Bakalářská práce se věnuje problematice stresu, stresorům, jeho příčinám a projevům u žáků druhých stupňů základních škol, se zaměřením na stres u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, a to na část teoretickou a na část praktickou. Teoretická část je rozdělena do tří hlavních kapitol. První se zaměřuje na definici stresu, stres ve škole, projevy stresu, copingové strategie, stresory a fáze stresu. Druhá kapitola vysvětluje pojem žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzi a inkluzivní pedagogiku a třetí kapitola definuje starší školní věk. Výzkumná část bakalářské práce pomocí dotazníkového šetření kvantitativní metodou zkoumá stres u intaktních žáků a žáků se SVP. Je zde popsán postup a metody výzkumu a obsahuje konkrétní závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of stress, stressors, its causes and manifestations in secondary school students, with a focus on stress in students with special educational needs. The work is dividend into two main parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part is dividend into three chapters. The first focuses on the definition of stress, stress at school, manifestations of stress, coping strategies, stressors and stress phases. The second charter explains the koncept of pupils with special educational needs, inclusion and inklusive pedagogy. The third chapter defines older schoolage and is dividend into mental, social and physical development. There seach part of the bachelor's thesis uses a quantitative question naire survey to examine stress in intact pupils and pupils with special education needs. There search procedure and methods are described here and contains specific conclusions and recommendations for the prectice of pedagogice practice.
Klíčová slova
Stres, stresory, škola, žák, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Stress, stressors, school, pupil, special educational needs
Rozsah průvodní práce
60 s. (87 485 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice stresu, stresorům, jeho příčinám a projevům u žáků druhých stupňů základních škol, se zaměřením na stres u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, a to na část teoretickou a na část praktickou. Teoretická část je rozdělena do tří hlavních kapitol. První se zaměřuje na definici stresu, stres ve škole, projevy stresu, copingové strategie, stresory a fáze stresu. Druhá kapitola vysvětluje pojem žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzi a inkluzivní pedagogiku a třetí kapitola definuje starší školní věk. Výzkumná část bakalářské práce pomocí dotazníkového šetření kvantitativní metodou zkoumá stres u intaktních žáků a žáků se SVP. Je zde popsán postup a metody výzkumu a obsahuje konkrétní závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of stress, stressors, its causes and manifestations in secondary school students, with a focus on stress in students with special educational needs. The work is dividend into two main parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part is dividend into three chapters. The first focuses on the definition of stress, stress at school, manifestations of stress, coping strategies, stressors and stress phases. The second charter explains the koncept of pupils with special educational needs, inclusion and inklusive pedagogy. The third chapter defines older schoolage and is dividend into mental, social and physical development. There seach part of the bachelor's thesis uses a quantitative question naire survey to examine stress in intact pupils and pupils with special education needs. There search procedure and methods are described here and contains specific conclusions and recommendations for the prectice of pedagogice practice.
Klíčová slova
Stres, stresory, škola, žák, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Stress, stressors, school, pupil, special educational needs
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat příčinami stresu u žáků se SVP na druhém stupni ZŠ. Teoretická část bude popisovat základní pojmy související se stresem. Empirickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, které bude provedeno pomocí standardizovaného dotazníku, jehož cílem bude najít hlavní příčiny stresu u žáků s SVP a porovnat je s příčinami stresu u intaktních žáků. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat příčinami stresu u žáků se SVP na druhém stupni ZŠ. Teoretická část bude popisovat základní pojmy související se stresem. Empirickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, které bude provedeno pomocí standardizovaného dotazníku, jehož cílem bude najít hlavní příčiny stresu u žáků s SVP a porovnat je s příčinami stresu u intaktních žáků. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
FLÍDROVÁ, Sabina. Příčiny a projevy stresu u žáků na druhém stupni ZŠ [online]. Brno, 2019 [cit. 2020-12-07]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Lenka Procházková, Ph.D..
Jak zvládnout školu beze stresu?. Děti a my: časopis pro rodiče, učitele a pracovníky pomáhajících profesí, 2012. ISSN 0323-1879.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004, 2010. ISBN 973-80-7367-726-8.
KEBZA, Vladimír. ŠOLCOVÁ, Iva. Komunikace a stres. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004. ISBN 80-7071-246-5.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-247-5646-2.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vyd. – Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
URBANOVSKÁ, Eva. Škola, stres a adolescenti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-244-2561-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání/Vyd. 2., dopl. a přeprac. – Praha: Karolinum, 2012 Vydavatel: Univerzita Karlova v Praze. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
FLÍDROVÁ, Sabina. Příčiny a projevy stresu u žáků na druhém stupni ZŠ [online]. Brno, 2019 [cit. 2020-12-07]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Lenka Procházková, Ph.D..
Jak zvládnout školu beze stresu?. Děti a my: časopis pro rodiče, učitele a pracovníky pomáhajících profesí, 2012. ISSN 0323-1879.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004, 2010. ISBN 973-80-7367-726-8.
KEBZA, Vladimír. ŠOLCOVÁ, Iva. Komunikace a stres. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004. ISBN 80-7071-246-5.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-247-5646-2.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vyd. – Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
URBANOVSKÁ, Eva. Škola, stres a adolescenti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-244-2561-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání/Vyd. 2., dopl. a přeprac. – Praha: Karolinum, 2012 Vydavatel: Univerzita Karlova v Praze. ISBN 978-80-246-2153-1.