Diplomová práce se zabývá speciálně pedagogickou intervencí u jedinců s mentálním postižením. Práce je tvořena dvěma částmi. Teoretická část ukotvuje poznatky týkající se mentální retardace a mentálního postižení. Zabývá se zejména terminologickým ukotvením a klasifikací mentálního postižení; diagnostikou a diagnostickými nástroji; specifickými zvláštnostmi a narušenou komunikační schopností u jedinců s mentálním postižením a ucelenou rehabilitací. Praktická část je zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření. Její součástí jsou případové studie. Praktická část práce si klade za cíl, během vstupního vyšetření prostřednictvím testu funkční míry nezávislosti pro děti a dospělé, posoudit dovednosti a schopnosti jedinců s mentálním postižením a na tomto základě stanovit možnosti jejich rozvoje. Oblasti jejich rozvoje budou stanoveny v plánu rozvoje funkční míry nezávislosti. Funkční míra nezávislosti pro děti obsahuje oblast kognitivní schopnosti a pro dospělé oblast komunikace, které jsou dále rozděleny na podoblast rozumění a exprese. Za účelem komplexního posouzení mluvního projevu jedince byla podoblast exprese rozdělena do čtyř jazykových rovin.
Anotace v angličtině
The thesis deals with special educational intervention in individuals with intellectual disabilities. The thesis consists of two parts. The theoretical part anchors the knowledge concerning mental retardation and intellectual disability. In particular, it deals with the terminological anchoring and classification of intellectual disability; diagnosis and diagnostic tools; specific features and impaired communication skills in individuals with intellectual disability; and comprehensive rehabilitation. The practical part is based on a qualitative research investigation. It includes case studies. The practical part of the thesis aims, during the initial examination by means of the functional independence test for children and adults, to assess the skills and abilities of individuals with intellectual disabilities and on this basis to determine the possibilities of their development. The areas of their development will be identified in the functional independence development plan. Functional measures of independence for children include the cognitive ability domain and for adults the communication domain, which are further subdivided into the reasoning and expression subdomains. In order to comprehensively assess an individual's speech, the expression subdomain was divided into four language levels.
Klíčová slova
mentální retardace, mentální postižení, narušená komunikační schopnost, ucelená rehabilitace, funkční míra nezávislosti pro děti (WeeFIM test) a dospělé (FIM test)
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, intellectual disability, impaired communication skills, comprehensive rehabilitation, functional measures of independence for children (WeeFIM test) and adults (FIM test)
Rozsah průvodní práce
187
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá speciálně pedagogickou intervencí u jedinců s mentálním postižením. Práce je tvořena dvěma částmi. Teoretická část ukotvuje poznatky týkající se mentální retardace a mentálního postižení. Zabývá se zejména terminologickým ukotvením a klasifikací mentálního postižení; diagnostikou a diagnostickými nástroji; specifickými zvláštnostmi a narušenou komunikační schopností u jedinců s mentálním postižením a ucelenou rehabilitací. Praktická část je zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření. Její součástí jsou případové studie. Praktická část práce si klade za cíl, během vstupního vyšetření prostřednictvím testu funkční míry nezávislosti pro děti a dospělé, posoudit dovednosti a schopnosti jedinců s mentálním postižením a na tomto základě stanovit možnosti jejich rozvoje. Oblasti jejich rozvoje budou stanoveny v plánu rozvoje funkční míry nezávislosti. Funkční míra nezávislosti pro děti obsahuje oblast kognitivní schopnosti a pro dospělé oblast komunikace, které jsou dále rozděleny na podoblast rozumění a exprese. Za účelem komplexního posouzení mluvního projevu jedince byla podoblast exprese rozdělena do čtyř jazykových rovin.
Anotace v angličtině
The thesis deals with special educational intervention in individuals with intellectual disabilities. The thesis consists of two parts. The theoretical part anchors the knowledge concerning mental retardation and intellectual disability. In particular, it deals with the terminological anchoring and classification of intellectual disability; diagnosis and diagnostic tools; specific features and impaired communication skills in individuals with intellectual disability; and comprehensive rehabilitation. The practical part is based on a qualitative research investigation. It includes case studies. The practical part of the thesis aims, during the initial examination by means of the functional independence test for children and adults, to assess the skills and abilities of individuals with intellectual disabilities and on this basis to determine the possibilities of their development. The areas of their development will be identified in the functional independence development plan. Functional measures of independence for children include the cognitive ability domain and for adults the communication domain, which are further subdivided into the reasoning and expression subdomains. In order to comprehensively assess an individual's speech, the expression subdomain was divided into four language levels.
Klíčová slova
mentální retardace, mentální postižení, narušená komunikační schopnost, ucelená rehabilitace, funkční míra nezávislosti pro děti (WeeFIM test) a dospělé (FIM test)
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, intellectual disability, impaired communication skills, comprehensive rehabilitation, functional measures of independence for children (WeeFIM test) and adults (FIM test)
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat speciálně pedagogickou intervencí u jedinců s mentálním postižením. Teoretická část práce bude zpracována na základě literární rešerše. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména budou vymezeny pojmy mentální retardace a její klasifikace dle MKN-10. Praktická část bude zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření. Metodami sběru dat bude analýza dokumentů zdravotní dokumentace, doporučení školského poradenského zařízení, rozhovor s pečující osobou, vlastní pozorování a zápisy průběhu speciálně pedagogické intervence. Součástí praktické části budou výsledky FIM testu před speciálně pedagogickou intervencí a po speciálně pedagogické intervenci. Na základě získaných dat budou vypracovány dvě případové studie. Cílem bude prostřednictvím stanoveného výzkumného nástroje analyzovat možnosti rozvoje dovedností a schopností jedinců s mentálním postižením v rámci speciálně pedagogické intervence. Výsledky šetření budou v závěru práce vyhodnoceny a budou součástí doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat speciálně pedagogickou intervencí u jedinců s mentálním postižením. Teoretická část práce bude zpracována na základě literární rešerše. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména budou vymezeny pojmy mentální retardace a její klasifikace dle MKN-10. Praktická část bude zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření. Metodami sběru dat bude analýza dokumentů zdravotní dokumentace, doporučení školského poradenského zařízení, rozhovor s pečující osobou, vlastní pozorování a zápisy průběhu speciálně pedagogické intervence. Součástí praktické části budou výsledky FIM testu před speciálně pedagogickou intervencí a po speciálně pedagogické intervenci. Na základě získaných dat budou vypracovány dvě případové studie. Cílem bude prostřednictvím stanoveného výzkumného nástroje analyzovat možnosti rozvoje dovedností a schopností jedinců s mentálním postižením v rámci speciálně pedagogické intervence. Výsledky šetření budou v závěru práce vyhodnoceny a budou součástí doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.
SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.
SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.