Tato diplomová práce se zabývá možnostmi speciálně pedagogické intervence a péče o seniory s demencí. Teoretická část nás seznamuje s pojmem stáří a poskytuje přehled demencí, včetně léčby, důsledků a prevence. Zdůrazňuje také roli speciálních pedagogů při podpoře seniorů s demencí včetně speciálně pedagogické a sociální péče, ale také nezbytné poradenské činnosti. Empirická část práce mapuje systém péče včetně reedukace, stimulace a aktivizace ve vybraných zařízeních a zkoumá, jakým způsobem lze provádět speciálně pedagogickou intervenci v zařízeních v souvislosti s konkrétním seniorem a s možnostmi zařízení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of special educational intervention and care for senior citizens with dementia. The theoretical part introduces us to the concept of old age and provides an overview of dementia, including treatment, consequences and prevention. It also highlights the role of special educators in supporting senior citizens with dementia, including special education and social care, but also the necessary counselling activities. The empirical part of the thesis maps the system of care including re-education, stimulation and activation in selected facilities and examines how special educational intervention can be carried out in facilities in the context of a particular senior citizen and the options open of the facility.
Klíčová slova
senior, demence, Alzheimerova choroba, aktivizace, rehabilitace, speciální pedagog
Klíčová slova v angličtině
senior, dementia, Alzheimer's disease, activation, rehabilitation, special educator
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi speciálně pedagogické intervence a péče o seniory s demencí. Teoretická část nás seznamuje s pojmem stáří a poskytuje přehled demencí, včetně léčby, důsledků a prevence. Zdůrazňuje také roli speciálních pedagogů při podpoře seniorů s demencí včetně speciálně pedagogické a sociální péče, ale také nezbytné poradenské činnosti. Empirická část práce mapuje systém péče včetně reedukace, stimulace a aktivizace ve vybraných zařízeních a zkoumá, jakým způsobem lze provádět speciálně pedagogickou intervenci v zařízeních v souvislosti s konkrétním seniorem a s možnostmi zařízení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of special educational intervention and care for senior citizens with dementia. The theoretical part introduces us to the concept of old age and provides an overview of dementia, including treatment, consequences and prevention. It also highlights the role of special educators in supporting senior citizens with dementia, including special education and social care, but also the necessary counselling activities. The empirical part of the thesis maps the system of care including re-education, stimulation and activation in selected facilities and examines how special educational intervention can be carried out in facilities in the context of a particular senior citizen and the options open of the facility.
Klíčová slova
senior, demence, Alzheimerova choroba, aktivizace, rehabilitace, speciální pedagog
Klíčová slova v angličtině
senior, dementia, Alzheimer's disease, activation, rehabilitation, special educator
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své diplomové práci bude zabývat speciálně pedagogickou intervencí a péčí o seniory s demencí. Dále se autorka ve své diplomové práci zaměří na komplexní rehabilitační péči, prevenci, diagnostické možnosti a na možnosti reedukace, stimulace a aktivizace.
V teoretické části budou vymezeny pojmy stáří, stárnutí, osoba seniorského věku a další související pojmy. Dále budou v teoretické části vymezeny pojmy demence a její klasifikace dle MKN-10 s důrazem na demenci Alzheimerova typu, která bude součástí praktické části. Teoretická část se zaměří především na speciálně pedagogickou intervenci, reedukaci, stimulaci a aktivizaci v rámci péče o seniory s demencí v domácí a v institucionální péči. Dále se autorka zaměří na poradenskou činnost včetně legislativního rámce a podpůrnou činnost poskytovanou pečujícím a seniorům s kognitivní poruchou.
Praktickou část budou tvořit případové studie doplněné polostrukturovanými rozhovory s klíčovými pracovníky vybraných zařízení. Cílovou skupinu šetření budou tvořit senioři s Alzheimerovou chorobou v různém stádiu onemocnění. Šetření a zpracování šesti případových studií bude probíhat v Domově se zvláštním režimem, Alzheimercentru a v týdenním či denním stacionáři. Cílem bude prostřednictvím stanoveného výzkumného nástroje zjistit, jaké jsou možnosti speciálně pedagogické intervence, specifikovat problematiku demence u seniorů a zmapovat systém péče včetně reedukace, stimulace a aktivizace ve vybraných zařízeních určených pro seniory s demencí. Výsledky šetření budou využitelné nejen v praxi speciální pedagogiky a sociální pedagogiky v rámci poradenství a péče, ale také pro pečující v domácím prostředí, kde je využití intervenčních technik důležitou součástí péče.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své diplomové práci bude zabývat speciálně pedagogickou intervencí a péčí o seniory s demencí. Dále se autorka ve své diplomové práci zaměří na komplexní rehabilitační péči, prevenci, diagnostické možnosti a na možnosti reedukace, stimulace a aktivizace.
V teoretické části budou vymezeny pojmy stáří, stárnutí, osoba seniorského věku a další související pojmy. Dále budou v teoretické části vymezeny pojmy demence a její klasifikace dle MKN-10 s důrazem na demenci Alzheimerova typu, která bude součástí praktické části. Teoretická část se zaměří především na speciálně pedagogickou intervenci, reedukaci, stimulaci a aktivizaci v rámci péče o seniory s demencí v domácí a v institucionální péči. Dále se autorka zaměří na poradenskou činnost včetně legislativního rámce a podpůrnou činnost poskytovanou pečujícím a seniorům s kognitivní poruchou.
Praktickou část budou tvořit případové studie doplněné polostrukturovanými rozhovory s klíčovými pracovníky vybraných zařízení. Cílovou skupinu šetření budou tvořit senioři s Alzheimerovou chorobou v různém stádiu onemocnění. Šetření a zpracování šesti případových studií bude probíhat v Domově se zvláštním režimem, Alzheimercentru a v týdenním či denním stacionáři. Cílem bude prostřednictvím stanoveného výzkumného nástroje zjistit, jaké jsou možnosti speciálně pedagogické intervence, specifikovat problematiku demence u seniorů a zmapovat systém péče včetně reedukace, stimulace a aktivizace ve vybraných zařízeních určených pro seniory s demencí. Výsledky šetření budou využitelné nejen v praxi speciální pedagogiky a sociální pedagogiky v rámci poradenství a péče, ale také pro pečující v domácím prostředí, kde je využití intervenčních technik důležitou součástí péče.
Seznam doporučené literatury
FERTAĽOVÁ, L., ONDRIOVÁ, I., 2020. Demence nefarmakologické aktivizační postupy. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2479-4. GLENNER, J. A., 2012. Péče o člověka s demencí. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0154-0. KOŠŤÁLOVÁ, M., 2018. Včasná diagnostika kognitivního deficitu – východisko pro adekvátní léčbu demencí. Demence - strašák 21. století. Neurologie pro praxi, r. 19, s. 4. ISBN 978-80-7471-224-1. SHEARDOVÁ, K. 2011. Současné možnosti terapie demencí, význam nefarmakologických intervencí. Psychiatria pre prax, r. 12, č. 3, s. 124-126. ISSN 1339-4258. SUCHÁ, J., HOLMEROVÁ, I. 2016. Psychomotrická terapie u seniorů s demencí. Tělesná kultura, r. 39, č. 1, s. 35-39. ISSN 1803-8360. ZVĚŘOVÁ, M., 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0561-8.
Seznam doporučené literatury
FERTAĽOVÁ, L., ONDRIOVÁ, I., 2020. Demence nefarmakologické aktivizační postupy. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2479-4. GLENNER, J. A., 2012. Péče o člověka s demencí. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0154-0. KOŠŤÁLOVÁ, M., 2018. Včasná diagnostika kognitivního deficitu – východisko pro adekvátní léčbu demencí. Demence - strašák 21. století. Neurologie pro praxi, r. 19, s. 4. ISBN 978-80-7471-224-1. SHEARDOVÁ, K. 2011. Současné možnosti terapie demencí, význam nefarmakologických intervencí. Psychiatria pre prax, r. 12, č. 3, s. 124-126. ISSN 1339-4258. SUCHÁ, J., HOLMEROVÁ, I. 2016. Psychomotrická terapie u seniorů s demencí. Tělesná kultura, r. 39, č. 1, s. 35-39. ISSN 1803-8360. ZVĚŘOVÁ, M., 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0561-8.