Téma bakalářské práce řeší atletickou přípravu dětí mladšího školního věku ve věku 8-9 let. Teoretická východiska poukazují na věkové a vývojové zvláštnosti dětí mladšího školního věku, obecně se zabývají motorickými schopnostmi, sportovní přípravou dětí a mládeže. Charakterizují v obecné rovně atletickou přípravu dětí a mládeže a podrobněji aletickou přípravu dětí mladšího školního věku. Závěr teoretické části shrnuje dosud publikované poznatky ve sledované. V hlavní části práce díky poznatkům dostupných z čerpané literatury a vlastním trenérským zkušenostem v oddílu Athletic Club Ústí nad Labem jsou sestaveny monotématické tréninkové jednotky, které obsahují i metodické listy. Všechny tréninkové jednotky byly realizovány s dětmi ve věku 8-9 let v rámci atletických tréninků v oddíle Athletic club Ústí nad Labem. Součástí přílohy je videosnímek, který obsahuje jednotlivé tréninkové jednotky. Na základě ověření jsou sestavené tréninkové jednotky využitelné v praxi. Mohou pomoci začínajícím trenérům atletických přípravek při sestavování tréninkových činností. Rovněž je mohou využít i učitelé tělesné výchovy především na prvním stupni základních škol.
Anotace v angličtině
The main theme of this bacherol thesis is the athletic preparation of children of early school age (8-9 years). The theoretical part focuses on the developmental differences of children of early school age. It also focuses on the motor skills and the general preparation in the area of sports. The theoretical part characterizes the athletic preparation of children, especially the preparation of children of early school age. The Conclusion of theoretical part summarizes publicy known data and facts. The body of this bacherol thesis includes mono-thematic training units which are based on my own personal trainin experience in the Athletic Club Ústí nad Labem and also on facts from my literature sources. All of the trainning units were realized in the Athletic Club Ústí nad Labem with children of early school age (8-9 years). The attachment includes a video of the individual training units. All of the training units can be used in practise and they can be useful to starting instructors or teachers and help them with choosing the right training activities for children of early school age.
Klíčová slova
Mladší školní věk, atletika, atletická příprava, tréninkové jednotky, pohybové schopnosti, pohybové dovednosti
Klíčová slova v angličtině
Early school age, athletics preparation, trainng units, motor skills, movement skills
Rozsah průvodní práce
95s. (126 074 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma bakalářské práce řeší atletickou přípravu dětí mladšího školního věku ve věku 8-9 let. Teoretická východiska poukazují na věkové a vývojové zvláštnosti dětí mladšího školního věku, obecně se zabývají motorickými schopnostmi, sportovní přípravou dětí a mládeže. Charakterizují v obecné rovně atletickou přípravu dětí a mládeže a podrobněji aletickou přípravu dětí mladšího školního věku. Závěr teoretické části shrnuje dosud publikované poznatky ve sledované. V hlavní části práce díky poznatkům dostupných z čerpané literatury a vlastním trenérským zkušenostem v oddílu Athletic Club Ústí nad Labem jsou sestaveny monotématické tréninkové jednotky, které obsahují i metodické listy. Všechny tréninkové jednotky byly realizovány s dětmi ve věku 8-9 let v rámci atletických tréninků v oddíle Athletic club Ústí nad Labem. Součástí přílohy je videosnímek, který obsahuje jednotlivé tréninkové jednotky. Na základě ověření jsou sestavené tréninkové jednotky využitelné v praxi. Mohou pomoci začínajícím trenérům atletických přípravek při sestavování tréninkových činností. Rovněž je mohou využít i učitelé tělesné výchovy především na prvním stupni základních škol.
Anotace v angličtině
The main theme of this bacherol thesis is the athletic preparation of children of early school age (8-9 years). The theoretical part focuses on the developmental differences of children of early school age. It also focuses on the motor skills and the general preparation in the area of sports. The theoretical part characterizes the athletic preparation of children, especially the preparation of children of early school age. The Conclusion of theoretical part summarizes publicy known data and facts. The body of this bacherol thesis includes mono-thematic training units which are based on my own personal trainin experience in the Athletic Club Ústí nad Labem and also on facts from my literature sources. All of the trainning units were realized in the Athletic Club Ústí nad Labem with children of early school age (8-9 years). The attachment includes a video of the individual training units. All of the training units can be used in practise and they can be useful to starting instructors or teachers and help them with choosing the right training activities for children of early school age.
Klíčová slova
Mladší školní věk, atletika, atletická příprava, tréninkové jednotky, pohybové schopnosti, pohybové dovednosti
Klíčová slova v angličtině
Early school age, athletics preparation, trainng units, motor skills, movement skills
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vybrat a zakomponovat vhodně zvolené atletické pohybové činnosti do tréninkových jednotek pro děti ve věku 8-9 let. Sestavené tréninkové jednotky budou realizovány v oddíle Athletic Club Ústí nad Labem a směřovány do pohybové atletické přípravy na atletickém stadionu a v tělocvičně. Po praktické aplikaci a ověření funkčnosti bude pro názornost obsah jednotlivých tréninkových jednotek natočen. Předpokládáme, že obsah bakalářské práce doplní stávající publikované poznatky ve sledované oblasti a metodická část práce poslouží jako příručka pro začínající atletické trenéry. Navržené pohybové činnosti budou využitelné i v hodinách tělesné výchovy dětí mladšího školního věku.
Seznámení se s odbornou literaturou zabývající se věkovými a vývojovými zvláštnostmi dětí mladšího školního věku, základy sportovního tréninku se současnými poznatky v oblasti atletické přípravy dětí a mládeže.
Stanovit vhodné atletické činnosti pro rozvoj pohybových schopností a nácvik a zdokonalování dovedností na atletickém stadionu a v tělocvičně.
Sestavit tréninkové jednotky pro děti ve věku 8-9 let.
Realizace a ověření tréninkových jednotek v praxi v atletickém oddílu AC Ústí nad Labem.
Natočení videosekvencí jednotlivých tréninkových jednotek.
Stanovení vhodnosti pro další praktické využití v atletické přípravě.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vybrat a zakomponovat vhodně zvolené atletické pohybové činnosti do tréninkových jednotek pro děti ve věku 8-9 let. Sestavené tréninkové jednotky budou realizovány v oddíle Athletic Club Ústí nad Labem a směřovány do pohybové atletické přípravy na atletickém stadionu a v tělocvičně. Po praktické aplikaci a ověření funkčnosti bude pro názornost obsah jednotlivých tréninkových jednotek natočen. Předpokládáme, že obsah bakalářské práce doplní stávající publikované poznatky ve sledované oblasti a metodická část práce poslouží jako příručka pro začínající atletické trenéry. Navržené pohybové činnosti budou využitelné i v hodinách tělesné výchovy dětí mladšího školního věku.
Seznámení se s odbornou literaturou zabývající se věkovými a vývojovými zvláštnostmi dětí mladšího školního věku, základy sportovního tréninku se současnými poznatky v oblasti atletické přípravy dětí a mládeže.
Stanovit vhodné atletické činnosti pro rozvoj pohybových schopností a nácvik a zdokonalování dovedností na atletickém stadionu a v tělocvičně.
Sestavit tréninkové jednotky pro děti ve věku 8-9 let.
Realizace a ověření tréninkových jednotek v praxi v atletickém oddílu AC Ústí nad Labem.
Natočení videosekvencí jednotlivých tréninkových jednotek.
Stanovení vhodnosti pro další praktické využití v atletické přípravě.
Seznam doporučené literatury
1. Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. 2. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 3. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2009). Rozvoj a diagnostika silových schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 4. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010) Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici. 5. Hnízdil, J., & Havel, Z. (2012). Rozvoj a diagnostika vytrvalostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 6. Jeřábek, P. (2008). Atletická příprava: děti a dorost. Praha: Grada. 7. Kaplan, A., & Válková, N. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia. 8. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. 9. Lehnert, M. (2010). Trénink kondice ve sportu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 10. Mazal, F. (1991). Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku. Olomouc: Hanex. 11. Valter, L., & Nosek, M. (2007). Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 12. Válková, H. (1992). Atletika je i hra. Olomouc: Hanex. 13. ČAS. (2012). Atletika pro děti. (Běhej, skákej, házej rád, atletem se můžeš stát). Praha: ČAS.
Seznam doporučené literatury
1. Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. 2. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 3. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2009). Rozvoj a diagnostika silových schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 4. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010) Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici. 5. Hnízdil, J., & Havel, Z. (2012). Rozvoj a diagnostika vytrvalostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 6. Jeřábek, P. (2008). Atletická příprava: děti a dorost. Praha: Grada. 7. Kaplan, A., & Válková, N. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia. 8. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. 9. Lehnert, M. (2010). Trénink kondice ve sportu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 10. Mazal, F. (1991). Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku. Olomouc: Hanex. 11. Valter, L., & Nosek, M. (2007). Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 12. Válková, H. (1992). Atletika je i hra. Olomouc: Hanex. 13. ČAS. (2012). Atletika pro děti. (Běhej, skákej, házej rád, atletem se můžeš stát). Praha: ČAS.