrens artistic expression, art series, art experiment, creativity
Rozsah průvodní práce
100 s. (141 911 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na dětský výtvarný projev s využitím experimentální tvorby v předškolním vzdělávání.
Teoretická část bakalářské práce obsahuje charakteristiku dítěte v období
předškolního věku a vývoj jeho výtvarného projevu. Dále je zaměřena na výtvarnou
výchovu, její pojetí v RVP PV a modernizaci. Věnuje se též tvořivosti a soudobým výtvarným postupům, ve kterých objasňuje termíny jako je hra a výtvarná hra, výtvarný experiment, výtvarná řada a projekt, výtvarná etuda.
Náplní praktické části je realizace výtvarné řady s názvem "Svět kolem nás", která obsahuje deset metodických listů. Tyto listy jsou tvořeny dětmi a jsou zde uplatňovány rozmanité výtvarné techniky, rozvíjející výtvarné sebevyjádření dětí a rozvíjí jejich tvořivost.
Anotace v angličtině
This Bachelarda thesis is focused on children's artistic expression using an
experimental learning method during their kindergarten years.
The Theorem part contains characteristics of children in their preschool years
and evolvement of an artistic expression. Furthermore, the study digs into art education, its core understanding in RVP PV, and modernization. It also concentrates on creativity and modern art teaching methods, in which it clarifies terms like play, creative play, creative experiment, creative file, project, and creative etude.
Practical part content is a production of a creative file called "The world
around us", which comprises ten methodical creative papers. These papers are made by children, and various art techniques developing the artistic expression of children and support their creativity.
Preschool age, childrens artistic expression, art series, art experiment, creativity
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5D/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se zaměří na charakteristiku žáků předškolního věku a vývoj dětského výtvarného projevu. Dále vysvětlí pojmy tvořivost, hra, výtvarná hra a výtvarný experiment v širších kontextech obecné pedagogiky a objasní jejich místo v kurikurálních dokumentech. Dále se studentka zaměří na výtvarnou tvorbu v mateřské škole, která koresponduje s RVP a výtvarným projevem v předškolním věku. V praktické části se zaměří na realizaci metodických listů, které povedou k rozvoji a pochopení základních výtvarně vyjadřovacích prostředků. Studentka předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů. Výstupem práce bude vytvoření kalendáře, který bude vytvořen z fotografií výtvarných děl dětí, který bude sloužit k podpoře myšlenky charitativní pomoci.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5D/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se zaměří na charakteristiku žáků předškolního věku a vývoj dětského výtvarného projevu. Dále vysvětlí pojmy tvořivost, hra, výtvarná hra a výtvarný experiment v širších kontextech obecné pedagogiky a objasní jejich místo v kurikurálních dokumentech. Dále se studentka zaměří na výtvarnou tvorbu v mateřské škole, která koresponduje s RVP a výtvarným projevem v předškolním věku. V praktické části se zaměří na realizaci metodických listů, které povedou k rozvoji a pochopení základních výtvarně vyjadřovacích prostředků. Studentka předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů. Výstupem práce bude vytvoření kalendáře, který bude vytvořen z fotografií výtvarných děl dětí, který bude sloužit k podpoře myšlenky charitativní pomoci.
Seznam doporučené literatury
BEAN, Reynold, 1995. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Čes. vyd. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8035-9.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2015. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
HAZUKOVÁ, Helena, 2011. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
ROESELOVÁ, Věra, c1996. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902-2671-X.
ROESELOVÁ, Věra, 2000, c1995. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah. ISBN 80-902-2674-4.
UŽDIL, Jaromír, 1978. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
VÁGNEROVÁ, Marie, [2017]. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-333-9.
Seznam doporučené literatury
BEAN, Reynold, 1995. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Čes. vyd. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8035-9.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2015. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
HAZUKOVÁ, Helena, 2011. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
ROESELOVÁ, Věra, c1996. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902-2671-X.
ROESELOVÁ, Věra, 2000, c1995. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah. ISBN 80-902-2674-4.
UŽDIL, Jaromír, 1978. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
VÁGNEROVÁ, Marie, [2017]. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-333-9.