Obsah bakalářské práce bude věnován problematice inkluze cizinců v českém základním školství. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části budou představena teoretická východiska k dané problematice a vymezeny základní pojmy. Pozornost bude zaměřena především na přijímání a začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy, podpůrné prostředky a možnosti jejich financování, včetně práce asistenta pedagoga s žákem-cizincem, ale i na další vzdělávání pedagogů v praxi v dané oblasti. V empirické části se budu zabývat pohledem pedagogů na danou problematiku. Tato část bude vypracována pomocí dotazníku. Pro přesnější výzkum jsem vybrala základní školy v Litoměřicích.
Anotace v angličtině
The content of the bachelor's thesis will be devoted to the issue of inclusion of foreigners in Czech primary education. The work is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part will introduce the theoretical background to the issue and define the basic concepts. Attention will be focused mainly on the admission and integration of foreign pupils into Czech primary schools according to current legislation, support means and possibilities of their financing, including the work of a teacher's assistant with a foreign pupil, but also on further education of teachers in practice in the field. In the empirical part I will deal with the view of teachers on the issue. This part will be developed using a questionnaire. For more accurate research, I chose primary schools in Litoměřice.
Klíčová slova
žák-cizinec, pedagog, asistent pedagoga, inkluze, socializace, základní škola, primární školství
Obsah bakalářské práce bude věnován problematice inkluze cizinců v českém základním školství. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části budou představena teoretická východiska k dané problematice a vymezeny základní pojmy. Pozornost bude zaměřena především na přijímání a začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy, podpůrné prostředky a možnosti jejich financování, včetně práce asistenta pedagoga s žákem-cizincem, ale i na další vzdělávání pedagogů v praxi v dané oblasti. V empirické části se budu zabývat pohledem pedagogů na danou problematiku. Tato část bude vypracována pomocí dotazníku. Pro přesnější výzkum jsem vybrala základní školy v Litoměřicích.
Anotace v angličtině
The content of the bachelor's thesis will be devoted to the issue of inclusion of foreigners in Czech primary education. The work is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part will introduce the theoretical background to the issue and define the basic concepts. Attention will be focused mainly on the admission and integration of foreign pupils into Czech primary schools according to current legislation, support means and possibilities of their financing, including the work of a teacher's assistant with a foreign pupil, but also on further education of teachers in practice in the field. In the empirical part I will deal with the view of teachers on the issue. This part will be developed using a questionnaire. For more accurate research, I chose primary schools in Litoměřice.
Klíčová slova
žák-cizinec, pedagog, asistent pedagoga, inkluze, socializace, základní škola, primární školství
1) Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dbát na její důsledné dodržování.
2) Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu kvalifikační práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3) Zpracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol zaměřených na problematiku vzdělávání cizinců na základní škole, jejich začlenění do kolektivu, na další vzdělávání pedagogů a na práci asistenta pedagoga ve třídě.
4) Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané základní školy a navázat s nimi osobní kontakt.
5) Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření, které bude probíhat formou dotazníku, který bude připraven pro pedagogy působící ve vybraných spolupracujících ZŠ.
6) Zpracovat praktickou část kvalifikační práce \textendash zpracovat a statisticky vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky šetření.
7) Zobecnit získané poznatky do závěru kvalifikační práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1) Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dbát na její důsledné dodržování.
2) Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu kvalifikační práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3) Zpracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol zaměřených na problematiku vzdělávání cizinců na základní škole, jejich začlenění do kolektivu, na další vzdělávání pedagogů a na práci asistenta pedagoga ve třídě.
4) Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané základní školy a navázat s nimi osobní kontakt.
5) Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření, které bude probíhat formou dotazníku, který bude připraven pro pedagogy působící ve vybraných spolupracujících ZŠ.
6) Zpracovat praktickou část kvalifikační práce \textendash zpracovat a statisticky vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky šetření.
7) Zobecnit získané poznatky do závěru kvalifikační práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
HAVEL, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 255 s. ISBN 9788021071506.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Grada, 2016, 256 s. ISBN 9788024753263.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Raabe, 2017, 106 s. ISBN 9788074963490.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 9788021065277.
KOSTELECKÁ, Yvona, HÁNA, David. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2017, 198 s. ISBN 9788072908967
MUSIL, Jan. Říčan, Jaroslav. Cizinec ve třídě: pohled zevnitř: metodika a průvodce pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purky učiteleně, 2019. 158 s. ISBN 9788075611895.
SVOBODA, Zdeněk, ZILCHER, Jaroslav. Inkluzivní vzdělávání. Grada, 2019, 216 s. ISBN 9788027107896.
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách. In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. 2012 [cit. 2014-11-02]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/metodika-prace-s-zaky-cizinci-na-zakladnich-skolach
TITĚROVÁ, Kristýna. Začleňování žáků-cizinců do českých škol. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2011 [cit. 2014-11-02]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/11085/ZACLENOVANI-ZAKUCIZINCU-DO-CESKYCH-SKOL.html/
Seznam doporučené literatury
HAVEL, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 255 s. ISBN 9788021071506.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Grada, 2016, 256 s. ISBN 9788024753263.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Raabe, 2017, 106 s. ISBN 9788074963490.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 9788021065277.
KOSTELECKÁ, Yvona, HÁNA, David. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2017, 198 s. ISBN 9788072908967
MUSIL, Jan. Říčan, Jaroslav. Cizinec ve třídě: pohled zevnitř: metodika a průvodce pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purky učiteleně, 2019. 158 s. ISBN 9788075611895.
SVOBODA, Zdeněk, ZILCHER, Jaroslav. Inkluzivní vzdělávání. Grada, 2019, 216 s. ISBN 9788027107896.
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách. In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. 2012 [cit. 2014-11-02]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/metodika-prace-s-zaky-cizinci-na-zakladnich-skolach
TITĚROVÁ, Kristýna. Začleňování žáků-cizinců do českých škol. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2011 [cit. 2014-11-02]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/11085/ZACLENOVANI-ZAKUCIZINCU-DO-CESKYCH-SKOL.html/